۲
۰
plusresetminus
سه شنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۰ ساعت ۱۳:۳۷

آمارهاي وزير از وضعيت ارتباطات كشور

ايتنا - تقي‌پور: تعداد پورت‌هاي اينترنت پرسرعت امروز به بيش از 11 ميليون‌ و450 هزار پورت افزايش يافته كه البته ميزان منصوبه يك‌ و ‌نيم برابر اين تعداد است كه آماده واگذاري است.
رضا تقي‌پور، وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات
رضا تقي‌پور، وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات

وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات در نخستين جشنواره ملي ارتباطات و فناوري اطلاعات ايران كه در سالن اجلاس سران برگزار شد، با تبريك روز جهاني ارتباطات گزارشي از آخرين نتايج و دستاوردهاي اين حوزه ارائه كرد.

به گزارش ايسنا، رضا تقي‌پور با بيان اينكه خوشبختانه طي برنامه چهارم توسعه و در دولت‌هاي نهم و دهم در بحث واگذاري تلفن ثابت با به‌روزرساني پاسخگوي نياز همه مردم بوديم، گفت: امروز واگذاري تلفن ثابت در همه نقاط كشور به‌روز است و در تلفن همراه نيز تعداد به ۵۶ ميليون‌ و ۵۵۵ هزار رسيده و ضريب نفوذ تلفن همراه ۷۲ درصد شده است.

او ادامه داد: در بحث عرضه خدمات در روستاها نيز كه شعار امسال اتحاديه جهاني مخابرات هم هست، اقدامات مهمي انجام شده است؛ جمهوري اسلامي ايران در طول پنج سال گذشته فعاليت‌هاي زيادي در اين راستا انجام داده و امروز خدمات پست‌ بانك، بانك و خدمات پستي و مخابراتي و بسياري از خدمات دولت الكترونيكي در روستاها ارائه مي‌شود و با تبديل اين دفاتر به پيشخوان دولت اميدواريم روزبه‌روز بر حجم اين خدمات در روستاها اضافه شود.

وزير ارتباطات با بيان اينكه در آغاز دولت نهم، ۹۲۳ دفتر ICT روستايي داشتيم، گفت: امروز اين تعداد به حدود ۱۰هزار و۷۰ دفتر رسيده و در بحث دولت الكترونيكي امروز ۸۶۳ خدمت از طريق پورتال IRAN.IR به مردم ارائه مي‌شود و به موازات آن شبكه زيرساخت در كشور نيز توسعه مي‌يابد. به نحوي كه تعداد پورت‌هاي اينترنت پرسرعت امروز به بيش از ۱۱ ميليون‌ و۴۵۰ هزار پورت افزايش يافته كه البته ميزان منصوبه يك‌ و ‌نيم برابر اين تعداد است كه آماده واگذاري است.

وي افزود: افزايش پهناي باند كشور يكي ديگر از موضوعات مورد توجه است كه اين ميزان به ۴۳ گيگابيت در ثانيه افزايش يافته و وضعيت زيرساخت كشور در بخش فيبر نوري اصلي به ۴۶ هزار كيلومتر رسيده و فيبر نوري داخل استان‌ها كه علاوه بر تعداد ۴۶ هزار كيلومتر است، به ميزان ۸۰ هزار كيلومتر رسيده است و امروز شبكه فيبر نوري در كشور به مرز ۱۰۰ درصد نزديك شده است. در حوزه ظرفيت شبكه انتقال نيز با افزايش چندين برابري خوشبختانه تمام نيازها برطرف شده است.

وزير ارتباطات ادامه داد: در بحث ترانزيت پهناي باند از شمال به جنوب و از شرق به غرب امروز ظرفيت قابل توجهي دارد و در بحث توسعه ظرفيت انتقال اين ظرفيت در سال ۸۹ به ۲۹۲ هزار خط اي‌وان افزايش پيدا كرده و در بحث افزايش ترانزيت نيز كارهاي بسيار خوب و ظرفيت مناسبي ايجاد شده است.

تقي‌پور گفت: در بحث ظرفيت پهناي باند تا پايان برنامه پنجم ظرفيت فعلي به ۲۰ برابر افزايش خواهد يافت؛ يعني به حدود ۵۰۰ گيكابيت در ثانيه خواهد رسيد.

وي با بيان اينكه رشد پهناي باند شبكه ديتاي داخل كشور در سه‌ سال گذشته رشد خوبي داشته است، گفت: امروز ما اين امكان را داريم كه علاوه بر تأمين پهناي باند داخل كشور در كشورهاي همسايه مثل عراق و افغانستان نيز پهناي باند اينترنت را ارائه كنيم و هم‌چنين اتصال مدارس، مراكز دولتي و بانك‌ها به شبكه ملي اطلاعات از ديگر موارد بسيار مهم محسوب مي‌شوند و در بحث ارتباطات روستايي بيش از ۹۷ درصد روستاها امروز ارتباط دارند و در بيش از ۹۰ درصد در روستاها تلفن خانگي در منازل موجود است.

وزير ارتباطات در ادامه با بيان اينكه در بحث استفاده از تكنولوژي موبايل، ما در اين دوره تكنولوژي را از نسل دو به ۷۵/۲ ارتقاء داديم، گفت: با وجود اپراتور سوم، تكنولوژي نسل سوم نيز خدماتش را ارائه خواهد داد و در زمينه حمايت از توليدات داخلي نيز كارهاي خوبي انجام شده و درصد زيادي از تجهيزات مخابرات نيز توسط صنعتگران داخلي توليد مي‌شود.

او گفت: امروز شش اپراتور در زمينه ارائه خدمات ارتباطات سيار فعال هستند و اپراتور اول به عنوان بزرگ‌ترين اپراتور بيش از ۵۲ هزار و۶۰۰ روستا و هزار و ۱۰۴ شهر را تحت پوشش خود قرار داده و اپراتور دوم نيز شرايط خوبي داشته و بيش از ۱۸ ميليون مشترك دارد و در هزار و۶۸۰ شهر و دهستان سرويس مي‌دهد و پوشش جمعيتي آن ۷۷ درصد است.

وي با بيان اينكه از پايان اين ماه، سيم‌كارت‌هاي اپراتور سوم به صورت آزمايشي فعاليت خود را آغاز مي‌كنند و به‌صورت محدودي در اختيار قرار مي‌گيرند، گفت: بعد از طي مراحل آزمايشي اين سيم‌كارت‌ها به صورت عمومي به شهروندان ارائه مي‌شود.

وزير ارتباطات در ادامه با بيان اينكه هفت اپراتور اصلي براي ارائه خدمات ارتباطات ماهواره‌يي در كشور وجود دارد، گفت: ۱۱ شركت ندا و ۶ اپراتور كه خدمات سيار را ارائه مي‌دهند و ۵ اپراتور جديد كه خدمات وايمكس ارائه مي‌كنند و اقداماتي اين‌چنيني در حال انجام و گسترش است.

تقي‌پور گفت: دولت دهم هدف خود را رسيدن به دولت الكترونيكي قرار داده و در اين راستا با تدوين چشم‌انداز لازم براي رسيدن به افق ۱۴۰۴ جهت‌گيري‌هاي اصلي خود را مشخص كرده و امروز توسعه ارتباطات و فناوري اطلاعات در ابعاد مختلف اقتصادي و توانمندسازي كشور در عرصه‌هاي مختلف و بنيان‌گذاري اقتصاد دانش‌بنيان و در بحث امنيت ملي و حفظ محيط زيست سعي شده برنامه‌هاي متنوعي در بحث دولت الكترونيكي تدوين شود.

وي با اشاره به اينكه چابك‌سازي دولت عدالت‌محور با استفاده از خدمات الكترونيكي مهم‌ترين هدف برنامه در دولت دهم است، گفت: اميدواريم با تلاش همه دست‌اندركاران اين حوزه بتوانيم در پايان دولت حاضر اهدافي كه مقرر شده را جامه عمل بپوشانيم.

تقي‌پور در پايان با اشاره به اقدامات اساسي فناوري اطلاعات در كشور اشاره كرد و گفت: در اين راستا ۱۲ كميته فعال شده و در كارگروه مديريت فناوري اطلاعات و امنيت اين كميته‌ها فعاليت مي‌كنند كه اميدوارم با سعي و تلاش روزبه‌روز بتوانيم با ارائه خدمات بيشتر شعار اصلي دولت را تحقق ببخشيم و جامه عمل بپوشانيم.
کد مطلب: 18098
نام شما
آدرس ايميل شما


امید
feedback
United States
به به.چه خوش به حالمونه و خبر نداریم!ضریب نفوذ تلفن ثابت از سال 1320 تا 1390 180 برابر شده.!ماشالاه...دست گلتون درد نکنه!
توسعه اینترنت دایل آپ در سطح کشور.
گسترش فروش الکترونیکی شارژ تلفن همراه!
فیلتر 98% اینترنت به دلیل فساد موجود در سایتها.(یادمه یه مدت سایت xbox.com هم فیلتر بود!)
و در آخر هم افزایش سرعت اینترنت در پایان عمر طبیعی!
مرتضی
feedback
Iran, Islamic Republic of
به جای اینکه از افزایش ظرفیت صحبت کنید بهتره یه فکری در مورد قیمت و سرعت فیلتر نت بکنید!
مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام