۰
plusresetminus
شنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۱۶

آیا شرکت ارتباط مشترک شهر موفق بود؟

ایتنا - آیا این که یکی از سهامداران خود این شرکت با مشکل تحت پوشش قراردادن بخشی از مشترکان خود در تهران مواجه است، نشان از حرکت شرکت مشترک ارتباط شهر در مسیری صحیح دارد؟


عصر ارتباط - موضوع دکل‌های مخابراتی و اینترنتی و امواج پارازیت در ایران از سالیان گذشته مطرح بوده و هست. از طرفی شرکت‌های مخابراتی، اعم از اپراتورهای تلفن همراه و سرویس‌دهنده‌های اینترنت، برای سرویس‌دهی بهتر نیاز به نصب آنتن‌های جدید دارند و از طرف دیگر نگرانی مردم از سلامت این ابزار مطرح است.
هر چند که اپراتورهای موبایل و به ویژه همراه‌اول تحقیقات زیادی را در خصوص بی‌ضرر بودن آنتن‌های مخابراتی حتی روی زنان باردار انجام داده، تحقیقات جهانی نیز که سال‌ها است در اقصا نقاط دنیا در حال انجام است، این موضوع را تایید کرده و شواهد متقنی بر مضر بودن این آنتن‌ها در دست نیست.

از سوی دیگر موضوع ساماندهی دکل‌های ارتباطی و لزوم استفاده مشترک از این دکل‌ها برای جلوگیری از تبدیل شهر به جنگلی از آنتن‌های مخابراتی از سال‌ها قبل مورد توجه مسوولان شهری قرار گرفته است.
کما اینکه نماینده‌های شورای شهر می‌گویند باید دکل‌های مخابراتی طبق ضوابط و استانداردهای خاصی نصب شوند و دکل‌هایی که مجوز لازم را اخذ نکرده باشند جمع آوری می‌شوند.
این حرف به‌نظر منطقی می‌آید ولی تجربه نشان داده است هر زمان کلمات "اخذ مجوز" و "استاندارد" به گوش‌مان می‌خورد باید کمی درنگ کنیم. برای اینکه ابهام در این مورد را کمی بازتر کنیم بیایید سوال را اینطور مطرح کنیم: چه استانداردی را و از چه کسی اخذ کرده و در عوض چه خدماتی دریافت کنند؟

آشنایی با شرکت ارتباط مشترک شهر
گویا جواب این سوالات را باید از شرکت "ارتباط مشترک شهر" پرسید. شرکتی کمتر شناخته شده که در سال ۸۵ برای همکاری شرکت‌ها و سازمان‌های تابعه شهرداری تهران و ادارات و ارگان‌های ذی‌ربط در خارج از شهرداری تهران تاسیس شد. اعطای مجوز نصب دکل‌های مخابراتی وظیفه اصلی شرکت ارتباط مشترک شهر بود. وظیفه دیگر این شرکت، زیباسازی دکل‌ها بود و با وجود گذشت نزدیک به ۱۰ سال چنان که می‌بینیم توجه چندانی به آن نشده و آنتن‌های BTS لخت و عور روی پشت بام و میدان‌ها و درکنار معابر بالا آمده‌اند و در بهترین حالت با حصاری فلزی حفاظت شده‌اند.
تجربه طوفان تهران که به سقوط چندین دکل و خسارات جانی و مالی نیز انجامید، نمونه‌ای از اتفاقاتی بود که مشخصا به حوزه کاری شرکت ارتباط مشترک شهر مربوط می‌شد. این شرکت اما در آن مقطع نیز ترجیح داد، چندان درگیر ماجرا نشود. حال آنکه وظیفه این شرکت تنها به اعطای مجوز محدود نشده و علی‌القاعده انتظار نظارت بر حسن اجرای مجوزهای صادره نیز از ایشان می‌رود.

آنگونه که در شرح خدمات و ماموریت‌های شرکت ارتباط مشترک شهر آمده این شرکت چهار وظیفه اصلی دارد.
۱- به‌کار گیری فناوری‌های جدید برای ارایه خدمات بهتر و ایمن به شهروندان
۲- زیبا سازی، استتار و اختفای دکل‌ها و سایت‌های BTS
۳- شناسایی و ساماندهی دکل‌های همجوار
۴- ضابطه‌مند کردن صدور مجوز سایت و دکل‌ها
این که اصولا چه تعدادی از مردم از وجود چنین شرکتی و ماموریت‌های ایشان اطلاع دارند به کنار اما به جز وظیفه آخر، یعنی صدور مجوز سایت‌ها و دکل‌ها به اعتقاد مردمی که هم‌اکنون در تهران زندگی می‌کنند، سایر ماموریت‌ها برای ایشان ملموس بوده است؟ برای مثال اگر به تصاویر این گزارش دقت کنید متوجه می‌شوید که این به ظاهر درخت‌ها، در واقع دکل‌های مخابراتی هستند که در کشورهای دیگر به منظور زیباسازی به این شکل درآمده‌اند.
اما در یکی از میادین پر رفت و آمد مرکز تهران یعنی میدان هفتم تیر، سال‌ها است ما شاهد دکلی هستیم که به شکلی خشک و خشن پیش چشم مردم است.


دخل و خرج شرکت ارتباط مشترک شهر
از نظر مدیریتی با وجود تغییر چهار مدیرعامل در شرکت ۸ ساله ارتباط مشترک شهر، تغییر و تحولی در عملکرد و اطلاع‌رسانی این شرکت مشاهده نمی‌شود. در واقع مدیران این شرکت می‌آیند و می‌روند بی‌آنکه دستاوردهای ایشان به اطلاع افکار عمومی رسانده شود.
سهام این شرکت نیز ۵۰ درصد متعلق به شهرداری و ۵۰ درصد از سوی اپراتورهای مخابراتی و ارتباطی تامین شده است.
از نظر درآمدی و هزینه‌ای اگرچه اطلاعاتی از شرکت مذکور روی سایت ایشان مشاهده نمی‌شود، اما آنطور که پیدا است عمده درآمدهای این شرکت از محل صدور مجوزها و اخذ جرایم ناشی از تخلفات این حوزه است. رقم این درآمد نیز چندان روشن نیست.
اما از نظر هزینه‌ای به جز هزینه‌های جاری و پرسنلی، اطلاعاتی از هزینه‌کرد شرکت ارتباط مشترک شهر در دست نیست. بر اساس آنچه پیدا است تمام هزینه‌های نصب و راه‌اندازی دکل‌ها نیز به عهده متقاضیان است و این شرکت صرفا مبلغ مجوز را دریافت می‌کند.

شرکت ارتباط شهر و نمونه یک پرونده
نکته قابل تامل آنکه شرکت مذکور به جز ماموریت‌هایی که امکان اندازه‌گیری آنها چندان میسر نیست، وظیفه فرهنگ‌سازی در خصوص تاثیر آنتن‌های مخابراتی را متوجه خود ندانسته است.
شاید به همین دلیل است که همین چندی پیش ساکنان منطقه گیشای تهران خود اقدام به پیگیری و جمع‌آوری یکی از دکل‌های مخابراتی کردند.
گیشا از جمله مناطقی است که سال‌ها است به علت مخالفت ساکنان این منطقه، آنتن‌دهی تلفن همراه در آن منطقه با مشکل مواجه بوده است. به همین سبب همراه اول ناچار به خرید ملکی مسکونی شده بود تا سایت مورد نظر را که یکی از سایت‌های قدیمی اپراتور اول بوده در آن نصب کند که این سایت چند روز قبل جمع‌آوری شد.
اپراتورها نیز همواره گفته‌اند تا مکان‌یابی سایت جدید، باید جلوی جمع‌آوری سایت‌های مورد اختلاف گرفته شود تا ارتباط مردم دچار مشکل نشود.
این در حالی است که شهرداری منطقه ۲ تهران اخیرا اقدام به جمع‌آوری این دکل کرد.
شهردار ناحیه سه منطقه ۲ تهران در این ارتباط گفته براساس شکایت مردم و با دستور دادستان، اقدام به جمع‌آوری دکل‌های مخابراتی فاقد مجوز می‌کنیم.

وحید اکبری در محل جمع‌آوری یکی از دکل‌های مخابراتی متعلق به همراه اول، رایتل و مبین‌نت واقع در خیابان گیشا تقاطع کوچه سیزدهم و کسروی، افزود: با پیگیری شهرداری تهران و مدیریت شرکت مشترک ارتباط شهر، برای سایت‌هایی که فاقد مجوز حقوقی هستند با دستور دادستان حکم قضایی صادر و در نتیجه این دکل‌ها جمع‌آوری می‌شوند.
جالب‌تر آنکه در جریان جمع‌آوری این دکل مخابراتی شنیده شد که این اقدام در جهت حفظ سلامت شهروندان و مخاطراتی که ناشی از تشعشعات دکل‌های مخابراتی حاصل می‌شود، انجام می‌گیرد. این در حالی است که هنوز هیچ مرجع رسمی نسبت به آسیب‌رسان بودن تشعشعات دکل‌های مخابراتی اظهار نظری انجام نداده است.
حال پرسش اینجاست که چگونه شرکت مشترک ارتباط شهر با وجود سال‌ها مشکل مردم این منطقه، سهامدار بودن همراه‌اول در این شرکت و بعد از نصب و راه‌اندازی این دکل، مجوز جمع‌آوری آن را صادر کرده است؟! آیا این که یکی از سهامداران خود این شرکت با مشکل تحت پوشش قراردادن بخشی از مشترکان خود در تهران مواجه است، نشان از حرکت شرکت مشترک ارتباط شهر در مسیری صحیح دارد؟
عصر ارتباط در شماره‌های آتی خود همچنان پیگیر موضوع عملکرد شرکت مشترک ارتباط شهر و ماموریت‌های محوله به این شرکت خواهد بود.
 
کد مطلب: 35033
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام