۰
plusresetminus
يکشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۴۹

همکاری ایران و روسیه در زمینه هوش مصنوعی

ایتنا - معاون وزیر توسعه دیجیتالی، ارتباطات و رسانه‌های جمعی روسیه در آستانه اعزام هیاتی متشکل از نمایندگان شرکت‌های قدرتمند کشورش در حوزه فناوری اطلاعات به تهران گفت که زمینه‌های همکاری فراوانی همچون در حوزه هوش مصنوعی و شهر هوشمند میان دو کشور وجود دارد و ایران و روسیه می‌توانند از ظرفیت‌های خود در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات بیش از پیش استفاده کنند.
همکاری ایران و روسیه در زمینه هوش مصنوعی

میخائیل مامونوف که قرار است روز ۱۷ ماه ژوئن (۲۷ خرداد ماه) در رأس هیأتی به تهران سفر کند  در گفت وگویی هدف از سفر خود را شرکت در گروه کاری ایران و روسیه برای همکاری در عرصه فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطاتی خواند و اظهار داشت: امسال در دستور کار هیأت روسی نه فقط مسائل همکاری‌های دوجانبه بلکه چشم انداز همکاری بین شهرهای روسیه و ایران قرار دارد و از طرف روسیه در این دیدار مقام‌های اداره فناوری‌های اطلاعاتی دولت مسکو (شهرداری مسکو) و نزدیک به ۳۰ نماینده از طرف شرکت‌های ایرانی و روسی در عرصه ارتباطات و مخابرات با یکدیگر تبادل نظر و گفت وگو می‌کنند.

به گزارش ایتنا از ایرنا، معاون وزیر توسعه دیجیتالی، ارتباطات و رسانه‌های جمعی روسیه درباره برنامه سفر خود به ایران گفت: ما می‌دانیم که محصولات فناوری‌های اطلاعاتی روسیه از ظرفیت‌های بزرگی برای صادرات برخوردارند و بسیاری از کشورها علاقه مند به مشارکت در این عرصه هستند.
وی ادامه داد: در زمان حاضر مذاکرات برای تحویل فناوری‌های اطلاعاتی برای بکارگیری در شهر هوشمند در ویتنام جریان دارد این اولین مورد صادرات بسته فناوری‌های اطلاعاتی روسیه است و ما اطمینان داریم به دنبال ویتنام کشورهای دیگری همچون ایران خواستار مشارکت در این پروژه هستند.

مامونوف در ارزیابی همکاریهای ایران و روسیه خاطرنشان کرد: روابط دوجانبه بین روسیه و ایران در همه عرصه‌ها با موفقیت در حال توسعه است و حوزه‌های اقتصادی بخش کلیدی همکاری های دوجانبه را تشکیل می‌دهند.
معاون وزیر توسعه دیجیتالی، ارتباطات و رسانه‌های جمعی روسیه یادآوری کرد: در سال ۲۰۱۸ حجم مبادلات بازرگانی ایران و روسیه حدود ۱.۷ میلیارد دلار بود که ۳۳.۹ میلیون دلار یا ۱.۹۹ درصد نسبت به سال ۲۰۱۷ افزایش یافته است.
وی افزود: واردات روسیه از ایران شامل ۵۳۳.۱ میلیون دلار بود که ۳۵.۹ درصد یا ۱۴۰.۹ درصد نسبت به سال ۲۰۱۷ رشد داشته است.

مامونوف در پاسخ به این پرسش که چه حوزه‌هایی دارای دورنمای خوب برای توسعه همکاری ها میان دو کشور است، گفت: فعالیت در حوزه فناوری می‌توان تکیه گاه خوبی برای رشد روابط دو کشور در حوزه اقتصادی باشد که به حق برای هر دو طرف اهمیت راهبردی دارد.
وی ادامه داد: طرح‌های مشترک زیادی اکنون میان دو طرف در حال اجرا است که از جمله آنها می‌توان به همکاری ها در حوزه انرژی هسته‌ای صلح آمیز و میدان های نفت و گاز اشاره کرد.

مقام روس خاطرنشان کرد که این طرح‌ها به تولیدات در بخش‌های مرتبط با فناوری‌های پیشرفته دو کشور تحرک می بخشد اما ظرفیت‌های بزرگی در همکاری در عرصه‌های فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات وجود دارد و اقدامات زیادی می‌توان در این حوزه انجام داد.
وی افزود: امیدوارم سفر ما امکانی برای ایجاد زیربنای لازم همکاریهای سودمند و بلندمدت بین دو کشور را فراهم کند.

مامونوف همکاری در حوزه صنایع دیجیتالی و بکارگیری فناوری‌ها بر اساس هوش مصنوعی و اینترنت صنعتی در حوزه‌های نفت و گاز، معادن و ذوب و آهن و صنایع فولاد را از دیگر پتانسیل های خوب همکاری توصیف کرد و گفت: شرکت‌های روسی طرح‌های دیجیتالی بی نظیری را پیشنهاد می‌کنند که هنوز رقیبی در جهان ندارد.

وی با بیان اینکه کمبودهای اطلاعاتی و تجربه‌ای وجود دارد، اظهار داشت: شرکت‌های روسی و ایرانی باید غالباً با یکدیگر دیدار کنند و تشکیل گروه کاری می‌تواند میدانی برای چنین دیدارهایی را فراهم کند.
مامونوف گفت عرصه مهم همکاری در این بخش می‌تواند ارتباط بین مناطق دو کشور باشد تا از این رهگذر شهرهای ایران و روسیه در حوزه شهر هوشمند با یکدیگر همکاری کنند.

وی در توضیح شهر هوشمند گفت: هدف ایجاد شهر هوشمند، بهبود کیفی زندگی مردم با کمک فناوری‌های اطلاعاتی شهرها و ارائه خدمات و برطرف کردن نیازهای ساکنان شهرها است.
به گفته مامونوف، چنین طرح‌هایی با موفقیت درکشور من در حال اجرا است و ما آماده ایم تجربیات خود را برای ایجاد پورتال و آیکون خدمات در تلفن همراه و سیستم واحد شناسایی و تعیین ماهیت و سرویس بررسی شکایات و رأی دهی و بخش آموزش در مدارس و نظارت بر حمل و نقل و عرصه‌های مشابه ارائه کنیم.
گفتنی است میخائیل مامونوف روز دوشنبه هفته آینده در رأس هیأتی از مقام‌ها و سران شرکت‌های روس به تهران سفر می‌کند.

بر اساس این برنامه، نشست گروه کاری همکاری ایران و روسیه در عرصه‌های اطلاعاتی و فناوری‌های ارتباطاتی روز هفدهم ماه ژوئن در مجتمع هتل اسپیناس برگزار خواهد شد.
این نشست در دو بخش برگزار می‌شود و بخش نخست با عنوان ارتباطات و امنیت اطلاعاتی خواهد بود و درآن اجرای طرح‌های مشترک ارتباطاتی و تجزیه و تحلیل و فیلتر کردن ترافیک اطلاعاتی برای شرکت‌های اپراتور ارتباطات و همکاری در عرصه دفاع از اطلاعات سازمان‌های دولتی و کنترل کاربران و دفاع دربرابر حملات در عرصه سایبری بررسی خواهد شد.

از طرف روسیه شرکت‌های روس تلکوم، ایسکرا اورال تل، ترانس تلکوم، بزآپاسنست اینترنت، اینوونتیکا، ویسیوم، کد بزآپاسنستی و ایرکوس در این بخش شرکت می‌کنند.
شرکت‌های تیک، آریاسل، ام. س. آی، ایران سل، پالایش داده، تلکا محافظ پویا و تجارت امن از طرف ایران در این بخش شرکت خواهند کرد.

بخش دوم نیز با عنوان تصمیمات در عرصه دولت الکترونیک و شهر هوشمند برگزار می‌شود و در آن موضوعاتی همچون همکاری در طرح‌های «پورتال و خدمات دولتی در تلفن‌های همراه» و همکاری بین ادارات بررسی می‌شود.

نمایندگان شرکت‌های ار. ت. لابس، آلتاریکس، فورس، نتریس، ویسیوم، بزآپاسنست اینترنت از طرف روسیه و وزارت ارتباطات و فناوری‌های اطلاعات ایران، شهرداری تهران، مشهد، شیراز و سازمان‌های فناوری اطلاعات وابسته به شهرداری تهران، تهران اسمارت سیتی، پالایش داده، تلکا محافظ پویا، ام. س. آی، همراه اول، فناپ، ریگتل، تیک، آریاسل و پست بانک از طرف ایران در بخش دوم شرکت می‌کنند.
کد مطلب: 56983
برچسب ها: هوش مصنوعی
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام