۶
۰
plusresetminus
چهارشنبه ۲۱ تير ۱۳۹۱ ساعت ۱۰:۴۸
دبیر شورای عالی اطلاع‌رسانی

ساز و کار فیلترینگ ناکافی است، شورای فضای مجازی برنامه‌هایی برای این کار دارد

ایتنا - شهریاری: آمار وجود دارد که روزانه چه تعداد سایت فیلتر می‌شوند اما بازگو کردن آن ضرورتی ندارد.
حمید شهریاری، دبیر شورای عالی اطلاع‌رسانی و عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی
حمید شهریاری، دبیر شورای عالی اطلاع‌رسانی و عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی


عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی ساز و کار سیستم فیلترینگ سایت‌های اینترنتی در ایران را ناکافی و ناکارآمد دانست و گفت: شورای عالی فضای مجازی برای امر فیلترینگ سایت‌های اینترنتی در کشور برنامه‌هایی در دست انجام دارد.


به گزارش ایتنا از مهر، حمید شهریاری با بیان اینکه ساز و کار فعلی فیلترینگ در کشور ما منطقی نبوده و حتی ناکارآمد و ناکافی است، اظهار داشت: هم‌اکنون و از سوی وزارت ارتباطات سیستمی در حال شکل‌گیری است که مشکلات فعلی نرم‌افزار فیلترینگ را رفع کند.

دبیر شورای عالی اطلاع رسانی با بیان اینکه این دبیرخانه نیز اقداماتی در زمینه فیلترینگ انجام داده است، ادامه داد: در این راستا فیلترینگ در ۳ رتبه تقسیم بندی شده است که به نظر می‌رسد اولویت نخست، اجرای آن توسط خانواده‌ها در منازل باشد؛ براین اساس نرم‌افزار فیلترینگ خانگی و یا همان نرم افزار نظارت والدین بر رفتار کودکان تولید و راه‌اندازی شد.

شهریاری با تاکید براینکه در سطح حاکمیت نیز باید این اتفاقی رخ دهد و سیستم فیلترینگ کارآمد‌تر شود، اضافه کرد: هم اکنون بخشی از این طرح عملیاتی توسط وزارت ارتباطات در حال شکل‌گیری است و بخشی دیگر نیز که مربوط به امور فرهنگی اجتماعی و اخلاقی می‌شود باید توسط یک نرم افزار کارآمد در این بخش انجام شود؛ در این راستا نرم‌افزارهای بومی و داخلی فیلترینگ مورد حمایت قرار می‌گیرند.

مدیر امور فناوری اطلاعات قوه قضاییه در مورد آمارهای موجود از فیلتر روزانه سایت‌های اینترنتی در ایران تاکید کرد: آمارهایی وجود دارد که روزانه چه تعداد سایت فیلتر می‌شوند اما بازگو کردن آن ضرورتی ندارد.


وی با بیان اینکه مقامات قضایی این اختیار را دارند که در صورت مشاهد جرم و فساد در یک سایت با اعلام نظر دادستانی آن را مسدود کنند، خاطرنشان کرد: این به این معنا نیست که در حوزه فضای مجازی لزومی به اخطار دادن نیست بلکه ساز و کار آن است که مطابق آیین‌های دادرسی قضایی به آن رسیدگی شود و آنطور نیست که بی‌ضابطه باشد.

شهریاری تصریح کرد: از آنجایی که ممکن است محتوای یک سایت مجرمانه اثرات نامطلوب بگذارد مقام تصمیم‌گیر دادستانی در هر لحظه نسبت به مسدود کردن آن اقدام می‌کند.

عضو شورای عالی فضای مجازی با بیان اینکه احساس می‌شود مقاومت‌هایی در مقابل این شورا وجود دارد، گفت: مقاومت به این معنا است که برخی اطلاعات کافی راجع به نحوه شکل‌گیری و یا اهداف شورای عالی فضای مجازی نداشته و به دلیل این ناآگاهی ممکن است مقاومت‌هایی وجود داشته باشد که به طور قطع کارساز نخواهد بود.
 
 
کد مطلب: 22777
نام شما
آدرس ايميل شما


feedback
آمار وجود دارد که روزانه چه تعداد سایت فیلتر می‌شوند اما بازگو کردن آن ضرورتی ندارد.

چرا ضرورتی ندارد؟ مگه از پول بیت المال صرف این کار نمی شود؟ مگر مسئولین نباید پاسخگو باشند؟
امید
feedback
جدیدا چقدر حرف میزنه این حاجی! نکنه اینجا رو با منبر اشتباه گرفته!
وحید
feedback
به نظر من، بهترین سیستم فیلترینگ ایجاد محتوای مناسب است، وقتی نتوانیم محتوایی ایجاد کنیم، نباید انتظار دیگه ای هم داشته باشیم، متاسفانه فرهنگ سازی ما ختم شده است به اینکه فقط مردم را نسبت به اینترنت و امثال آن بدبین کنیم، اگر چه دانستن معایب هر کاری لازم است، اما تاکید بیش از حد بر آن و نادیده گرفتن فواید که شمار بیشتری دارد، صحیح نیست.
علی
feedback
Iran, Islamic Republic of
وقتی مطلبی می خونی در مورد فیلتر کردن سایت ها از این مسولین یعنی آدم دوست داره بگیــــــــــــــــــــره ...چیز کنه آره به خدا ، آخه یعنی یه حرفهای صدمن یه غازی می زنن که فقط باید مسول باشی تا به به چه چه کنی واسه این حرفهاشون
مرتضی
feedback
ادم واقعا ناراحت و ازرده میشه وقتی میبینه کسایی که باید به فکر پیشرفت اینترنت کشور باشن مدام راجع به محدود کردن و فیلترینگ و .... این کارای ...صحبت میکنن واقعا که.....
مرتضی
feedback
United Kingdom
خدا به خیر کنه تا اینجا این همه فیلترینگ و قل و زنجیر اینترنت خیلی رو برنامه و اصوله حالا ساز و کارهای جدیدتری هم برای فیلترینگ بیشتر دارن برنامه ریزی میکنن. چرا بازگو کردن روزانه تعداد فیلترینگ ضرورتی نداره ؟ خودتونم میدونین اونقدر فیلتر کردین آمارش مثل تورم و گرانی و خیلی آمارهای دیگه وحشتناکه.
مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام