۰
plusresetminus
يکشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۰۸

قمار مایکروسافت بر سر XBOX ONE

ایتنا- حتی اگر اسپیلبرگ هم بگوبد XBOX ONE فراتر از یک کنسول بازی است، باز هم این کنسول رقبایی دارد که بیکار نخواهند نشست!
قمار مایکروسافت بر سر XBOX ONE


نویسنده: سباستین آنتونی
مترجم: فاطمه اللهیاری
مایکروسافت و شرکایش برای معرفی عمومی ایکس‌باکس‌وان بیش از ۵۰ مرتبه در شبکه‌های تلویزیونی بین‌المللی و بیش از ۱۲ بار در برنامه‌های ورزشی به پرده‌برداری از آن پرداختند.

حجم زیادی از تبلیغات تلویزیونی و برنامه‌های ورزشی به معرفی کنسول بازی ایکس باکس وان اختصاص دارد که جمله Call of Duty: Ghosts بارها در آنها به چشم می خورد.

در این تبلیغات می‌توان دستگاه، رابط کاربری و گیم‌پد آن را به وضوع مشاهده کرد. اما از تجربه واقعی بازی چیز زیادی به نمایش در نمی‌آید.
گستره نادانسته‌های ما همچنان در هیاهوی این تبلیغات گم بود تا اینکه بالاخره از زبان افرادی مانند استیون اسپیلبرگ فاش شد که ایکس‌باکس وان چیزی فراتر از یک کنسول بازی است.
این سیستم به اذعان شرکت مایکروسافت، یک سیستم سرگرمی همه‌کاره محسوب می‌شود.

ما گیمرها مدت زیادی است که منتظر این تحول جدید هستیم. هرچند که تا چند سال پیش تصور چنین چیزی غیرممکن به نظر می‌رسید اما مصرف کنندگان امروزی مایلند که تمام کارهای کامپیوتری، بازی، گشت و گذارهای اینترنتی و غیره را روی یک یا دو ابزار تجربه نمایند.

تا یک دهه پیش در اختیار داشتن ابزارهایی مانند تلویزیون، دی وی دی پلیر، وی اچ اس پلیر، لپ تاپ، کامپیوتر رومیزی و تلفن همراه کاملا عادی به نظر می‌آمد.

اما امروزه، مصرف‌کنندگان، بسیاری از این ابزارها
حتی اگر مایکروسافت موفق به فروش یک میلیارد ایکس باکس وان هم بشود (بنابر اظهارات معاون ارشد مایکروسافت، یوسف مهدی، در خصوص میزان فروش هدف‌گذاری شده)، باز هم دراین شرایط ویندوز ۸ و ویندوزفون ۸ وضعیتی نابسامان و بلاتکلیف خواهند داشت
را در یک آیپد به صورت ادغام شده در اختیار دارند.
این مطلب به خوبی دلیل اینکه چرا کنسول‌های بازی نسل هشتم مانند نینتندو، ویی یو و پلی استیشن ۴ سونی تقریبا چیز جدیدی برای عرضه ندارند را توجیه می کند.

بنابراین شرکت مایکروسافت تا به اینجا شرط را برده است. دنیای تکنولوژیک امروز به سرعت از ابزارهایی مانند لپ تاپ و کامپیوتر رومیزی در حال فاصله گرفتن است.

هرچند که شرکت مایکروسافت هنوز هم فاقد تلبت یا تلفن همراه هوشمندی برای رقابت با اپل و گوگل است و سیستم عامل‌های آن برای این پلتفورم‌ها (ویندوز ۸ و ویندوز فون ۸) هنوز هم در حال رفع کندی و اشکالات خودشان هستند اما ایکس باکس وان یک فرصت طلایی است تا مایکروسافت در این عرصه خودی نشان بدهد.

سخت‌افزار این محصول چندان منحصر به فرد و عالی نیست و شاید بتوان آن را با آنچه که شما در کامپیوترهای معمولی بازی تجربه کرده‌اید برابر دانست.
CPU این محصول در مقایسه با استانداردهای کنونی ضعیف‌تر است (یک هشت هسته‌ای سفارشی ساز که شبیه‌سازی دقیقی از هسته تبلت و نوت بوک محور Kabini/Jaguar شرکت AMD می باشد) و کارت تصویر به کار رفته در آن شباهت زیادی به Radeon HD ۷۷۹۰ دارد که دارای کیفیتی متوسط می باشد.

سایر تجهیزات سخت‌افزاری مانند رم هشت گیگابایتی DDR۳، درایو Blu-ray، هارد دیسک ۵۰۰ گیگاباتی و غیره را شما می توانید به آسانی در تجهیزات PC های مدرن بیابید.

البته مجموعه این تجهیزات به اندازه کافی قابل قبول و خوب هستند که ادامه حیات مایکروسافت را در بازار کنسول‌های بازی تضمین نمایند. زمانی که تکنولوژی صفحه نمایش دوم (Second Screen) مانند SmartGlass با امکانات و خدمات مایکروسافت (شامل اسکایپ و اسکای‌درایو) و سایر مشخصه‌های ارزشمند دیگر در ایکس باکس وان در هم می‌آمیزد خلاء بازار فروش ویندوز ۸ و ویندوز فون ۸ قابل جبران خواهد بود.

با وجود این موفقیت، مایکروسافت هنوز هم در جایگاه خطرناکی قرار دارد. در واقع حتی اگر مایکروسافت موفق به فروش یک میلیارد
مایکروسافت می‌تواند XBOX ONE را به گونه‌ای طراحی کند که در ترکیب با ویندوز ۸ و ویندوز فون ۸ به ابزاری فوق العاده تبدیل شود اما در صورتی که فکری برای سیستم عامل این ابزار نشود و سایر ابزارهای جدید این بخش نیز در بازار ناکام بمانند به طور قطع PLAY STATION ۴ گوی سبقت را در جذب مشتری‌ها خواهد ربود
ایکس باکس وان هم بشود (بنابر اظهارات معاون ارشد مایکروسافت، یوسف مهدی، در خصوص میزان فروش هدف‌گذاری شده)، باز هم دراین شرایط ویندوز ۸ و ویندوزفون ۸ وضعیتی نابسامان و بلاتکلیف خواهند داشت.

از سوی دیگر فروش ایکس باکس وان تا فصل زمستان شروع نخواهد شد و به این ترتیب فروش یک میلیارد از این محصول یک دهه یا بیشتر به طول خواهد انجامید.

مسلما ساده‌انگاری خواهد بود اگر گمان کنیم که ایکس‌‎باکس هیچ رقیبی ندارد. چرا که سونی و نینتندو هم به مانند مایکروسافت برای حفظ بقای خود در بین محصولات سرگرمی خانگی و موبایل و کامپیوتر و برتری جستن بر گوگل و اپل تمام اهتمام خود را به کار می‌بندند.

البته مایکروسافت می‌تواند XBOX ONE را به گونه‌ای طراحی کند که در ترکیب با ویندوز ۸ و ویندوز فون ۸ به ابزاری فوق العاده تبدیل شود اما در صورتی که فکری برای سیستم عامل این ابزار نشود و سایر ابزارهای جدید این بخش نیز در بازار ناکام بمانند به طور قطع PLAY STATION ۴ گوی سبقت را در جذب مشتری‌ها خواهد ربود.

همچنین در صورتی که ایکس باکس وان به تیونر تلویزیونی توکار، سخت افزار mind-blowing و سایر مشخصه‌های کاربری جامع مجهز نباشد احمقانه است اگر مایکروسافت کاخ رویاهای خود را براساس موفقیت چنین کنسولی بنا کرده باشد.

کل حوزه ابزارها و سرگرمی‌ها در شرکت مایکروسافت که اسامی مانند ایکس‌باکس، اسکایپ و ویندوزفون را در برمی‌گیرد در سه ماهه نخست سال ۲۰۱۳ به میزان ۳۴۰ میلیون دلار سودآوری داشته و این در حالی است که ویندوز ۷ و ۸ تا به امروز یک رقم میلیارد دلاری نه چندان چشمگیر برای این شرکت منفعت داشته‌اند.

بنابراین می‌توان اینگونه نتیجه گرفت که به لحاظ تئوری حتی اگر یکی از این سه پلتفورم به موفقیت دست یابند شرکت مایکروسافت می‌تواند به بقای خود در بازار امیدوار باشد اما موفقیت واقعی برای این شرکت زمانی رقم خواهد خورد که هر سه آنها بتوانند در بازار مصرف‌گرای کنونی در جایگاه قدرت باقی بمانند.

همه این مطالب در حالی است که ظاهر امر تا کنون برخلاف این را نشان داده است.
منبع: مجله PC MAGAZINE
کد مطلب: 28598
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام