۰
plusresetminus
سه شنبه ۱ شهريور ۱۳۹۰ ساعت ۱۲:۰۹

ردپای مافیا در تولید تجهیزات موبایل

ايتنا - مدیرعامل شرکت فنون ارتباطات سیار با انتقاد از عدم بکارگیری تجهیزات تولید داخل در شبکه مخابراتی کشور از جمله دلایل فسخ قرارداد کنسرسیوم تولید تجهیزات موبایل با اپراتور همراه اول را خرید خارجی کورکورانه و استفاده از توانمندی های خارجی در شبکه های مخابراتی عنوان کرد.


مدیرعامل شرکت فنون ارتباطات سیار با انتقاد از عدم بکارگیری تجهیزات تولید داخل در شبکه مخابراتی کشور از جمله دلایل فسخ قرارداد کنسرسیوم تولید تجهیزات موبایل با اپراتور همراه اول را خرید خارجی کورکورانه و استفاده از توانمندی های خارجی در شبکه های مخابراتی عنوان کرد.

به گزارش ایتنا از مهر، پروژه طراحی و تولید انبوه تجهیزات شبکه موبایل در کشور از سال ۸۶ و در راستای اجرای فاز ۴ توسعه شبکه موبایل برای تولید تجهیزاتی چون BTS ، آنتن و رادیو برای ۶ میلیون خط تلفن همراه به مدت ۱۸ ماه و به مبلغ ۱۶۸ میلیارد تومان به کنسرسیومی متشکل از ۶ شرکت داخلی سپرده شد.

از آنجایی که این کنسرسیوم نتوانست در مدت زمان مقرر این پروژه را به اتمام برساند قرارداد همراه اول با این کنسرسیوم که کارخانجات مخابراتی ایران (ITMC)، صنایع مخابراتی راه دور (ITI)، صنایع الکترونیک شیراز (صا شیراز)، صنایع قطعات الکترونیک ایران (صقا)، میکروموج و فنون ارتباطات سیار اعضای آن را تشکیل می دادند چندین بار تمدید و در نهایت فسخ شد.

فسخ پروژه ای که تنها ۳۰ درصد آن اجرا شد
وحید صدوقی مدیرعامل شرکت ارتباطات سیار ایران در گفت‌وگو با مهر از فسخ قرارداد با کنسرسیوم توسعه ارتباطات سیار که قرار بود برای ایجاد ۶ میلیون خط موبایل در کشور تجهیزات داخلی تولید کنند خبرداد و گفت: کمتر از ۳۰ درصد این قرارداد اجرا شد اما سال گذشته و با توافقی که میان دوطرف انجام شد این قرارداد فسخ شد.
وی با بیان اینکه بخشی از تجهیزات تولید شده کنسرسیوم ۶ میلیون خط در شبکه همراه اول استفاده شده است ادامه داد: هم اکنون در حال رفع اشکالات این تجهیزات که در شبکه مورد استفاده قرار گرفته است هستیم.

مدیرعامل شرکت ارتباطات سیار تصریح کرد که از سال ۸۶ که قرارداد همراه اول با این کنسرسیوم منعقد شد تا سال ۸۹ که این قرارداد فسخ شد کمتر از ۳۰ درصد قرارداد به انجام رسید و پس از آن نیز کار خاتمه پیدا کرد.
صدوقی با بیان اینکه مبلغ قرارداد ۱۶۸ میلیارد تومان بود در مورد نحوه پرداخت و متضرر شدن دو طرف از فسخ این قرارداد تاکید کرد که قرارداد با حل اختلاف طرفین فسخ شد و وضعیت پرداختهای آن در حال بررسی است.

ناکامی پروژه ۶ میلیون خط به دلیل مشکلات صنعت مخابرات
غلامرضا بهروزی مدیرعامل شرکت فنون ارتباطات سیار که یکی از شرکت‌های حاضر در کنسرسیوم تولید تجهیزات موبایل در کشور بود در گفت‌وگو با مهر در مورد فسخ این قرارداد تاکید کرد: مشکلات فعلی در صنعت مخابرات کشور ناشی از عدم واگذاریها به متخصصان و نیروهای داخلی است به نحوی که عمده واگذاری پروژه‌ها در این بخش به شرکت‌های خارجی سپرده می‌شود.
وی با بیان اینکه شبکه‌های مخابراتی کشور از طریق خرید خارجی تجهیزات تامین می شود ادامه داد: با توجه به شرایط موجود در ایران، کنسرسیوم توسعه ارتباطات سیار که قرار بود تجهیزات شبکه موبایل را تولید کند ترجیح به فسخ این قرارداد داد.

بهروزی در پاسخ به این سوال که گفته شده این پروژه موفق نبوده و فسخ قرارداد به صورت توافق دوطرفه صورت گرفته است تاکید کرد: شبکه همراه اول را در برخی مناطق در حد توان بهبود دادیم اما با توجه به شرایط ترجیح دادیم قرارداد را فسخ کنیم.

مافیای اقتصادی و زیان‌های وارده به پروژه ۶ میلیون خط
مدیرعامل شرکت فنون ارتباطات سیار با بیان اینکه تمامی تکنولوژی تولیدشده توسط بخش خصوصی در کشور نابود شده است، افزود: وجود مافیای اقتصادی ضرر و زیان های بسیار جبران ناپذیری به این پروژه وارد کرد.
وی با تاکید براینکه در صورت اتمام این قرارداد ایران به جمع ۸ کشور تولیدکننده تجهیزات موبایل در دنیا می‌پیوست خاطرنشان کرد: فسخ این قرارداد علاوه بر زیان‌های مالی، ضررهای جبران ناپذیری به جامعه علمی کشور وارد کرده است.

بهروزی با اشاره به خرید کورکورانه تجهیزات خارجی برای شبکه مخابراتی کشور تصریح کرد: امنیت شبکه مخابرات ایران در حد صفر است و به دلیل عدم استفاده از توانمندی داخلی در این بخش تولید انجام نمی‌پذیرد و شبکه مخابراتی به ناچار برپایه تجهیزات خارجی شکل می گیرد که به هیچ وجه ضریب امنیت این تجهیزات تضمین شده نیست.
کد مطلب: 19259
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام