۱
۱
plusresetminus
يکشنبه ۱۶ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۰۸

چت روم، تالار دوست یابی یا ...

ایتنا- تالارهای گفتگوی اینترنتی به یکی از پر جاذبه‌ترین مراکز فعالیت جوانان در همه جای دنیا تبدیل شده است.


ابزارهای نوین عصر فضای مجازی سبب تسهیل و افزایش مراودات اینترنتی در سراسر جهان شده است.چت روم یکی از این وسایل نوین ارتباطی است که افراد میزان بهره‌گیری از سود و زیان آن را با سطح آگاهی‌های خود برای استفاده از آن تعیین می‌کنند.


به گزارش ایتنا از ایرنا، تالارهای گفت وگوی اینترنتی اکنون به یکی از پرجاذبه ترین مراکز فعالیت نوجوانان و جوانان در ایران و جهان تبدیل شده است به گونه‌ای که براساس یک مطالعه این قشر از جامعه حدود هشت ساعت در شبانه روز فعالیت اینترنتی دارند و این گروه حتی بیشتر از گفت وگو با افراد خانواده خود برای حضور در تالارهای مجازی وقت و انرژی می‌گذارند.

اگرچه این ابزارهای نوین اطلاعاتی هریک می تواند فواید بسیاری را برای دانشجویان و دانش پژوهان به همراه داشته باشد اما استفاده از آن برای وقت گذرانی و ... در واقع به چالشی بزرگ در تمام جوامع تبدیل شده است.

این اقدام در حالی صورت می‌گیرد که نبود ساز و کار مناسب برای حضور و مشارکت آگاهانه در این اتاق‌های بی‌نام و نشان که بسیار گسترده و فعال نیز هستند، از نظر روانی و امنیتی نوجوانان و جوانان را در سایه‌ای از تهدیدات مختلف قرار می‌دهد.

نکته حایز اهمیت این است که کاربران به هنگام حضور در فضای مجازی باید ویژگی‌ها اعم از فواید و آثار سوء هر وسیله‌ای را که در این عرصه استفاده می‌کنند به خوبی بشناسند تا قربانی اهداف سوء استفاده‌کنندگان ناشناس این محیط از اخاذی تا ... نشوند.

سازمان بین المللی پلیس جنایی INTERNATIONAL CIMINAL POLICE ORGANIZATION ' یا اینترپل که اکنون مقر آن در لیون فرانسه است در گزارشی در سال ۲۰۱۴ اعلام کرد، چت روم یکی از مهمترین تله‌های 'گروه های مافیایی ،باندهای تروریستی و دزدان و هکرهای حرفه ای اینترنتی ' است.

این افراد در فضای ناشناخته دنیا مجازی به خوبی عملیات نفوذ ، هک ، سرقت ، به دام انداختن افراد، ایجاد انحراف اخلاقی و سایر جنایت‌ها را در سایه ای از 'دوست یابی ' اجرایی می‌کنند.

طبق این گزارش، کودکان،نوجوانان، جوانان و دختران و زنان عمده‌ترین قربانیان در فضای مجازی هستند.

CHILD SEXUAL یا سوء استفاده جنسی از کودکان یکی از جرایم اینترنتی است که اینترپل در گزارش ۲۰۱۴ خود به آن اشاره کرده و از همه دولت‌ها و خانواده‌ها خواسته است تا نسبت به افزایش آگاهی‌های عمومی برای مقابله با این گونه جرائم اقدام جدی و مستمری داشته باشند.

توصیه کارشناسان این سازمان این است که با افزایش آگاهی‌های عمومی در سطوح مختلف جامعه ( ازدبستان تا دانشگاه) خطرهای ناشی از حضور در فضای مجازی کاهش یابد.

کارشناسان حوزه امنیت سایبر می‌گویند:بسیاری از بزرگترین اختلاس‌های مالی و اقتصادی نیز در این فضا تحت پوشش شرکت در اقدامات خیرخواهانه و انساندوستانه نیز صورت گرفته است.

اقداماتی که به راحتی می‌تواند برای یک کاربر ساده اندیش فضای مجازی مشکلی بزرگ ایجاد کند.

این کارشناسان بر وجود و نظارت قوانین اینترنتی در این حوزه تاکید دارند.

سرپرست اداره پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا در این زمینه با بیان اینکه چت روم یک محیط غیر واقعی، مجازی و محلی برای گفتگو و تبادل نظر کاربران اینترنت با نیات مختلف می‌باشد، گفت:برخی مواقع کلاهبرداران با اهداف سوء و با نام کاربری و اطلاعات کذب و جذاب وارد این محیط مجازی شده و اقدام به برقراری ارتباط با سایر کاربران چت روم‌ها می‌کنند.

این افراد ابتدا اعتماد طرف مقابل را بدست می‌آورند و در ادامه اطلاعات خصوصی وی را بدست آورده و از او اخاذی می‌کنند.

حرکت به سوی فرهنگ‌سازی مناسب در استفاده از چت روم‌ها نیاز جامعه است تا کاربران با آگاهی و شناخت کامل از مشکلات و تهدیدات محیط‌های چت روم پا به این عرصه بگذارند تا مشکلات کمتر گریبانگیر آنان شود.

این کارشناس توصیه کرد: بهتر است خانواده‌ها عواملی را که سبب می‌شوند جوانان به چت روم‌ها جذب شوند را شناسایی کنند.

از جمله عواملی که افراد مخصوصاً جوانان جذب چت روم‌ها می‌شوند نیاز به دوستی و برقراری ارتباط اجتماعی است و محیط چت پاسخگوی این نیاز است بنابراین بهتر است خانواده‌ها در ایجاد یک ارتباط درست مانند یک دوست با جوانان خود تلاش کنند تا وجود خلأ احتمالی بین خود و فرزندانشان را از بین ببرند.

سرهنگ دوم علیرضا آذردخش افزود: یکی دیگر از مشکلاتی که امروزه جامعه به آن دچار شده و در حال افزایش است دوستی‌ها و ازدواج‌های اینترنتی است.

متأسفانه تعدادی از افراد با هدف ازدواج و آشنایی با همسر آینده خود وارد محیط چت روم شده و کلاهبرداران از این موقعیت سوء استفاده کرده و از اطلاعات شخصی و محرمانه آنها بهره سوء می‌برند.

به گفته سرپرست اداره پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا بررسی‌ها در مورد معایب و پیامدهای منفی چت روم‌ها حاکی از موارد ذیل است:

دنیای چت روم محیطی است که افراد قادر به پنهان کردن هویت خود هستند که نتیجه آن عدم رعایت موارد اخلاقی است و می‌تواند موجب ایجاد سوءتفاهم شود.

آشنایی و ازدواج‌های نا موفق از طریق چت، استثمار جنسی، عکس‌های مستهجن و غیر دینی از جمله تهدیدات فراروی مخاطبان چت روم‌هاست.

انزوای اجتماعی و کاهش قدرت برقراری ارتباطات فیزیکی از دیگر پیامدهای آن است.



توصیه‌های فتا برای کاهش پیامدهای منفی مشارکت در چت روم ها


اطلاعات و عکس‌های خصوصی خود را در هیچ کجا از جمله در این محیط‌ها در اختیار افرادی که نمی‌شناسید قرار ندهید و فریب عبارات جذاب را نخورید.

دقت کنید و با هدف ازدواج و تشکیل خانواده وارد چت روم‌ها نشوید زیرا افراد با هر هویتی می‌توانند در این فضا فعالیت داشته باشند و خود را آن طور که دوست دارند جلوه دهند.

از کلمه و رمز عبور حساب کاربری ایمیل و چت روم خود با دقت محافظت کنید.

در صورت مواجهه با موارد مشکوک آن را از طریق سایت پلیس فتا به آدرسCyberpolice.ir بخش تماس با ما ،گزارش کنید و هشدارهای پلیس را جدی بگیرید.
کد مطلب: 35303
نام شما
آدرس ايميل شما


feedback
Iran, Islamic Republic of
من نمی دونم کی عکسش خصوصیش رو منتشر میکنه که مدام اینو میگن !
مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام