۰
plusresetminus
دوشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۲۴

تهران و خراسان در صدر جرایم رایانه‌ای هستند

ایتنا- تهرانی‌ها در صدرقربانی‌های اینترنتی هستند.
تهران و خراسان در صدر جرایم رایانه‌ای هستند


رییس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات فرماندهی انتظامی خراسان رضوی گفت که این استان در رده بندی وقوع و کشف جرائم اینترنتی پس از تهران بزرگ رتبه دوم را در کشور دارد.

سرهنگ سیدمحسن عرفانی روز یکشنبه در جمع خبرنگاران افزود: سه میلیون و ۵۰۰ هزار نفر جمعیت ثابت و افزون بر ۲۵ میلیون زائر و مسافری که سالانه به مشهد سفر می کنند از علل افزایش جرائم اینترنتی در خراسان رضوی به شمار می رود.

وی گفت: در این چارچوب کلاهبرداریهای مالی ۶۵ درصد از کل جرائم اینترنتی را در استان خراسان رضوی شامل می شوند.

رییس پلیس فتا در خراسان رضوی افزود: بیشتر جرائم مالی رخ داده در فضای مجازی مربوط به کلاهبرداریهای پیامکی از طریق شبکه های اجتماعی تحت تلفن همراه، پیامک و یا اینترنت است.

سرهنگ عرفانی بدون اشاره به آمارها در این زمینه گفت: بررسیها نشان داده بیش از ۸۰ درصد جرائم اینترنتی رخ داده در خراسان رضوی کشف شده اند.
وی در ادامه همچنین از دستگیری متهم اصلی فروش مواد مخدر در فضای مجازی در مشهد خبر داد و افزود: این اقدام به دنبال نظارتهای پلیس فتا و با همکاری اداره مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوی صورت گرفته است.


وی همچنین از دستگیری عاملان انتشار عکسهای عروسی توسط یک آتلیه عکاسی در مشهد خبر و ادامه داد: این آتلیه به صورت غیرمجاز فعالیت می کرد و با جمع آوری مجموعه ای از عکسهای عروسی گرفته شده آنها را برای تبلیغ استفاده می کرده است.

به افزود: دستگیری عاملان این پرونده بدنبال طرح شکایت عروس و داماد مبنی بر انتشار عکسهای عروسی شان در فضای مجازی، حاصل شده است.
وی ادامه داد: این آتلیه به صورت غیرمجاز فعالیت می کرده و مجموعه زیادی از عکسهای گرفته شده را جمع آوری و بدون اطلاع صاحبان آنها انتشار می داده است.

سرهنگ عرفانی در ادامه همچنین نسبت به فروش بلیطهای جعلی به صورت اینترنتی همزمان با ایام نوروز هشدار داد و افزود: از مردم تقاضا داریم که برای پیشگیری از مشکلات احتمالی بلیطهای سفر خود را از سایتهای معتبر تهیه کنند.

وی همچنین نسبت به جمع آوری پول تحت عنوان کمیته امداد و اداره بهزیستی از مردم به صورت اینترنتی خبر داد و گفت: قبل از واریز هرگونه پول باید با دستگاه مربوطه هماهنگیها صورت گیرد.

رییس پلیس فتا در خراسان رضوی از مسدود شدن حسابی با ۱۰ میلیارد ریال پول سرقتی در مشهد نیز خبر و ادامه داد: با تماس یکی از شهروندان که به حسابش پول وارد شده بود پلیس فتا حساب را مسدود کرد و تاکنون سه نفر از متهمان این پرونده دستگیر شده اند.

وی در ادامه با بیان اینکه با وجود اطلاع رسانی بسیار هنوز کلاهبرداریهای پیامکی ادامه دارد افزود: شیوه های کلاهبرداری تغییر کرده لذا مردم باید نسبت به اینگونه کلاهبرداریها هوشیار باشند.

سرهنگ عرفانی با اشاره به اینکه پلیس فتا هیچ زمان از طریق شبکه های اجتماعی تحت تلفن همراه هشدار نمی دهد گفت: پیامهایی با عنوان 'فیلترینگ' توسط پلیس فتا که در سطح شبکه های اجتماعی منتشر شده کذب محض بوده و تشویش اذهان عمومی را بدنبال دارد.

وی همچنین از برگزاری 'همایش سراسری امنیت در فضای مجازی' همراه با کارگاه آموزشی با حضور اساتید مجرب و رییس پلیس فتا کشور در نهم اسفند ماه آتی در مشهد خبر داد.

رییس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات فرماندهی انتظامی خراسان رضوی افزود: در این همایش ۹۰۰ نفر از صاحبنظران و کارشناسان حوزه آی.تی کشور حضور دارند.

'کلاهبرداریهای اینترنتی، جعل داده ها و عناوین، سرقت اطلاعات، تجاوز به حریم خصوصی اشخاص و گروهها، هک و نفوذ به سامانه های رایانه ای و اینترنتی، هرزه نگاری، جرائم اخلاقی و برخی جرائم سازمان یافتهی اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی' عناوین جرائم سایبری یا مجازی هستند در محیط اینترنت و فضای سایبری رخ می دهند.

پلیس تخصّصی که توان پی جویی و رسیدگی به جرایم سطح بالای فنّاورانه داشته باشد، به وجود آید.

بر این اساس پیرو تصویب 'قانون جرائم رایانه ای' در مجلس شورای اسلامی، لزوم تعیین ضابط قضایی برای این قانون و نیز مصوبات کمیسیون فناوری و اطلاعات دولت جمهوری اسلامی 'پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات' بهمن ماه سال ۱۳۸۹ تشکیل و فعال شد.

این یگان پلیسی تخصصی و عملیاتی با برخورداری از پیشرفته ترین فناوریهای روز و کارشناسان زبده امور رایانه، اینترنت و فضای سایبری عهده دار تامین امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات کشور، صیانت از هویت دینی، ملی و ارزشهای انسانی جامعه در فضای مجازی، حفظ حریم خصوصی و آزادیهای مشروع، صیانت از منافع، اسرار و اقتدار ملی در فضای تولید و تبادل اطلاعات و حفظ زیرساختهای حیاتی کشور در مقابل حملات الکترونیک را بر عهده دارد.

منبع: IT Analyze
کد مطلب: 34614
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام