کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

سامانه فکس از طریق تلفن همراه طراحی شد

خبرگزاری مهر , 23 خرداد 1394 ساعت 11:10

ایتنا- به کمک اپلیکیشن طراحی شده توسط مخترع ایرانی تبادل فکس بین گوشی همراه بدون نیاز به اینترنت فراهم گشت.




یک دانشجوی دکترای دانشگاه صنعتی شریف موفق به طراحی و ارائه نخستین سامانه تبادل فکس از طریق تلفن همراه شد.


به گزارش ایتنا از مهر، مهدی بلورساز مشهدی- دانشجوی دکترای مخابرات دانشگاه صنعتی شریف و مخترع طرح« فکس همراه» گفت: سامانه فکس همراه به صورت اپلیکیشنی قابل نصب بر روی تلفن همراه است که امکان تبادل فکس با سایر تلفن­‌های همراه و همچنین دستگاه­‌های فکس سنتی را بدون نیاز به اینترنت فراهم می‌کند.

وی با بیان سه ویژگی اساسی فکس همراه اظهار داشت: امنيت، در دسترس بودن بيشتر فکس همراه در مقايسه با سرويس‌هايی که از اينترنت جهت ارسال استفاده می­‌کنند، توانايی برقراری ارتباط آن با دستگاه‌­های فکس اداری متداول «Backward Compatibility» از ویژگی‌هایی است که این محصول را از سرويس­‌های انتقال اسناد توسط تلفن همراه متمايز می‌کند.

بلورساز با بیان اینکه امروزه با گسترش شبکه‌­های تلفن همراه، امکان استفاده از انواع مختلف سرويس­‌های مخابراتی مانند مکالمه، پيامک، اينترنت و... در همه­ جا و در حين حرکت فراهم شده که در ميان انواع مختلف اين خدمات فقدان امکان تبادل امن اسناد از طريق گوشی‌های تلفن ­همراه به چشم می‌خورد، اضافه کرد: در حال حاضر اين خدمت توسط دستگاه­‌های فکس اداری و با استفاده از خطوط تلفن ثابت ارائه می‌شود.

به گفته وی، فکس همراه، امکان تبادل اسناد بين گوشی­‌های تلفن ­همراه با يکديگر و همچنين با دستگاه­‌های فکس اداری متداول را از طريق کانال صدای شبکه­ تلفن همراه ايجاد می‌کند و به مديران پر مشغله اين امکان را می­‌دهد که از زمان‌های مرده و بی‌استفاده در حين سفر و ماموریت‌­های کاری حداکثر استفاده را کنند.

بلورساز با بیان اینکه با استفاده از فکس همراه صرفه‌­جويی در وقت بازده‌کاری مدیران افزايش می‌یابد، افزود: بنابراین مديران پر مشغله­ ميانی و رده ­بالای سازمان­‌های دولتی و خصوصی، بازار هدف محصول پيشنهادی هستند و مشتريان بالقوه فکس همراه محسوب می‌شوند.

وی در ارتباط با نحوه کارکرد این محصول گفت: روند ارسال اسناد از طريق گوشی تلفن همراه و دريافت آن توسط دستگاه فکس اداری به اين صورت است که ابتدا تصوير سند مربوطه توسط دوربين گوشی گرفته شده و سپس اين تصوير توسط نرم‌­افزار و با رعايت استاندارد و پروتکل‌­های فکس به بوق تبديل شده و از طريق کانال صحبت موبايل ارسال و به دستگاه فکس اداری منتقل و نهايتا چاپ می‌شود.

وی در ادامه گفت: با اجرای معکوس عمليات فوق توسط نرم‌­افزار، امکان دريافت فکس از دستگاه­­‌های فکس اداری و همچنين از ساير گوشی­‌های تلفن همراه وجود خواهد داشت، با اين تفاوت که در اين حالت نمی­‌توان فکس دريافتی را چاپ کرد و تنها می­‌توان آن را مشاهده کرد.

همچنین عمليات چاپ را می­‌توان با انتقال فايل­‌های دريافتی از گوشی به دستگاه­ چاپگر انجام داد.

بلورساز در ارتباط با جنبه­ نوآورانه­ این محصول اضافه کرد: نوآوری این محصول مبتنی بر ارائه کاربردی جدید «تبادل امن اسناد» برای استفاده از تکنولوژی نو ظهور Data over Voice (DoV) است که این فناوری تبادل داده از طریق کانال­‌های ارسال صحبت را ممکن می‌سازد.

وی با بیان اینکه نخستین مقالات مربوط به این نوآوری در سال ۲۰۰۳ ارائه و آخرين آن­ها نيز در سال ۲۰۱۳ و در راستای پایان­‌نامه کارشناسی ارشدم ارائه شده است، عنوان کرد: در اين مقالات هدف از ارسال داده در کانال­‌های صحبت عموما دستيابی به بستری برای مکالمه­ امن در کاربردهای ضد جاسوسی و يا بستری برای تبادل اطلاعات مربوط به تراکنش­‌های پولی در ساختارهای پرداخت الکترونيک توسط گوشی همراه در نقطه­ فروش « (» Point Of Sale (POS بيان شده و به کاربرد احتمالی آن برای ارسال و دريافت فکس توجهی نشده است.

وی افزود: طبق بررسی‌های انجام گرفته، تا کنون کاربرد فکس همراه در مقالات و پتنت­های بین المللی برای تکنولوژی DoV پیشنهاد نشده و محصول پیشنهادی از این لحاظ در سطح بین‌المللی نوآورانه محسوب می­‌شود.

وی بیان کرد: در حال حاضر، محصول پیشنهادی در مرحله ساخت نمونه اولیه و ثبت مالکیت فکری است و پس از طی این مراحل و جذب سرمایه­‌گذار وارد مرحله­ ارائه­ گسترده­ اپلیکیشن در بازار خواهد شد.

این طرح با دستیابی به نرخ بازده سرمایه­ ۶۰% در دوره­ ۵ساله و شاخص سودآوری ۳.۶۵ و همچنین دوره­ بازگشت سرمایه­ ۲.۶ ساله در جشنواره شیخ بهایی حائز رتبه سوم در بخش نخستین المپیاد ملی طرح کسب و کار دانشجویی، شده است.


کد مطلب: 36540

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/36540/سامانه-فکس-طریق-تلفن-همراه-طراحی

ايتنا
  https://www.itna.ir