۳
۱
plusresetminus
شنبه ۶ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۳۸

وعده وزارت ارتباطات برای افزایش ۳برابری سرعت اینترنت در سال آینده

ایتنا - معاون وزیر ارتباطات و رییس رگولاتوری: بهبود کیفیت اینترنت کار هر روز ماست.
وعده وزارت ارتباطات برای افزایش ۳برابری سرعت اینترنت در سال آینده
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: امکان دارد سال آینده سرعت حداقلی مصوب در پروانه اپراتورها را از ۲ مگابیت بر ثانیه به چهار یا ۶ مگابیت برثانیه برسانیم، چرا که همه چیز رو به پیشرفت است و برای استفاده بهینه از حوزه فناوری باید سرعت اینترنت ارتقا پیدا کند.

به گزارش ایتنا از ایرنا، «صادق عباسی شاهکوه» با حکم وزیر ارتباطات به عنوان معاون وزیر ارتباطات و ریاست سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی کشور (رگولاتوری) منصوب شد. عباسی که سالهاست در حوزه ارتباطات فعالیت کرده و سوابق متعدد اجرایی در این زمینه دارد، در گفت‌وگوی اختصاصی با ایرنا، وظایفی که برای ارتقا کیفیت اینترنت، حفاظت از حقوق مصرف‌کننده و نظارت بر فعالیت اپراتورها به او محول شده است را تشریح کرد.
 
توسعه ارتباطات را باید از صفر شروع کنیم
معاون وزیر ارتباطات به خبرنگار ایرنا گفت: سرعت اینترنت ثابت، یکی از مسائلی است که عموما جزو عقب‌ماندگی‌های حوزه ارتباطات به حساب می‌آید. عدم سرمایه‌گذاری در این زمینه باعث شده، اینترنت در این حوزه نه تنها پیشرفتی نداشته باشد که حتی از کیفیت آن نیز کاسته شود. اکنون در کشور بیش از ۱۲ درصد از مردم به اینترنت پهن‌باند ثابت متصل هستند در حالی که طبق سند مرکز ملی فضای مجازی، این عدد باید افزایش چشمگیری داشته باشد.  
عباسی اضافه کرد: ما اکنون حدود ۱۰ میلیون و ۶۰۰ هزار مشترک اینترنت ثابت داریم که با تکنولوژی ADSL، برخی به وسیله فیبر نوری، تعداد اندکی VDSL و بخشی نیز با وایرلس به اینترنت دسترسی دارند. اینترنت ثابت را باید به نسبت خانوار درنظر گرفت. ما حدود ۲۵ میلیون خانوار و ۵ میلیون کسب وکار داریم که از این تعداد، تقریبا ۱۰ میلیون به اینترنت ثابت متصل هستند.
وی افزود: این سرعت اکنون جوابگوی نیاز مردم نیست. در سرویس‌های جدید و حجیم اصلا نمی‌تواند نیاز مردم را مرتفع کند. حداکثر سرعت (ADSL) ۱۶ مگابیت بر ثانیه است. این سرعت هم در حالی برای کاربر قابل دسترس است که نزدیک مرکز مخابرات و سیم مسی باشد. در حالی که تکلیف ما در سند شبکه ملی اطلاعات این است که ۸۰ درصد خانوارها و کل کسب‌وکارها که عددی حدود ۲۵ میلیون خانوار است به اینترنت با سرعت متوسط ۲۵ مگابیت و در حالت مطلوب به ۴۰-۵۰ مگابیت برثانیه دسترسی داشته باشند. واقعیت این است که در حوزه اینترنت ثابت، فاصله ما با میزان مطلوب بسیار زیاد است.
معاون وزیر ارتباطات تاکید کرد: اگر بخواهیم در یک مقایسه بگوییم چقدر برای رسیدن به تکلیف قانونی اتصال ۸۰ درصد خانوارهای ایرانی به اینترنت ثابت راه داریم، حقیقتا در این حوزه صفر هستیم.
وی تصریح کرد: در مصوبه شورای عالی فضای مجازی، تکلیف شده که این اتفاق تا افق ۱۴۰۴ نهایی شود. اما نظر وزیر ارتباطات این است که تا پایان سال ۱۴۰۳ برنامه‌های خود را به نتیجه برسانیم. برنامه‌ریزی ما نیز بر همین اساس است.
 
حل مشکل مخابرات بیش از حد ممکن طول کشیده است
رئیس رگولاتوری درباره چالش‌هایی که با مخابرات بر سر تعرفه دارند، خاطرنشان کرد: چالش همیشه وجود دارد و تنها مخصوص کشور ما نیست. در تمام دنیا این چالش‌ها با شرکت اصلی مادر که خصوصی می‌شود وجود دارد، ما نیز برای حل همین چالش‌ها حضور داریم. اما مساله این است که حل شدن این مشکلات بیش از حد ممکن طول کشیده است و به نقطه‌ای رسیده‌ایم که باید اتکای خودمان به مخابرات را کاهش بدهیم و از دیگر اپراتورهای موبایل و شرکت‌های ارائه دهنده اینترنت بخواهیم وارد گود شوند تا بار را بین آنها تقسیم کنیم.
 
افزایش ۳برابری سرعت اینترنت در سال آینده
معاون وزیر ارتباطات درباره اینترنت سیار و برنامه‌هایی که برای ارتقای آن دارد، افزود: هدفی که در مصوبه شورای عالی فضای مجازی برای ما تکلیف شده، پوشش سراسری اینترنت سیار با متوسط سرعت ۱۰ مگابیت برثانیه است. اکنون متوسط سرعت اینترنت سیار ۵ مگابیت برثانیه است که باید آن را حداقل ۲ برابر کرده و پوشش سراسری در تمام کشور نیز ایجاد کنیم.
عباسی تاکید کرد: در حکمی که وزیر ارتباطات داد، تاکید شده است که به سمت تکنولوژی‌های بالاتر مانند 5G نیز گام برداریم. کارهایی در این زمینه انجام شده و باید در چند سال آینده به سمت آن حرکت کنیم. لازمه دستیابی به سرعت‌های بالای اینترنت توسعه شبکه BTS و قراردادن باند فرکانسی بیشتر است. البته اکنون باند فرکانسی ۲۳۰۰ در اختیار اپراتورها قرار گرفته است و امیدواریم که بتوانیم با صدا و سیما نیز برای دستیابی به باندهای فرکانسی ۷۰۰-۸۰۰ به تفاهم برسیم.
 
در انتظار دسترسی به باند فرکانسی ۷۰۰-۸۰۰
رئیس رگولاتوری تصریح کرد: با فضایی که در کشور ایجاد شده، امیدواریم بتوانیم مشکلات صدا و سیما را حل کنیم و آن فرکانس را در اختیار اپراتورها قرار بدهیم. موضوع این باند فرکانسی چیزی است که سال‌ها به دنبال آن بوده‌ایم و به نقطه‌ای رسیده‌ایم که نیاز به این باند فرکانسی شدت گرفته است. اکنون هیچ باند فرکانسی در کشور موجود نداریم تا برای ارتقا ظرفیت اپراتورها به آن‌ها اختصاص بدهیم، باید به فکر باشیم.
عباسی درباره ارتقاء کیفیت اینترنت تلفن همراه افزود: مردم باید از اتصال به اینترنت تجربه بیشتری داشته باشند و اگر الان سرعت حداقل ۲ مگابیت برثانیه است، باید حداقل را به ۴ مگابیت بر ثانیه برسانیم. در مقررات آمده است که حداقل سرعت 4G باید ۲ مگابیت برثانیه باشد کمتر از این اصلا قابل قبول نیست. وی تصریح کرد: البته باید این نکته را در نظر داشت که برخی اوقات در نقطه‌ای که جمعیت در آن زیاد شده، ممکن است سرعت کاهش پیدا کند. گاهی اوقات اختلال‌های فرکانسی، کاهش سرعت را رقم می‌زنند. ممکن است سال آینده حداقل سرعت را به ۴ یا ۶ مگابیت برثانیه برسانیم، چرا که همه چیز رو به پیشرفت است و برای استفاده بهینه از حوزه فناوری باید سرعت اینترنت ارتقا پیدا کند.
 
رگولاتوری هنوز به طرح صیانت ورود نکرده‌ است
معاون وزیر ارتباطات درباره حضور فعال رگولاتوری در طرح «صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی» افزود: نماینده وزارت ارتباطات در جلسه حضور پیدا می‌کند. هنوز نوبت به حضور فعال رگولاتوری نرسیده و هر زمان که نیاز باشد برای دفاع از حقوق مصرف‌کنندگان در این جلسات حاضر خواهیم شد. قطعا در این حوزه تکالیفی نیز بر عهده سازمان تنظیم مقررات گذاشته خواهد شد.
سال گذشته اپراتورها بدون توجه به اخطارهای رگولاتوری بسته‌های پر مصرف خود را حذف یا گران کردند و بیش از یک ماه زمان صرف شد تا بسته‌ها به حالت عادی دربیایند. برداشت برخی این بود که رگولاتوری اهرم فشار مناسبی برای برخورد با این مسائل ندارد. همان زمان نیز سازمان تنظیم مقررات پیگیری‌های زیادی انجام داد. جریمه‌هایی که آن زمان برای اپراتورها در نظر گرفته شده بود، آنقدر پایین بود که آنها را از انجام کار خلاف مقررات، منع نمی‌کرد. اما با مصوبه‌ای که آن زمان از هیات دولت گرفته شد، اهرم سازمان برای برطرف کردن مشکلات این‌چنینی پرفشارتر از قبل شد و بسته‌ها را برگرداندند. تا زمانی که این اهرم وجود نداشت، رگولاتوری نتوانست اعمال قدرت کرده و این مشکل را رفع کند، اما پس از ابلاغ مصوبه، بسته‌ها به حالت قبل بازگشت.
 
بهبود کیفیت اینترنت کار هر روز ماست
وی درباره بهبود کیفیت اینترنت افزود: پایش کیفیت اینترنت و تلاش برای بهبود آن، کار هر روز سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی است. هر روز باید تلاش کنیم تا اشکالات را رفع کنیم. با واگذاری فرکانس ۲۳۰۰ به اپراتورهای موبایل و تلاشی که آنها برای واردات تجهیزات خود داشته‌اند، من بسیار امیدوار هستم که کیفیت اینترنت یک ارتقاء محسوس پیدا کند.  
عباسی تصریح کرد: یکی از اپراتورها خریدها را انجام داده، دیگری بخشی از تجهیزات خود را برای ارتقاء وارد کشور کرده‌است؛  ما نیز به آنها تاکید کرده‌ایم که به سرعت این تجهیزات را نصب کنند تا سرعت اینترنت بالا برود و تا قبل از پایان سال برای کاربران تجربه کاربری بسیاری خوبی را رقم بزند. باید این نکته را نیز مدنظر قرار بدهیم که شرایط سرمایه‌گذاری اپراتورها با توجه به درآمد ریالی و صرف هزینه دلاری، کمی سخت شده است اما با این حال با اولویت‌بندی باید ارتقاء کیفیت را مدنظر قرار دهند.
معاون وزیر ارتباطات با تاکید بر این‌که هرچقدر در اینترنت ثابت وضع ما بهتر شود، بار شبکه موبایل کمتر خواهد شد، تاکید کرد: این مسائل در طولانی مدت جواب می‌دهد، اما چیزی که در کوتاه مدت می‌تواند سرعت اینترنت را افزایش بدهد، همین باندهای فرکانسی ۲۳۰۰ است.
 
کد مطلب: 66870
نام شما
آدرس ايميل شما


مجید
feedback
Iran, Islamic Republic of
یادتونه همتی در مناظره‌ها گفت آقایان در مناظره‌ها میگویند موافق افزایش پهنای باند هستند ولی در جلسات خیر.
feedback
Iran, Islamic Republic of
«معاون وزیر ارتباطات و رییس رگولاتوری: بهبود کیفیت اینترنت کار هر روز ماست.»
ساده ترین امور که در جهان به سرعت انجام میشه که همان پرداخت قبوض و امور نقل و انتقال بانکی به شدت کند و اغلب مواقع عملی نیست ، حال شما می گویید هر روز کارتان بهبود اینترنت است! آنچه که ما در عمل با آن روبرو هستیم ، خلاف این گفته را نشان می دهد . بزرگوار ، برادر عزیز ، از قدیم گفتن دو صد گفتار چو نیم کردار نیست.
feedback
Iran, Islamic Republic of
«وعده وزارت ارتباطات برای افزایش ۳برابری سرعت اینترنت در سال آینده»
همه امور زندگی وابستگی شدیدی به اینترنت پیدا کرده ، پرداخت های بانکی ، نسخ دارویی ، امور اداری و بخش نامه ها ، تدریس و تحصیل ، امور پست ، تهیه بلیط های مسافرتی و......
امروز برای انحام همه این امور به دلیل کندی سرعت اینترنت و کیفیت پایین ، فشار عصبی شدیدی بر روی مردم وارد کرده ، ما که دلیلش را نمی دانیم و‌ مدیران هستند که مطلع و ناظرند ، تا کی این وضع ادامه خواهد داشت؟ امید آنکه این وعده ها از نوع وعده سرخرمن نباشد.انشااله.
مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام