۰
plusresetminus
سه شنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۳۹

با «کم‌فروشی اینترنتی» چه کنیم

ایتنا - درحالی که کم‌فروشی شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات اینترنتی توسط رگولاتوری محرز شده است، کاربران برای اطمینان از کیفیت و سرعت اینترنت خود می‌توانند سرویس‌شان را بررسی کنند و از انطباق این شرایط با قرارداد خود مطمئن شوند.
با «کم‌فروشی اینترنتی» چه کنیم


یکی از دغدغه‌های همیشگی کاربران بسته‌های اینترنتی، احتمال کمتر بودن حجم اینترنت دریافتی نسبت به حجم خریداری‌شده است. در واقع کم‌فروشی اینترنت یکی از مسائلی است که کاربران شرکت‌های اینترنتی همواره گوشه ذهن خود دارند و پیش می‌آید که نگران کم‌فروشی در حجم یا سرعت کمتر از سرعت اسمی خریداری شده باشند.

به گزارش ایتنا از ایسنا، به همین دلیل، یکی از موضوعاتی که بارها توسط کاربران به آن اشاره شده و مسؤولان را هم به واکنش وادار کرده، حجم اینترنت دریافتی آن‌هاست. البته زمانی گفته می‌شد آنهایی که می‌گویند کم‌فروشی صورت می‌گیرد باید به این نکته توجه داشته باشند که در گذشته مشترکان چند عکس و یا مطلب مکتوب را دانلود می‌کردند و حجم اینترنت آن‌ها برای مدت بیشتری دوام می‌آورد اما اکنون همین که سه تا چهار فایل ویدئویی دانلود می‌شود، چند برابر فایل‌های عکس و مکتوب حجم مصرف می‌شود.

همچنین دلایل متعددی برای تصور کم‌فروشی افراد عنوان می‌شد؛ از جمله این‌که در برخی موارد امنیت مودم وای‌فای مناسب نبوده و پسوردشان توسط دیگران شناسایی شده و حجم اینترنت آن‌ها مورد استفاده قرار گرفته است. مورد دیگر این‌که به‌روزرسانی نرم‌افزارها به صورت اتوماتیک انجام گرفته و آن را مدیریت نکردند.

کم‌فروشی اینترنتی بالاخره تأیید شد
با وجود این، اخیراً بخشی از این تصور کم‌فروشی تأیید شده است. در این راستا اعلام شده در حالی که بررسی‌های میدانی در برخی اپراتورهای ارتباطات ثابت نشان می‌دهد بین پنج تا هشت درصد مغایرت در حجم بسته‌های درخواستی مشترکین وجود دارد، تمامی شرکت‌ها تا پنج درصد و برخی تا هشت درصد کم‌فروشی داشته‌اند و باید فرآیندهایشان را اصلاح و بهینه‌سازی نحوه محاسبه حجم ترافیک را انجام دهند.

هم‌چنین حسین فلاح جوشقانی -رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی- در این باره اظهار کرد: شرکت‌ها درباره پنج درصد کم‌فروشی به ملاحظات فنی مانند سرباره ارسال و افت خط اشاره کرده‌اند که این دلایل ارتباطی به مشترکین نداشته و به منظور جلب رضایت‌مندی مشترکین و حفظ حقوق آن‌ها اپراتورها ملزم هستند این میزان کسری خود را در حجم بسته‌های فروخته شده به مشترکین جبران کنند.

خدمات اینترنت خود را بسنجید
در عین حال، با توجه به اهمیت موضوع سنجش سرعت و کیفیت اینترنت پرسرعت، سامانه‌های ایجادشده توسط اپراتورها در بخش خدمات الکترونیک وب‌سایت سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به صورت متمرکز و سامان یافته آورده شده است. مشترکان به منظور سنجش سرعت و کیفیت می‌توانند اپراتور سرویس‌دهنده خود را در این بخش انتخاب و نسبت به سنجش پارامترهای سرویس خود اقدام کنند.

کاربران برای اطمینان از کیفیت و سرعت اینترنت خود می‌توانند بسته خریداری‌شده خود را راستی‌آزمایی کنند. آن‌ها برای آگاهی از کیفیت اینترنت خود می‌توانند به سامانه سنجش سرعت و کیفیت اینترنت اپراتورها که در رگولاتوری قرار داده شده مراجعه کنند و سرویس خود را بررسی کنند و از انطباق این شرایط با قرارداد خود مطمئن شوند.

مشترکان شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات انتقال داده می‌توانند از طریق لینک‌های معرفی شده نسبت به سنجش شاخص‌های کیفیت سرویس دریافتی خود از قبیل latency، packet loss، سرعت دانلود و آپلود اقدام کرده و در صورت عدم تطبیق موارد فوق‌الذکر با مقادیر مندرج در قرارداد سرویس نسبت به درج شکایت بر اساس کد رهگیری تخصیص‌یافته توسط سامانه اپراتور اقدام کنند.

البته رگولاتوری نیز بر اجرای این الزامات به طور دقیق نظارت می‌کند و مشترکان در صورت مشاهده تخلف در زمینه کم‌فروشی اینترنت می‌توانند در تماس با سامانه ثبت و پاسخگویی به شکایات ۱۹۵ یا مراجعه به سایت 195.cra.ir شکایت خود را ثبت کنند.
کد مطلب: 56692
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام