۱
۰
plusresetminus
يکشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۳۳

شکست نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال

ایتنا - این نمایشگاه از تقویم شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران حذف شد.


سومین دوره نمایشگاه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال(ITDMEX) برای دومین بار در سال جاری و در سکوت خبری، لغو شد.

در حالی که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان متولی و سیاستگذار و مجمع تشکل‌های فناوری اطلاعات به عنوان مسوول برگزاری نمایشگاه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال سکوت پیشه کرده و هیچ توضیحی به مخاطبان خود در مورد سرنوشت این نمایشگاه ارائه نکرده‌اند، این نمایشگاه از تقویم شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران حذف شد.
بدین ترتیب به طور قطع می‌توان گفت نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال تهران که در دولت قبل، به عنوان نمایشگاهی پراعتبار و پرمخاطب شناخته می شد، در دولت یازدهم با شکست مواجه شود.

نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال در دولت پیش به صورت کاملا دولتی در مصلی تهران برگزار می‌شد و هم از سوی فعالان رسانه‌های دیجیتال و هم مردم با استقبال روبرو می‌شد.
با تغییر دولت و کاهش درآمدهای وزارت ارشاد، این وزارتخانه سیاست جدیدی را در برگزاری نمایشگاه مذکور اتخاذ کرد. به این ترتیب که نمایشگاه با بودجه دولتی به طور کلی لغو و نمایشگاه جدیدی با عنوان فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال آغاز شد.
مسوولیت این نمایشگاه را محمدرضا طلایی در مجمع تشکل‌های فناوری اطلاعات و اجرای آن را شرکت بین‌المللی همایش گستران ایماژ برعهده گرفت. البته ریاست شورای سیاستگذاری این نمایشگاه را مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت ارشاد عهده‌دار شد تا با همکاری بخش خصوصی و دولتی، مدل جدیدی برای معرفی رسانه‌های دیجیتال تعریف شود.

در دو دوره گذشته بخش فناوری اطلاعات نسب به رسانه‌های دیجیتال این نمایشگاه پررنگ شد و همین موضوع انتقاداتی را برانگیخت، چرا که نمایشگاه الکامپ به عنوان بزرگ‌ترین نمایشگاه IT ایران، وجود داشت و انتظار می رفت نمایشگاه رسانه های دیجیتال به جای رقابت با الکامپ، نمایشگاهی تخصصی باشد.

لغو نمایشگاه برای دومین بار
دوره سوم نمایشگاه، یک بار پیش از این نیز در اردیبهشت ماه لغو شده بود. این زمان با نظر مجری انتخاب شده بود اما به دلیل همزمانی با نمایشگاه کتاب، کسی از آن استقبال نکرد.
نکته جالب این که نه روی سایت مرکز رسانه های دیجیتال و نه سایت خود نمایشگاه ITDMEX هیچ اعلام یا توضیحی در مورد دلایل لغو این نمایشگاه منتشر نشده است تا مخاطبان این نمایشگاه و کسانی که قصد بازدید از آن را داشتند، در بی‌خبری از وضعیت برگزاری آن به سر ببرند.
سال گذشته بود که مرتضی موسویان رییس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت ارشاد اعلام کرده بود گروه دیگری نیز برای برگزاری نمایشگاه اعلام آمادگی کرده اند و در صورتی که مجری آن (مجمع تشکل های فناوری اطلاعات) از پس آن بر نیاید، نمایشگاه را به گروه دیگر واگذار می کنند. با این حال نام مجمع تشکل ها در شرکت سهامی نمایشگاه ها به عنوان مبدع و صاحب برند نمایشگاه رسانه های دیجیتال ثبت شده و باید دید عکس العمل ارشاد در سال آینده چه خواهد
بود.

سناریوهای سال آینده
جواد موحد رییس گروه توسعه و ترویج فناوری اطلاعات و رابط روابط عمومی مرکز رسانه های دیجیتال ارشاد روز گذشته در پاسخ به این سوال که چرا به طور رسمی لغو این نمایشگاه را اعلام نمی‌کنید گفت: روز چهارشنبه خبر این موضوع آماده شد و قرار بود دوستان بفرستند که نمی‌دانم چرا این اتفاق نیفتاده است.
وی در مورد دلایل برگزار نشدن این نمایشگاه توضیح داد: تشکل‌های عضو اتاق بازرگانی تقاضای این موضوع را داشتند. چرا که زمانی که آقای طلایی و شرکت سهامی نمایشگاه‌ها برای برگزاری این رویداد در نظر گرفته بودند مناسب نبود. وی افزود: یکی از مشکلات این بود که نمایشگاه رسانه های دیجیتال انقلاب اسلامی تقریبا هم زمان با این نمایشگاه برگزار می شد و آنها در بوستان گفت و گو به جای غرفه های صد هزار تومانی ما، غرفه رایگان در اختیار فعالان حوزه قرار می دادند.
موحد گفت: علاوه بر این شرکت ها برای مذاکرات تجاری نیازمند زمانی پس از نمایشگاه بودند که این زمان در اسفند ممکن نیست. وی در پاسخ به این نظر که لغو برگزاری این نمایشگاه برای دومین بار، آیا شکستی برای وزارت ارشاد محسوب نمی شود گفت: این طور نیست و این نمایشگاه به بخش خصوصی واگذار شده بود و ما ورود چندانی به آن نداشتیم.
موحد در پاسخ به این سال که مرکز توسعه رسانه های دیجیتال رییس شورای سیاست گذاری بود و چطور می گویید ورودی نداشتید گفت: ما زیرساخت ها را آماده کردیم و روند اجرای آن با بخش خصوصی بود.
رییس گروه توسعه و ترویج فناوری اطلاعات در مورد سرنوشت نمایشگاه رسانه های دیجیتال برای سال آینده نیز گفت: سناریوهای مختلفی پیشنهاد شده است. نخستین گزینه این است که اگر نمایشگاه کتاب فضای کافی در اختیار ما قرار دهد، این دو رویداد هم زمان برگزار خواهد شد. سناریوی دوم ما نیز این است که این نمایشگاه را برای شهریورماه در مجموعه نمایشگاهی آفتاب برگزار کنیم.
وی ادامه داد: همچنین ممکن است از شرکت نمایشگاه ها تقاضا کنیم زمانی را برای شهریورماه در اختیار ما بگذارند.
موحد گفت: قرار است در جلسه آینده شورای سیاست گذاری نمایشگاه که احتمالا تا پایان سال برگزار می شود، در مورد این که کدام سناریو در اولویت قرار گیرد تصمیم گیری کنیم.
منبع: فناوران
 
کد مطلب: 41192
نام شما
آدرس ايميل شما


feedback
Iran, Islamic Republic of
دولت یاس و توقف
مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام