مصطفی اوجی در گفتوگو با مهر ضمن اشاره به تاريخچهای از شرکت کارخانجات مخابراتی ایران (itmc) گفت: کارخانجات مخابراتی ایران (کما) از سالهای بسیار دور محصولات مخابراتی از جمله تلفنهای رومیزی تولید میکرد اما در اوایل سال 85 با فراهم شدن زمینه تولید گوشی تلفن همراه و نیاز شدید بازار به این محصول همزمان با تغییر تعرفه واردات گوشی از 4 درصد به 60 درصد این شرکت به طور جدی طرح و تولید گوشی را در دستور کار خود قرار داد.
وی اضافه کرد : تقریبا یک سال بعد از اعلام آمادگی itmc برای تولید گوشی تلفن همراه، خط تولید در خرداد ماه 86 افتتاح و گوشیهای تلفن همراه هم از اواخر شهریور 86 به بازار عرضه شد. اوجی اظهار داشت: شرکت کارخانجات مخابراتی ایران در طول این یک سال (فاصله زمانی اعلام آمادگی تا افتتاح خط تولید) با همه برندهای معروف وارد مذاکره شد، لیکن آنها آماده همکاری برای تولید گوشی در داخل کشور نبودند لذا ما ناچار به مذاکره با دیگر شرکتها مانند پن تک، بل ویو و تلیان کره جنوبی، تل می اتریش، رام موبایل مالزی، آمدی و برد چین و تعداد دیگری از تولیدکنندگان و طراحان گوشی تلفن همراه پرداختیم.
عضو هیئتمدیره شرکت کارخانجات مخابراتی ایران و مجری تولید گوشیهای تلفن همراه در این کارخانه دلیل تاخیر در افتتاح و تولید خط گوشی تلفن همراه را عدم همکاری شرکتهای خارجی و صاحب دانش دانست و افزود: با توجه به اینکه این شرکتها از ثبات تصمیمگیری در ایران اطمینان خاطر نداشتند به راحتی حاضر به همکاری نمیشدند و در مواردی که آماده همکاری بودند فقط حاضر به خرید و فروش گوشی بوده و با انتقال تکنولوژی موافقت نمیکردند. این امر باعث شد در انتخاب شرکت همکار و عقد قرارداد زمانی حدود یکسال صرف شود تا زمینه امکان انتقال تکنولوژی به داخل فراهم شود.
تولید سه مدل گوشی ایرانی و عدم استقبال بازار
این مجری تولید گوشیهای تلفن همراه در ادامه سخنان خود به انواع مدلهای گوشی این شرکت و میزان استقبال در کشور اشاره کرد و گفت: در حال حاضر سه مدل گوشی به میزان 45000 دستگاه تولید شده که متاسفانه استقبال از گوشیها در حد مطلوب نبوده ولی با ایجاد تغییراتی در روش فروش و انجام تبلیغات، گرایش به این گوشیها افزایش یافته است و انشاءالله در آینده نزدیک به حد مطلوب میرسد.
علت عدم استقبال از گوشیهای داخل
وی علت عدم استفبال عمومی از گوشیهای داخلی را عدم تبلیغات مناسب و بیاطلاعی مردم از امکانات گوشیها و مشخصههای آن دانست. اوجی خاطرنشان کرد: علاوه بر آن یکی از دلایل عمده عدم شناخت مشتریها از گوشیها، حذف ثبت سریال گوشیهای تلفن همراه و در نتیجه پر شدن بازار از گوشیهای قاچاق است که این امر باعث آشفته شدن بازار و نمود پیدا نکردن گوشیهای داخلی شده است. در حقیقت این عوامل مشتریها را در هنگام خرید گوشی با شک و تردید و ابهام روبرو میکند. نتیجه نهایی این است که فقط برندهای معروف و یا گوشیهایی که توسط فروشندگان به آنها پیشنهاد میشود خریداری میشود.
امکان تولید 4 میلیون گوشی داخلی در صورت نیاز بازار
وی با بیان اینکه الگوی شرکت کارخانجات مخابراتی ایران در زمینه تولید گوشی تلفن همراه، شرکتهای کرهای است، در مورد تعهد این شرکت در زمینه تولید 4 میلیون گوشی تلفن همراه تا پایان سال جاری گفت: میزان تولید تلفن همراه داخلی با درخواست بازار کاملا متناسب است در حالی که حتی اگر نیاز بازار 4 میلیون گوشی باشد شرکت کارخانجات مخابراتی ایران قادر است این تعداد را به بازار عرضه کند.
تولید گوشیهای فرم CKD
وی در سخنان خود به تولید گوشی به صورت فرم CKD (در این فرم نرمافزار و سخت افزارگوشی به صورت کامل در کشور ساخته میشود) اشاره کرد و به مهر گفت: تولید گوشی به فرم CKD به دلیل پیچیدگیهای تولیدی که دارد باید در تیراژ بالا و حداقل دویست هزار دستگاه برای هر مدل انجام پذیرد و این وابسته به تقاضای بازار است. همچنین که اگر تولید به صورت (CKD) صورت گیرد، خوشههای صنعتی هم درگیر تولید حجم بسیار بالایی از اشتغال میشوند که باعث ایجاد کارآفرینی و اشتغال میشود.
امکان صادرات گوشی داخلی
وی در زمینه صادرات گوشی تلفن همراه داخلی به کشورهای دیگر افزود: بحثهایی در زمینه صادرات گوشیهای کارخانجات مخابراتی ایران در جریان است ولی هنوز این امر قطعی نشده است.
قاچاق گوشی تهدیدی برای گوشیهای وطنی
عضو هیئتمدیره کارخانجات مخابرات ایران تاکید کرد: قاچاق صنعت کشور را در همه موارد تهدید میکند و مبارزه با آن باید جدی گرفته شود. قاچاقچی باید به سختترین مجازاتها محکوم شود. پایین آوردن تعرفهها برای حذف انگیزه قاچاق تنها راه مبارزه با قاچاق گوشی نیست. وی تاکید کرد: امیدواریم که این تعرفهها نسبت به تعرفههای قبلی ثبات داشته باشند تا بتوانیم بر اساس آن برای تولید گوشی برنامهریزی کنیم.
قیمت گوشیهای داخلی
اوجی با اشاره به قیمتهای گوشیهای itmc گفت: قیمت گوشیهای ما نسبت به برندهای معروف با مشخصات 10 تا 20 درصد ارزانتر است. انشاءالله با تدابیری هم که برای فروش و پشتیبانی گوشی اتخاذ شده است شاهد استقبال بیشتر از گوشیهای itmc خواهیم بود.
وی به برنامههای این شرکت جهت رقابت در بازار اشاره کرد و گفت: تولید محصول با کیفیت و قیمت مناسب، تبلیغات و بازاریابی برای محصولات تولید شده، پشتیبانی و تعمیر محصولات فروخته شده تولید گوشیهای ارزان با مشخصه انتقال صدا و پیام کوتاه و گرفتن سهمی از بازار ایران و پس از آن عراق و افغانستان از مهمترین برنامههای ITMC در آینده خواهد بود.