۰
plusresetminus
شنبه ۱۷ فروردين ۱۳۹۸ ساعت ۲۰:۲۳

ارتباط میان قمرهای نزدیک به زحل و حلقه‌های آن

ایتنا - شباهت کلی میان قمرها و حلقه‌های زحل، پژوهشگران را به این نتیجه رسانده است که این قمر‌ها، بقایای یک رویداد مخرب هستند که در وهله نخست، سبب ایجاد حلقه‌های زحل شدند.
ارتباط میان قمرهای نزدیک به زحل و حلقه‌های آن
به گزارش ایتنا به نقل از science news، مطالعات جدید روی قمر‌های نزدیک به زحل نشان می‌دهند این قمرها و درونی‌ترین حلقه‌های این سیاره (که فضاپیمای کاسینی از آنها عکسبرداری کرده) حاصل یک رویداد مخرب هستند.
 
بنابر گزارش پژوهشگران، داده‌های حاصل از فضاپیمای کاسینی ناسا که اکنون از بین رفته، نشان می‌دهد که پنج قمر با اشکال عجیب که در حلقه‌های زحل جای دارند، رنگ‌های مختلفی دارند و این رنگ‌ها با رنگ حلقه‌های همسایه آنها شباهت زیادی دارند. این مشاهدات می‌توانند به دانشمندان کمک کنند تا متوجه شوند قمرها چگونه متولد می‌شوند.
 
گفتنی است زحل بیش از ۶۰ قمر دارد؛ اما نزدیکترین آنها به این سیاره، با حلقه‌های اصلی مشابهت‌های زیادی دارند. بین ماه‌های دسامبر ۲۰۱۶ و آوریل ۲۰۱۷، فضاپیمای کاسینی از پنج قمر موجود در حلقه‌های زحل عبور کرد که عبارت بودند از: پان، اطلس، دافنیس، پاندورا و اپیمتئوس. این فضاپیما در ماه سپتامبر سال ۲۰۱۷ و پس از پایان مأموریت خود، به‌طور عمدی با زحل برخورد کرد و متلاشی گردید.
 
آخرین پرواز‌های کاسینی بر روی پنج قمر حلقه‌نشین زحل - از جمله پان، دافنیس و اپیمتئوس (که در زیر با تصاویر خاکستری نشان داده شده‌اند) - نشان می‌داد که رنگ آنها با فاصله‌شان از زحل، ارتباط دارد. بر این اساس، دانشمندان حدس زدند که این قمرها، مواد موجود در حلقه‌ها را جذب می‌کنند.
 
 
نزدیکترین قمر به زحل، سرخ‌ترین آنها یعنی پان بود، در حالی که اپیمتئوس که از همه دورتر است، نسبت به دیگران آبی‌تر بود. پژوهشگران معتقدند مواد سرخ، از حلقه‌های اصلی و چگال زحل گرفته شده‌اند که عمدتاً حاوی مواد آلی و آهن هستند. مواد آبی نیز احتمالاً یخ حاصل از حلقه دورتر زحل است.
 
بوراتی و همکاران وی معتقدند زحل، حلقه‌های آن و قمرهایش بسیار پویا هستند و این نظریه که حلقه‌ها هنوز هم در حال فرو ریختن مواد روی قمرها هستند، کاملاً منطقی به‌نظر می‌رسد. با این وجود، آنها هنوز نمی‌دانند که قمرها همزمان با حلقه‌ها شکل گرفته‌اند یا نه.
کد مطلب: 56047
برچسب ها: ماهواره فضا ناسا
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام