۰
plusresetminus
شنبه ۳ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۰۰

کدام سیستم عامل را برای بازی انتخاب کنیم؟

ایتنا- امروزه بحث گیمینگ و بازی‌های کامپیوتری و موبایلی به موضوعی مهم تبدیل شده است. با توجه به این واقعیت، در فرصت حاضر به این موضوع می‌پردازیم که چطور سیستم عامل مناسبی را برای بازی انتخاب کنیم.
کدام سیستم عامل را برای بازی انتخاب کنیم؟
واقعیت این است که رقابتی جدی و تنگاتنگ میان شرکت‌های مختلف برای ارائه سیستم عامل‌های کاربردی پدید آمده است.
در این مقاله ایتنا و در ادامه مطلب باره سیستم عامل مناسب برای بازی بیشتر توضیح می‌دهیم.
 
 

تعریف سیستم عامل

 
سیستم عامل اندروید

سیستم عامل یا سامانه عامل، نرم‌افزاری است که مدیریت منابع رایانه را برعهده دارد. این سیستم بستری را فراهم می‌سازد که طی آن نرم‌افزار کاربردی اجرا شود و از خدمات آن استفاده گردد.
سیستم عامل عامل جزو ضروری‌ترین نرم‌افزارهای یک سیستم کامپیوتری است و خدماتی را به برنامه‌های کاربردی و کاربر ارائه می‌دهد.

برنامه‌های کاربردی یا از طریق واسط‌های برنامه‌نویسی کاربردی یا از طرق فراخوانی‌های سیستم به این خدمات دسترسی دارند.
با فراخوانی این واسط‌ها، برنامه‌های کاربردی می‌توانند سرویسی را از سیستم ‌عامل درخواست کنند، پارامترها را انتقال دهند و پاسخ عملیات را دریافت نمایند.

نمونه‌هایی از سیستم‌ عامل‌های موجود عبارت اند از: اندروید، iOS، بی‌اس‌دی، لینوکس، اواس ده، کیوان‌اکس، مایکروسافت ویندوز، ویندوز فون و زد/اواس
 

سیستم عامل مناسب برای بازی کدام است؟

اینکه کدام سامانه عامل را انتخاب کنید به علایق شما و انتظارتان از آن بستگی دارد.
اگر عناوین انحصاری برایتان اهمیت ندارد و به بازی های کنونی اندروید راضی هستید، می توانید با قیمتی مناسب از اندروید بهره ببرید. ولی در صورتی که یک گیمر حرفه ای هستید و بودجه خوبی هم دارید، آی دیوایس ها بهترین انتخاب ممکن برای شما هستند.
 
سیستم عامل ios

گفتنی است؛ مهم‌ترین نکته برای انتخاب یک سامانه عامل از دید یک گیمر موبایلی، عنوان اختصاصی آن است. بنابراین، باید ببینید که آیا بازی‌های اختصاصی هر سیستم عامل برای شما اولویت زیادی دارند یا نه و بر همین اساس یک تیک سبز به نفع اندروید یا iOS بزنید. اگر بازی‌های اختصاصی برایتان اهمیت ندارد نیز کلا بی‌خیال این سوال شوید و برای انتخاب سامانه عامل موردنظرتان به فاکتورهای دیگر توجه کنید.

با توجه به تمامی آنچه در بالا گفته شد، هیچ کسی به صورت قطعی نمی‌تواند به شما بگوید که کدام سیستم عامل را برای بازی انتخاب کنید. این چیزی است که خودتان باید تشخیص دهید. می‌دانیم که خیلی دوست دارید یک نفر پاسخ این سوالاتان را به صراحت بدهد که کدام سامانه عامل برای بازی بهتر است؟ امّا متأسفانه یا خوشبختانه جواب این سوال برای هر کسی فرق دارد و خودتان باید با خواندن مطالبی که در ادامه می‌آید به تشخیص درستی در این باره برسید.

همانطور که می‌دانید، امروزه تعدادی سیستم عامل در بازار وجود دارند، امّا رقابت اصلی در زمینه گیمینگ میان اندروید و آی‌او‌اس است. به همین دلیل در فرصت حاضر به تشریح وضعیت این دو سامانه عامل می‌پردازیم تا بر اساس این توضیحات خودتان یکی از آن‌ها را انتخاب کنید.
 

وضعیت iOS در زمینه گیمینگ

واقعیت این است که iOS توانسته با بازی های انحصاری اش، رقیب دیرینه خود یعنی اندروید را در زمینه گیمینگ با اختلاف پشت سر بگذارد.
از سوی دیگر، معلوم نیست چه زمانی اندروید و یا دیگر سیستم عامل‌ها بتوانند در این زمینه، آی‌او‌اس را کنار بزنند.

اگر در گذشته  طی یک سال چند بازی از کنسول های خانگی به صورت انحصاری برای iOS پورت می شد، حالا تعداد اینگونه عناوین افزایش یافته است.
با توجه به برنامه های اپل، انگار قرار نیست به این زودی ها حبابی که پیرامون عرضه بازی های بزرگ برای آی دیوایس ها به وجود آمده و خیلی هم به ضرر اندروید تمام شده است، از بین برود.
 
سیستم عامل های گوشی


واقعیت تلخ دیگر برای اندرویدی‌ها این است که سازندگانی که تنها برای موبایل بازی می سازند، معمولا iOS انتخاب نخست شان به شمار می‌رود. اگر نگاهی به دنیای بازی‌ها داشته باشیم متوجه می‌شویم که هنوز عناوین بزرگی در زمینه گیمینگ برای اندروید منتشر نشده است.
 

وضعیت اندروید در زمینه گیمینگ

اندروید یک مزیت بزرگ نسبت به iOS دارد و آن را هم باید به شبیه سازها ربط بدهیم. به کمک امولاتورها می توانید بازی های کنسول های قدیمی همانند پلی استیشن 1 یا سگا ساترن را روی موبایل خود انجام دهید. این بازی‌ها به خاطر جنبه نوستالوژیک‌شان مورد توجه عده زیادی از کاربران هستند. به زعم برخی رابط کاربری بازی هایی که با شبیه ساز اجرا می شوند دست کمی از فاجعه ندارد اما به نظر برخی دیگر حداقل مزیت این بازی‌ها این است که با آن‌ها خاطره‌بازی می‌کنی و سرگرم می شوی.

در این ارتباط می توانیم به PPSSPP  اشاره کنیم. این شبیه ساز که یکی از بهترین امولاتورهای اسمارت فون ها است، قابلیت اجرای بازی های کنسول پی اس پی را روی اسمارت فون ها امکان‌پذیر می‌کند.
یکی دیگر از مزیت‌های اندروید این است که بعضی از بازی هایی که برای iOS پولی هستند، روی اندروید به صورت رایگان و با پرداخت درون برنامه عرضه می شوند. اگرچه سازندگان بازی‌ها این کار را به اجبار و از روی اکراه انجام می‌دهند، امّا این بازی‌های رایگان برای برخی از کاربران اهمیت زیادی دارند.  Dragon Hills 2 ،VOI و hocus نمونه هایی از این بازی‌های غیرپولی به شمار می‌روند.
 

اندروید یا iOS

واقعیت این است که سیستم عامل اندروید و آی‌او‌اس رقابت شانه به شانه‌ای با یکدیگر دارند و به راحتی نمی‌توان یکی را بر دیگری ترجیح داد. مثلاً با وجودی که هنوز هم برخی از بازی‌های موبایلی ابتدا برای آی‌اواس و سپس برای اندروید عرضه می‌شوند، طی چند سال گذشته سرعت انتشار نسخه‌های اندرویدی و آی‌اواس بازی‌ها بسیار کاهش یافته و در برخی موارد نیز همزمان صورت گرفته است. از سوی دیگر، هر دو سیستم‌ عامل عنوان اختصاصی ویژه‌ی خود را دارند و بنابراین فرقی نمی‌کند که سامانه ‌عامل شما چه باشد.

اگر کیفیت بالا و سرعت اجرا برایتان مهم است باید اشاره کنیم که iOS به دلیل بهینه بودن سخت‌افزار و نرم‌افزار همیشه در بخش گیم در بین کاربران، محبوبیت بالایی دارد، ولی اندروید ۷.۰ نوقا هم چیزی از این بابت کم ندارد. به عبارت دیگر، هر دو پلتفرم سبک‌های پردازش گرافیکی مخصوصی را ارائه می‌کنند تا کیفیت نهایی بازی‌ها و گرافیک‌ها خیره‌کننده‌تر شود.
iOS از متال برخوردار است که باعث می‌شود گرافیک در بازی‌های موبایلی این سیستم ‌عامل بسیار عالی به ‌نظر برسد. امّا اندروید هم بیکار ننشسته است و با معرفی ولکان گام مهم و بزرگی در ارائه‌ی تجربه‌ی گرافیکی بهتر برداشته است. به این ترتیب، اگر یک بازی مثل «آسفالت اکستریم» را روی آیفون ۷ یا گلکسی اس ۷ اجرا کنید فرق چندانی بین آن‌ها مشاهده نخواهید کرد.

سخن آخر
با توجه به تمامی آنچه در مطلب حاضر گفته شد می‌توان این طور جمع‌بندی کرد که اولاً هیچ کدام از سیستم‌ عامل‌های موجود بر دیگری برتری قطعی ندارد و ثانیاً هیچ کسی با قطعیت نمی‌تواند به شما بگوید که کدام سیستم عامل در زمینه بازی برایتان بهتر است. پاسخ این سوال را با کمی بررسی و دقت در نکاتی که در بالا گفتیم می‌توانید به دست بیاورید.
 
کد مطلب: 53257
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام