۰
plusresetminus
شنبه ۴ دی ۱۳۸۹ ساعت ۱۶:۵۶
به عقیده اهل فن

ویکی‌لیکس، نقطه‌عطفی در تاریخ اینترنت

ایتنا – برخی کارشناسان معتقدند ویکی‌لیکس به عنوان یک نقطه‌عطف مهم، اینترنت را وارد عصر جدیدی کرده است.
ویکی‌لیکس، نقطه‌عطفی در تاریخ اینترنت
سایت ویکی‌لیکس که این روزها اخبار بسیاری از آن در خبرگزاری ها درج می‌شود، در مدت نسبتاً کوتاهی از یک سایت گمنام به سایتی خطرناک برای عده‌ای و البته خوشایند و قابل احترام برای گروهی دیگر تبدیل شده است.

طوفان سیاسی ناشی از افشاگری‌های ویکی‌لیکس، صرف‌نظر از مثبت یا منفی بودن آثار آن، اینترنت را وارد دوران جدیدی از زندگی خود کرده است.

به گزارش ایتنا به نقل از میدل ایست آنلاین، ماجراهای ویکی‌لیکس تداعی‌گر نرم‌افزار محبوب و معروف «نپستر» در اذهان است.

در سال ۱۹۹۹ تولد نپستر به عنوان اولین شبکه نظیر به نظیر (P۲P) به اشتراک‌گذاری فایل‌های موسیقی، باعث شد انقلاب عظیمی در اینترنت رخ دهد.

کاربران با استفاده از این شبکه می‌توانستند موسیقی‌های مورد علاقه خود را به طور رایگان از رایانه‌های دیگر کاربران دریافت کنند و بدین ترتیب بازار فروش موسیقی را دور بزنند.

هرچند با شکایت شرکت‌های توزیع‌کننده موسیقی، این سیستم در سال ۲۰۰۱ به حکم دادگاه بسته شد ولی راه را برای به وجود آمدن دیگر شبکه‌های غیرمتمرکز نظیر کازا، لایم‌وایر و آی‌مش باز کرد.

به نظر می‌رسد پدیده نپستر برای همیشه تغییر و تحولی عظیم در نحوه تعامل کاربران با فضای سایبر به وجود آورده است.

نظیر همین قضیه برای ویکی‌لیکس در حال رخ دادن است.

به گزارش ایتنا امروزه این سوال مطرح می‌شود که آیا ویکی‌لیکس در مسیر آزادی بیان و شفافیت سیاسی، گام‌های درستی بر می‌دارد یا خیر؟

این چیزی است که رسانه‌ها، دولت‌ها و کارشناسان هر یک در پی پاسخ دادن به آن است.

برخی کارشناسان بر این باورند هرچند افشای آنچه که پشت پرده می‌گذرد، در مجموع به نفع شهروندان و دولت‌هاست ولی قدر مسلم نمی‌توان تمام اسرار و اسناد را به بهانه آزادی بیان لو داد.

با هر حال احتمالاً ما در سال آینده که چند روزی بیش به شروع آن نمانده است، با سایت‌های متعددی که قصد دارند مشابه ویکی‌لیکس به افشای حقایق البته در حوزه‌های خاص بپردازند مواجه خواهیم شد.
کد مطلب: 16222
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام