ایتنا- اگر سیمکارتی به مدت ۹۰ روز بلااستفاده بماند، اپراتور میتواند امتیاز صاحب سیم کارت را لغو کند.
به گزارش ایتنا از ایسنا آمارهای ارائه شده روی سایت وزارت ارتباطات گویای آن است که از میان سیمکارتهای به فروش رسیده و فعال کشور حدود نیمی از آنها خاموش هستند.
این در حالی است که نامبرینگ، یک ثروت ملی محسوب میشود و برهمین اساس کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات سال گذشته به واسطه مصوبهای این حق را برای اپراتورها در نظر گرفته که در صورت عدم استفاده مشترکان از سیمکارتها، پس از مدت ۹۰ روز اپراتور بتواند به سلب امتیاز از آن بپردازد.
حال بیش از یکسال از تدوین این مصوبه میگذرد و در این مدت اگرچه به نظر میرسد اپراتورها برای سلب امتیاز از سیم کارتها سعه صدر خوبی نشان دادهاند اما کم و بیش مشترکان غیرفعال با مشکل سلب امتیاز خطهای خود مواجه شدهاند و طبیعی است که بسیاری از این افراد سؤال داشته باشند که آیا امکان دسترسی مجدد به شماره قبلیشان پس از سلب امتیاز وجود دارد ؟
در این زمینه اپراتور اول ارتباطی کشور یعنی شرکت همراه اول برای سیمکارتهای دائمی خود مهلتی شش ماهه در نظر گرفته و در شرایطی که مشترکی از سیم کارت دائمی خود به مدت شش ماه هیچ استفادهای ( اعم از تماس، ارسال پیامک، پیامک تصویری یا استفاده از اینترنت) نداشته باشد، پس از مدت شش ماه نسبت به سلب امتیاز خط او اقدام خواهد کرد.
اگر این مشترک بخواهد بار دیگر مالکیت خط خود را به دست آورد و از همان شماره استفاده کند، در صورتی که هنوز شمارهاش واگذار نشده باشد، میتواند با مراجعه به دفاتر امور مشترکین و پرداخت مبلغ ۹۵۰۰ تومان بار دیگر شماره خود را فعال کند.
البته باید دقت داشت که اگرچه بازگرداندن شمارهها به صاحب اول آنها اولویت دارد اما این اتفاق تنها در شرایطی امکانپذیر است که سیمکارت واگذار نشده باشد.
اینکه چه مدت طول میکشد تا سیمکارت وارد شبکه توزیع شود هم موضوعی است که تصمیمگیری درباره آن برعهده اپراتور است و نمیتوان زمان مشخصی برای آن تعیین کرد.
در ارتباط با سیمکارتهای اعتباری همراه اول نیز در صورتی که مشترک بیش از ۹۰ روز نسبت به ارسال پیامک، برقراری تماس یا استفاده از اینترنت سیمکارت خود اقدام نکند، اپراتور مجاز به سلب امتیاز از این خط خواهد بود.
پس از سلب امتیاز اگر مشترکی مایل باشد بار دیگر مالکیت سیمکارت خود را داشته باشد، در صورت عدم واگذاری سیمکارت، او در اولویت خواهد بود و میتواند با پرداخت مبلغ پنج هزار تومان بار دیگر سیمکارت خود را فعال کند.
در میان کاربران اپراتور دوم یا ایرانسل نیز در صورت سلب امتیاز شدن سیمکارت فرد میتواند با مرکز تماس ایرانسل تماس گرفته و پس از احراز هویت در صورت عدم واگذاری سیمکارت و عدم ورود آن به چرخه توزیع، بدون پرداخت هزینه بار دیگر سیمکارت خود را فعال کند.
البته پیش از این مدیر عامل اپراتور دوم در این باره گفته بود: طبق مصوبه سازمان تنظیم مقررات ارتباطات اگر سیمکارتی به مدت ۹۰ روز مورد استفاده قرار نگیرد، اپراتور مجاز میشود که آن شماره را به شبکه خود بازگرداند، اما ما هیچگاه این سه ماه را ملاک قرار ندادهایم.