۰
plusresetminus
چهارشنبه ۷ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۱۷

سوغات 4 مقصد محبوب گردشگران

در ارامه با سوغات 4 مقصد محبوب گردشگری می توانید آشنا شوید.
------------------ رپرتاژ آگهی -------------------


سوغات باکو چیست؟
 فرش
آذربایجان به خاطر فرش‌های دستبافت خود بسیار معروف بوده و فرش دستبافت باکو از جمله سوغات معروف این شهر محسوب می‌شوند. اگر که به دنبال دیدن تنوع و زیبایی فرش دستبافت باکو هستید، می‌توانید به موزه فرش باکو بروید؛ و در صورتی که قصد خرید فرش به عنوان سوغاتی باکو هستنید، می‌توانید به « ایچری شهر » باکو رفته و از آنجا فرش مورد نظر خود را خریداری نمایید.اطلاعات بیشتر در مورد آفر تور باکو لحظه آخری و ارزان در سایت سفر باتو قابل بررسی است.
 آذربایجان به خاطر فرش‌های دستبافت خود بسیار معروف بوده و فرش دستبافت باکو از جمله سوغات معروف این شهر محسوب می‌شوند
 اگر که به دنبال دیدن تنوع و زیبایی فرش دستبافت باکو هستید، می‌توانید سری به موزه فرش باکو زده و انواع فرش‌های دستبافت آذری را ببینید
 
استکان‌های رنگی
استکان‌های رنگی یا همان « استکان آرمودی » استکان‌هایی به شکل گلابی هستند که نام خود را نیز به خاطر شباهت به میوه گلابی گرفته‌اند(آرمود در زبان آذری به معنی گلابی می‌باشد). این استکان‌ها طرح‌هایی رنگی و زیبا روی خود دارند که آن‌ها را تبدیل به سوغاتی زیبا از شهر باکو می‌کند. جالب است بدانید ساختار این استکان‌ها به گونه‌ای است که باعث می‌شود چایی در آن‌ها مدت زمان بیشتری گرم‌تر بماند!!
 استکان‌های رنگی آرمودی استکان‌هایی به شکل گلابی هستند که نام خود را نیز به خاطر شباهت به میوه گلابی گرفته‌اند
 استکان های آرمودی می‌توانند سوغات مناسبی از باکو به حساب آیند


از میان مطالب مرتبط: دانستنی های سفر به گرجستان
 
 
مربای گیلاس
شاید باورش کمی سخت باشد، ولی در آذربایجان معمولا چایی با انواع مربا سرو می‌شود: مربای به، گیلاس، توت، توت فرنگی و حتی آناناس!! معروف‌ترین نوع مربا نیز مربای گیلاس است که در بین توریست‌ها طرفداران زیادی دارد. اگر که حتی قصد خرید مربا به عنوان سوغات باکو را نداشته باشید، می‌توانید مقداری از آن را به همراه چایی میل کرده و طعم آن را امتحان کنید.
 در آذربایجان چایی معمولا همراه با مربا سرو می‌شود!!
 
پارچه‌هایی با نماد بوتا
بوتا یک نماد و الگوی ملی آذربایجانی است که در بسیاری از وسایل آذربایجانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در نگاه اول شاید اینگونه به نظر برسد که بوتا نماد یک قطره آب است؛ ولی آذربایجان به معنی « سرزمین آتش – Land of Fire » بوده و « بوتا » نیز نمادی از آتش است. این نماد در بسیاری از پارچه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد که از جمله آن‌ها می‌توان به لباس‌های زنانه، رومیزی، شنل، روسری، سفره و … اشاره کرد. این پارچه‌ها می‌توانند به عنوان سوغات باکو و نمادی از کشور آذربایجان مورد استفاده قرار بگیرند.
پارچه‌هایی با نماد « بوتا » می‌توانند از جمله بهترین سوغات باکو محسوب شوند
«نماد بوتا » در بسیاری از پارچه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد که از جمله آن‌ها می‌توان به لباس‌های زنانه، رومیزی، شنل، روسری، سفره و … اشاره کرد
 
ظروف مسی
در « ایچری شهر » باکو تعداد زیادی عتیقه فروشی وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها ظروف مسی را به عنوان سوغات باکو تهیه کنید. انواع ظروف مسی از جمله کوزه، گلدان، قابلمه و حتی سماور مسی را به عنوان هدیه‌ای مناسب از این شهر تهیه کنید. جالب است بدانید که در بسیاری از کافه‌های سنتی شهر باکو چایی با استفاده از سماورهای مسی درست می‌شود.
در « ایچری شهر » باکو تعداد زیادی عتیقه فروشی وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها ظروف مسی را به عنوان سوغاتی شهر باکو تهیه کنید
 
سوغات وان
وان، یکی از شهرهای توریستی ترکیه، شهری تاریخی با جاذبه‌های گردشگری بسیار است که یکی از جاذبه‌های توریستی‌اش را مراکز خرید آن تشکیل می‌دهند. اغلب مسافران برای خرید کالاهای چرمی و لوازم چوبی درجه‌یک مراکز خرید وان ترکیه را انتخاب می‌کنند.بیشتر بخوانید: تور وان ارزان
اگر بتوانید مسافرت خود را با برخی از مناسبتهای تقویم (مانند سال نو میلادی یا روز مادر) همزمان کنید ، می توانید از تخفیفاتی که اکثر فروشگاهها در نظر می گیرند استفاده ی خوبی بکنید. در ترکیه به تخفیف Indirim گفته می شود و فروشگاههایی که تخفیف دارند را با دیدن این کلمه بر روی شیشه ها می توانید تشخیص دهید. نیازی نیست از ایران همه‌ی نقدینگی خود را به لیر تبدیل کنید، در تمامی بازارها و مراکز خرید وان صرافی ها مستقر هستند. بازار شهر وان از دو خیابان متقاطع به نامهای کاظم کارابکر و خیابان جمهوریت تشکیل یافته که سراسر این خیابانها مملو ‏از فروشگاهها و مغازه هایی با مارکهای خارجی و ترکی می باشد همچنین در ‏این منطقه فروشگاهای بزرگ و هایپر مارکتهای دیگری نیز وجود دارد‎. ‎بهترین سوغات وان پنیر و عسل آن است‎.
 
سوغات آنتالیا
راحت‌الحلقوم
راحت‌الحلقوم یکی از شیرینی‌های ترکیه است که البته در بعضی از مناطق ایران هم حتما آن را دیده‌اید. این شیرینی لذیذ با موادی مثل نشاسته، آب، شکر و طعم‌دهنده‌های مختلف تهیه می‌شود. از انواع مغزها در تهیه‌ی آن استفاده می‌کنند. تنوع طعم و رنگ این شیرینی بسیار زیاد است و همین تنوع آن‌ها، گردشگران را برای خرید وسوسه می‌کند.در مورد تور آنتالیا بیشتر بخوانید.
باقلوا
باقلوا یکی از شیرینی‌های سنتی ترکیه و بسیاری از مناطق ایران است. این شیرینی لذیذ، برای کسانی که علاقه‌مند به شیرینی‌جات هستند، سوغاتی خوبی است. از انواع مغزها، نوعی خمیر مخصوص و شربت برای تهیه‌ی این شیرینی استفاده می‌کنند. اگر شیرینی‌های کم‌شیرین را دوست دارید، احتمالا باقلوا را نمی‌پسندید.
ادویه
 
ادویه یکی دیگر از سوغاتی‌هایی است که گردشگران از آنتالیا می‌خرند. البته همه‌ی انواع ادویه‌هایی که در بازارها می‌بینید بومی ترکیه نیستند و از مناطق مختلف دنیا تهیه می‌شوند. ولی بدون شک در ترکیه می‌توانید باکیفیت‌ترین ادویه‌ها را پیدا کنید و از هر منطقه‌ای بهترین محصولات به بازارهای ترکیه می‌روند. از آنجایی که تقریبا همه‌ی گردشگران، ادویه را به عنوان سوغات یا برای مصرف شخصی می‌خرند، می‌توانید مطمئن باشید که ادویه‌های بازارها بسیار تازه و مرغوب هستند. علاوه بر اینکه انواع ادویه‌جات به تنهایی به فروش می‌رسد، ادویه‌های مخلوط را می‌توانید در بسته‌بندی‌های مناسب هدیه خریداری کنید. با افزودن این ادویه‌های مخلوط به غذاهای خود، می‌توانید عطر و طعم جدیدی به سفره‌هایتان اضافه کنید.
.
زیورآلات
در ترکیه طلا و نقره، سنگ‌ها و فلزات قیمتی به وفور پیدا می‌شود و بسیاری از طراحان جوان و قدیمی این منطقه با ذوق و سلیقه‌ی خود بهترین و خاص‌ترین زیورآلات را طراحی و تولید می‌کنند. در فروشگاه‌های سوغات و زیورآلات می توانید محصولات آن‌ها را با طرح‌های مدرن یا سنتی خریداری کنید. چون از نظر جنس، تنوع زیادی دارند، با هر بودجه‌ای می‌توانید یک سوغاتی جذاب برای عزیزان‌تان بخرید. اگر زیورآلات قدیمی را دوست دارید، در بازارهای  عتیقه‌جات و اشیای قدیمی می‌توانید نمونه‌هایی از آن‌ها را پیدا کنید.

ظروف و اشیای مسی
استفاده از مس برای ساخت ظرف و ظروف و اشیای تزیینی از دیرباز در ترکیه رواج داشته است. در نتیجه یکی از محصولاتی که در بازارهای آنتالیا و فروشگاه‌های سوغات حتما خواهید دید، اشیا و ظروف مسی است. البته امروزه با وجود ظروف مدرن با جنس‌های متنوع، دیگر قابلمه‌ها و ظروف مسی طرفدار زیادی ندارند، ولی اشیای تزیینی بسیار زیبایی در فروشگاه‌ها وجود دارد که با قیمت‌های معقول و مناسبی می‌توانید چند نمونه از آن‌ها را به عنوان سوغات یا یادگار سفر خریداری کنید. توجه داشته باشید که ظروف مسی که قلع‌اندود نشده باشند و ظاهری سفیدرنگ نداشته باشند، برای پخت و پز و ریختن غذا مناسب نیستند.

سوغات مشهد
بازارهای اطراف حرم مطهر رضوی ،حال و هوای خاصی را برای زائرین و مسافرین شهر مقدس مشهد به وجود می آورد. شهر مشهد بدلیل اینکه شهر زیارتی مهمی در ایران محسوب میگردد ،تنوع زیادی از محصولات، کالاها و صنایع را در این کلان شهر مهم ایران میتوان یافت و سوغات مشهد در مراکز خرید مشهد عرضه میگردد.برای خرید تور مشهد لحظه آخری به سایت سفر باتو مراجعه کنید.

زعفران، طلای سرخ خراسان
اگر از خودتان این سوال را میپرسید که ارزشمندترین سوغات مشهد کدام یک از سوغاتی های معروف مشهد است ،باید این پاسخ را به شما بدهیم که زعفران یا همان طلای سرخ ایران ارزشمندترین سوغاتی مشهد به حساب می آید.
زعفران که بعنوان یکی از گرانبهاترین تولیدات کشاورزی کشور محسوب میگردد در استان خراسان بزرگ ،بیشترین تولید و صادرات را دارد و از حیث تولید زعفران ،استان خراسان در جهان رتبه اول را داراست. این محصول ویژه در بخش های مرکزی استان همچون شهرستان‌های تربت حیدریه، زاوه، گناباد، تایباد، باخرز و بجستان و در جنوب استان خراسان در شهرستان‌های قائنات، بیرجند، فردوس، سرایان کشت میشود و استان خراسان با تولید حدود ۷۵/۵ درصد از کل تولید زعفران کشور، مقام اول را داراست.
سابقه کاشت زعفران در کشور ایران (به خصوص زعفران قائنات) به بیش از ۳۰۰۰ سال پیش بازمی‌گردد و از آن زمان تا به امروز در این سرزمین این گیاه ویژه کاشت و برداشت میشود. زعفران که یک گیاه رنگی و گران‌بها چندین ساله میباشد، بدون ساقه ‌است و پیاز دارد و بدلیل اینکه بهترین محل کشت این گیاه در خاک کویر میباشد ، به زعفران طلای سرخ و یا طلای کویر نیز میگویند.
شهر مقدس مشهد بدلیل دارا بودن صنایع بسته بندی متعدد ،مرکز بسته بندی زعفران در استان خراسان به شمار میرود و به همین علت در مشهد زعفران در مدل ها و قیمت های مختلف ارائه میگردد.
از زعفران که دارای رایحه ی سحرانگیز و مزه ی فوق العاده ای میباشد در چاشنی و رنگ غذا استفاده میشود و همچنین این گیاه فوق العاده در صنایع مختلف رنگ سازی، نساجی و صنایع چرم نیز کاربرد فراوانی دارد.
زعفران دارای خواص دارویی مختلفی میباشد که مهمترین خاصیت زعفران درمان افسردگی میباشد. در ادامه برخی دیگر از خواص زعفران را به شما عزیزان معرفی مینمائیم.
•             درمان افسردگی
•             تقویت حافظه
•             ضد سرطان
•             جوانسازی پوست
•             کاهش فشارخون
•             شادی آور
•             کنترل کلسترول و چربی خون
در هنگام خرید زعفران به این نکته دقت داشته باشید که زعفران مرغوب دارای رنگ قرمز تیره است و زمانی که در آب قرار میگیرد ،دیر رنگ خواهد داد. در مشهد زعفران در اشکال گوناگون عرضه میگردد که سه نوع درشت (پوشال)، ریز (سرگل) و دسته (دارای ریشه) اصلی ترین انواع ارائه زعفران میباشد که نوع پوشال آن ،محبوبیت فراوانی را دارد.

زرشک ،زینت بخش سفره های اصیل ایرانی
کشور ایران بعنوان بزرگترین تولیدکننده زرشک در سطح جهان به حساب می آید و در کشور نیز بزرگترین استان تولیدکننده زرشک ،استان خراسان جنوبی می باشد. زرشک که از دیرباز زینت بخش سفره های اصیل ایرانی بوده است، امروزه نیز مورد استفاده بسیاری از مردم سرزمین پهناور ایران میباشد و بعنوان یکی از انواع مختلف سوغات مشهد به شمار میرود.
زرشک میوه ای با طعم ترش و خوشرنگی میباشد که اکثر مردم از نوع خشک شده آن استفاده میکنند. یکی از غذاهای محبوب و اصیل که با زرشک در بین ایرانی ها شهرت دارد ،زرشک پلو میباشد که زرشک و زعفران از موارد اصلی تشکیل دهنده آن میباشد و این غذای لذیذ در اکثر رستوران های مشهد ارائه میگردد.
زرشک که دارای دو نوع اناری و پفکی میباشد ،علاوه بر اینکه در طبخ غذاهای اصیل ایرانی مورد استفاده قرار میگیرد ،خواص درمانی گوناگونی نیز دارد که در ادامه به برخی از این خواص اشاره میکنیم:
•             تسکین درد کیسه صفرا
•             افزایش ایمنی بدن در برابر بیماری های عفونی
•             افزایش اشتها
•             انطباق عروق
در اغلب مراکز خرید مشهد ،زرشک بصورت کیلویی به فروش میرسد و به دلیل اینکه خرید محصولاتی که بصورت باز ارائه میگردند موجب میشود که قیمت ها در حد بسیار زیادی پائین بیاید و این برای افرادی که به دنبال تهیه زرشک به قیمت مناسب میباشند، بسیار خوب است و هزینه های اضافه در تهیه این محصول بطور چشم گیری کاهش پیدا میکند.
این نکته نیز لازم به ذکر است که زائرین و مسافرین شهر مشهد این دقت را داشته باشند که محصولات مدنظر خود را از مراکز خرید معتبر مشهد خریداری کنند تا از کیفیت و سلامت محصولات اطمینان داشته باشند تا در استفاده از این محصولات خوراکی به مشکلی برنخورند.
 
کد مطلب: 53903
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام