۰
plusresetminus
شنبه ۲۰ فروردين ۱۳۹۰ ساعت ۱۲:۳۷

ويروس‌ياب‌هاي به‌روز شده سد محكمي در برابر تروجان‌ها

ويروس‌ياب‌هاي به روزشده سد مستحكمي در برابر حملات تروجان‌ها هستند كه مي‌توانند اهداف آن‌ها را خنثي كنند.
ويروس‌ياب‌هاي به‌روز شده سد محكمي در برابر تروجان‌ها

روند صعودي استفاده از اينترنت و خدمات مبتني بر وب روز به روز مخاطرات اين حوزه را افزايش داده و علاوه بر دغدغه‌هاي عمومي، بازار كاري مهندسان اين حوزه را بيش از پيش پررونق مي‌كند.

تروجان‌ها گونه‌اي از مخاطرات تحت وب تلقي مي‌شوند كه فعاليت‌هاي مخرب آن‌ها تقريبا در حال حاضر ذهني را بدون درگيري با خود نساخته است.

تروجاني كه حتي بر سر اسمش در ميان بسياري از كارشناسان اختلاف وجود دارد، لقبي است كه از يكي از ترفندهاي جنگ‌هاي يونان در گذشته گرفته شده است زيرا زماني كه يونانيان زمينه را براي ورود خود به تروا تنگ مي‌ديدند با پيشكشي هديه‌اي كه اسب بزرگ ساخته شده از چوبي بود، حيله‌اي را عملي كردند و بسياري از نيروهاي خود را در درون آن جاي دادند و بر اساس آن توانستند شبانه و با ضد حمله‌اي تروا را تسخير كنند و از همين ميان بسياري از كارشناسان معتقدند كه بايد به تروجان، اسب تروجان گفت زيرا برگفته شده از همان واقعه است.

خوشبختانه مي‌توان گفت كه هرچند واقعه‌اي عظيم در پشت اين اسم واقع شده است اما فعاليت آن چندان شبيه ويروس‌ها هولناك نيست زيرا خصلت تكثير شدن در آن‌ها ديده نشده است و اغلب براي سوءاستفاده برروي يك سيستم و بدون اهداف مشخصي طراحي شده‌اند و به همين خاطر با پخش آن‌ها برروي محيط اينترنت هر كسي مي‌تواند هدف آن قرار گيرد و يكي از قربانيان باشد.

تروجان‌ها در بسياري از موارد از طريق نرم‌افزارهاي قفل شكسته و رايگاني كه بر بستر وب قرار دارد، خود را منتشر مي‌كنند و سيستم رايانه‌يي را مورد بهره‌برداري سوء خود قرار مي‌دهند البته يك نكته حائز اهميت است كه فعاليت تروجان‌ها بر اثر كدهاي مخرب در دل صفحات وب نيز قابليت انتشار دارد و به همين خاطر نبايد برروي هر لينكي كه نگاه را جلب مي‌كند كليك كرد.

در اوايل پديدار شدن تروجان‌ها در فضاي وب، تنها برخي از سازندگان آن‌ها با قرار دادن نامي از خود قصد داشتند كه به نوعي خود را مطرح كنند و قابليت‌هاي خود را به رخ بكشانند اما هم اكنون بسياري از نشرهاي تروجان‌ها درصدد پي بردن راه‌هاي سود از قبيل يافتن شماره حساب بانكي افراد و رمز ورود آن‌هاست تا سازندگان آن‌ها بتوانند به راحتي به چنين اطلاعات محرمانه‌اي دست يابند.

وجود برخي نرم‌افزارها و در اختيار قرار دادن برخي كد‌هاي مخرب به عموم افراد نه تنها نتوانسته دانش نفوذ و هك را بالا ببرد بلكه بسياري از معضلات نيز از همين جا آغاز مي‌شود زيرا تمامي افرادي كه تا به حال تنها به عنوان يكي از كاربران ساده رايانه بوده‌اند، حال فكر مي‌كنند كه يك نفوذگر شده‌اند و بدون اينكه كار خاصي را انجام دهند موجب آزار و اذيت ديگران مي‌شوند.

بهترين راهكاري كه هم‌اكنون مي‌توان براي جلوگيري از ورود تروجان‌ها به سيستم‌ها توصيه كرد، وجود نرم‌افزار ويروس ياب و به‌روزرساني آن است و بايد هوشيار بود كه هنگام دانلود و دريافت فايل و نرم‌افزاري از محيط اينترنت حتما براي يك بار هم كه شده آن را مورد بررسي چنين نرم‌افزارهايي قرار داد تا متوجه شد كه آيا فايل و يا نرم افزار دريافتي پاك است و يا خير؟

مهمترين توصيه در اين راستا اين است كه نبايد هر فايل ضميمه‌اي را از طريق اي‌ميل دريافت كرد زيرا ممكن است كه در پس آن افكار و اهداف شومي نهفته باشد و در صورت ضرورت براي دريافت حتما از پاك بودن آن‌ها اطلاعات كسب كرد و در صورت امكان اگر به نرم‌افزار خاصي نيازمند هستيم حتما نسخه اصلي آن را دريافت كنيم تا دچار برخي كدهاي مخرب نشويم.

نرم‌افزارهاي ويروس‌ياب مي‌توانند عامل مهمي در برابر حمله‌هاي ناگهاني همچون يونانيان باستان به تروا باشد، پس براي اينكه مقلوب اين گونه حملات نشويد حتما ويروس‌يابتان را به‌روزرساني كنيد.
کد مطلب: 17599
نام شما
آدرس ايميل شما