۰
plusresetminus
يکشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۰ ساعت ۱۱:۳۴

توصيه پليس فتا به كاربران شبكه‌هاي اجتماعي: مراقب جعل هويت باشيد

ايتنا - تمامي شبكه‌هاي اجتماعي، ابزارهايي را در اختيار كاربران خود مي گذارند كه نسبت به تنظيم حوزه حريم خصوصي خود اقدام كنند با استفاده از اين ابزارها مي‌توان دسترسي ديگران را محدود كرد.


استفاده و گرايش روز‌افزون افراد به ويژه جوانان به شبكه‌هاي اجتماعي در دنياي مجازي غيرقابل انكار است، اما چه بايد كرد كه عضويت در اين شبكه‌ها از امنيت بالايي برخوردار باشد و بتوان امكان سوء استفاده از حريم خصوصي را به حداقل رساند.

به گزارش ایتنا سرهنگ محمدخاني، رييس پليس فتاي گيلان در گفت‌وگو با ايسنا، از كاربران شبكه‌هاي اجتماعي خواست مراقب جعل هويت باشيد چرا كه يكي از مهم‌ترين موضوعاتي كه كاربران را تهديد مي‌كند موضوع جعل هويت به خصوص در زماني كه كاربر در زمينه‌اي از افراد سرشناس و شناخته شده باشد.

وي افزود: كاربران در صورتي كه در حيطه كسب و كار يا حوزه اجتماعي خود، فرد سرشناسي باشند، ممكن است افراد ديگري با سوء استفاده از محتواها و اطلاعاتي كه آنان به صورت عمومي به اشتراك گذاشته‌اند، با نام و هويت جعلي و راه‌اندازي صفحات مشابه، دست به اخاذي، كلاهبرداري و ساير اقدامات مجرمانه بزنند.

محمدخاني، افشانكردن اسرار ملي سازماني را از ديگر راهكار‌ها دانست و افزود: اگر افراد در سازمان، شركت يا موسسه‌اي كار مي‌كنند، قطعاً اطلاعاتي را در اختيار دارند كه انتظار مي‌رود آنان اين اطلاعات را به صورت محرمانه نزد خود نگهدارند.

به گفته رييس پليس فتاي استان گيلان برخي از شبكه‌هاي اجتماعي نيز طوري طراحي ‌شده‌اند كه ناخواسته افراد را به ورطه جاسوسي مي‌كشانند.

وي اضافه‌كرد: برخي شبكه‌هاي اجتماعي كه افراد نام و نشان خيابان‌ها، اماكن و مراكز مهم و حساس را به اشتراك مي‌گذارند، عملاً كاركرد جاسوسي دارند و به راحتي اين امكان را به دشمن مي‌دهند كه به اطلاعات مكاني مراكز مهم، حساس و حياتي بدون كمترين زحمتي دسترسي داشته باشند.

محمدخاني از كاربران شبكه‌هاي اجتماعي خواست مراقب كرم‌هاي رايانه‌اي و تروجان‌ها باشند چرا كه برخي از خدمات شبكه‌هاي اجتماعي مثل «اپليكيشن‌ها» در دل خود، كرم‌هاي رايانه‌اي و تروجان‌ها را انتشار مي‌دهند.

رييس پليس فتاي استان گيلان به كاربران هشدر داد در فضاي شبكه‌هاي اجتماعي، به هر خدمتي كه از سوي كاربران ديگر به آنان پيشنهاد مي‌شود، اعتماد نكنند.

وي با اشاره به توافقنامه محرمانگي اطلاعات كه به هنگام ثبت‌نام در بساري از شبكه‌هاي اجتماعي ديده مي‌شود، گفت: كاربران با مطالعه توافقنامه سياست‌هاي محرمانگي، متوجه خواهند شد كه كدام دسته از اطلاعات كه آنان در شبكه‌هاي اجتماعي به اشتراك مي گذارند، ممكن است در معرض خطر قرار گيرد.

رييس پليس فتاي استان گيلان با بيان اينكه كاربران شبكه‌هاي اجتماعي نبايد به افراد ناشناس اعتماد كنند، گفت: فضاي شبكه‌هاي اجتماعي مملو از كاربراني است كه با هويت‌هاي جعلي و براي مقاصد خاص مثل كلاهبرداري، اشاعه مسائل ضداخلاقي و ساير اقدامات غيرقانوني و مجرمانه نسبت به ارتباط‌گيري با كاربران اقدام مي‌كنند.

وي از شهروندان خواست از پذيرفتن افرادي كه با هويت، تصاوير و طرح مطالب اغواكننده سعي در ارتباط‌گيري و افزودن آنان به ليست دوستان يا علاقمندان صفحه خود هستند، اجتناب كنند.

محمدخاني يكي‌ ديگر از راه‌هاي مقابله با سوء استفاده در شبكه‌هاي مجازي را تنظيم حريم‌خصوصي ذكر كرد و گفت: تمامي شبكه‌هاي اجتماعي، ابزارهايي را در اختيار كاربران خود مي گذارند كه نسبت به تنظيم حوزه حريم خصوصي خود اقدام كنند با استفاده از اين ابزارها مي‌توان دسترسي ديگران را محدود كرد.
 
کد مطلب: 21002
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام