۰
plusresetminus
شنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۱۰

سامانه فکس از طریق تلفن همراه طراحی شد

ایتنا- به کمک اپلیکیشن طراحی شده توسط مخترع ایرانی تبادل فکس بین گوشی همراه بدون نیاز به اینترنت فراهم گشت.
سامانه فکس از طریق تلفن همراه طراحی شد


یک دانشجوی دکترای دانشگاه صنعتی شریف موفق به طراحی و ارائه نخستین سامانه تبادل فکس از طریق تلفن همراه شد.


به گزارش ایتنا از مهر، مهدی بلورساز مشهدی- دانشجوی دکترای مخابرات دانشگاه صنعتی شریف و مخترع طرح« فکس همراه» گفت: سامانه فکس همراه به صورت اپلیکیشنی قابل نصب بر روی تلفن همراه است که امکان تبادل فکس با سایر تلفن­‌های همراه و همچنین دستگاه­‌های فکس سنتی را بدون نیاز به اینترنت فراهم می‌کند.

وی با بیان سه ویژگی اساسی فکس همراه اظهار داشت: امنيت، در دسترس بودن بيشتر فکس همراه در مقايسه با سرويس‌هايی که از اينترنت جهت ارسال استفاده می­‌کنند، توانايی برقراری ارتباط آن با دستگاه‌­های فکس اداری متداول «Backward Compatibility» از ویژگی‌هایی است که این محصول را از سرويس­‌های انتقال اسناد توسط تلفن همراه متمايز می‌کند.

بلورساز با بیان اینکه امروزه با گسترش شبکه‌­های تلفن همراه، امکان استفاده از انواع مختلف سرويس­‌های مخابراتی مانند مکالمه، پيامک، اينترنت و... در همه­ جا و در حين حرکت فراهم شده که در ميان انواع مختلف اين خدمات فقدان امکان تبادل امن اسناد از طريق گوشی‌های تلفن ­همراه به چشم می‌خورد، اضافه کرد: در حال حاضر اين خدمت توسط دستگاه­‌های فکس اداری و با استفاده از خطوط تلفن ثابت ارائه می‌شود.

به گفته وی، فکس همراه، امکان تبادل اسناد بين گوشی­‌های تلفن ­همراه با يکديگر و همچنين با دستگاه­‌های فکس اداری متداول را از طريق کانال صدای شبکه­ تلفن همراه ايجاد می‌کند و به مديران پر مشغله اين امکان را می­‌دهد که از زمان‌های مرده و بی‌استفاده در حين سفر و ماموریت‌­های کاری حداکثر استفاده را کنند.

بلورساز با بیان اینکه با استفاده از فکس همراه صرفه‌­جويی در وقت بازده‌کاری مدیران افزايش می‌یابد، افزود: بنابراین مديران پر مشغله­ ميانی و رده ­بالای سازمان­‌های دولتی و خصوصی، بازار هدف محصول پيشنهادی هستند و مشتريان بالقوه فکس همراه محسوب می‌شوند.

وی در ارتباط با نحوه کارکرد این محصول گفت: روند ارسال اسناد از طريق گوشی تلفن همراه و دريافت آن توسط دستگاه فکس اداری به اين صورت است که ابتدا تصوير سند مربوطه توسط دوربين گوشی گرفته شده و سپس اين تصوير توسط نرم‌­افزار و با رعايت استاندارد و پروتکل‌­های فکس به بوق تبديل شده و از طريق کانال صحبت موبايل ارسال و به دستگاه فکس اداری منتقل و نهايتا چاپ می‌شود.

وی در ادامه گفت: با اجرای معکوس عمليات فوق توسط نرم‌­افزار، امکان دريافت فکس از دستگاه­­‌های فکس اداری و همچنين از ساير گوشی­‌های تلفن همراه وجود خواهد داشت، با اين تفاوت که در اين حالت نمی­‌توان فکس دريافتی را چاپ کرد و تنها می­‌توان آن را مشاهده کرد.

همچنین عمليات چاپ را می­‌توان با انتقال فايل­‌های دريافتی از گوشی به دستگاه­ چاپگر انجام داد.

بلورساز در ارتباط با جنبه­ نوآورانه­ این محصول اضافه کرد: نوآوری این محصول مبتنی بر ارائه کاربردی جدید «تبادل امن اسناد» برای استفاده از تکنولوژی نو ظهور Data over Voice (DoV) است که این فناوری تبادل داده از طریق کانال­‌های ارسال صحبت را ممکن می‌سازد.

وی با بیان اینکه نخستین مقالات مربوط به این نوآوری در سال ۲۰۰۳ ارائه و آخرين آن­ها نيز در سال ۲۰۱۳ و در راستای پایان­‌نامه کارشناسی ارشدم ارائه شده است، عنوان کرد: در اين مقالات هدف از ارسال داده در کانال­‌های صحبت عموما دستيابی به بستری برای مکالمه­ امن در کاربردهای ضد جاسوسی و يا بستری برای تبادل اطلاعات مربوط به تراکنش­‌های پولی در ساختارهای پرداخت الکترونيک توسط گوشی همراه در نقطه­ فروش « (» Point Of Sale (POS بيان شده و به کاربرد احتمالی آن برای ارسال و دريافت فکس توجهی نشده است.

وی افزود: طبق بررسی‌های انجام گرفته، تا کنون کاربرد فکس همراه در مقالات و پتنت­های بین المللی برای تکنولوژی DoV پیشنهاد نشده و محصول پیشنهادی از این لحاظ در سطح بین‌المللی نوآورانه محسوب می­‌شود.

وی بیان کرد: در حال حاضر، محصول پیشنهادی در مرحله ساخت نمونه اولیه و ثبت مالکیت فکری است و پس از طی این مراحل و جذب سرمایه­‌گذار وارد مرحله­ ارائه­ گسترده­ اپلیکیشن در بازار خواهد شد.

این طرح با دستیابی به نرخ بازده سرمایه­ ۶۰% در دوره­ ۵ساله و شاخص سودآوری ۳.۶۵ و همچنین دوره­ بازگشت سرمایه­ ۲.۶ ساله در جشنواره شیخ بهایی حائز رتبه سوم در بخش نخستین المپیاد ملی طرح کسب و کار دانشجویی، شده است.
کد مطلب: 36540
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام