۰
plusresetminus
شنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۰ ساعت ۱۳:۴۴
كميسيون سخت‌افزار نظام صنفي از رمق افتاده است

متوقعات غايب

ايتنا - گفته می‌شود، اجرایی نشدن مصوبات کمیسیون باعث شده تا شرکت‌های سخت‌افزاری انگیزه خود را برای حضور در این کمیسیون از دست بدهند.



روزها در حال گذر است و کمتر از ۴۵ روز به انتخابات دور سوم هیات مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای زمان باقی مانده است. به زودی ثبت نام از کاندیدا ها آغاز می‌شود. شنیده‌ها حاکی است، شرکت‌های نرم‌افزاری این دوره نیز می‌خواهند با عزمی راسخ در انتخابات شرکت کنند. اما به نظر می‌رسد سخت‌افزاری‌ها مدتی است نسبت به سرنوشت خود بی‌تفاوت شده‌اند و کمتر به سازمان سر می‌زنند. حتی کمیسیون سخت‌افزار که یکی از پویاترین کمیسیون‌های نظام صنفی رایانه‌ای بود چندی است از نفس افتاده و جلسات آن تشکیل نمی‌شود. علت چیست؟ چرا شرکت‌های سخت‌افزاری تمایلی به تشکیل جلسه ندارند؟ سوالات بسیار زیادی در این زمینه مطرح است و البته حدس وگمان‌های زیادی نیز وجود دارد. به طور مثال گفته می‌شود، اجرایی نشدن مصوبات کمیسیون باعث شده تا شرکت‌های سخت‌افزاری انگیزه خود را برای حضور در این کمیسیون از دست بدهند. یا از آنجا که رییس کمیسیون سخت‌افزار مدیر عامل یک شرکت امنیتی است و بیشتر در سفر به سر می‌برد، نقش وجایگاه این کمیسیون تا حدودی متزلزل شده و بسیاری گمانه‌های اینچنینی.



کوچ سخت‌افزاری‌ها
در حالی‌که اعضاي کمیسیون سخت‌افزار هر کدام دلایلی را برای از رمق افتادن این کمیسیون مطرح می‌کنند، اما احمد علیپور، رییس هیئت مدیره گروه شرکت‌های فراسو در گفت‌وگویی با فناوران پرونده کمیسیون سخت‌افزار سازمان را به طور کامل بسته و کمیسیون مجمع عالی واردات را در مقابل آن قرار می‌‌دهد.
او می‌گوید: از آنجا که سازمان نظام صنفی رایانه‌ای مشروعیت سخت‌افزاری خود را از دست داده است، مجمع عالی واردات به ریاست محمدحسین برخوردار محل مناسب‌تری برای بررسی و حل مشکلات سخت‌افزاری‌هاست به همین دلیل اکثر شرکت‌های بزرگ سخت‌افزاری به این مجمع کوچ کرده‌اند.

برخلاف نظر علیپور، رییس سابق کمیسیون سخت‌افزار سازمان که گویا پس از استعفای وی مشکلات این کمیسیون بروز کرده و جلسات آن تشکیل نمی‌شود، حضور سخت‌افزاری‌ها در مجمع عالی واردات را به هیچ وجه با کم‌کاری کمیسیون سخت‌افزار سازمان مرتبط ندانسته و می‌گوید: این دو در تقابل با یکدیگر نیستند. مجمع عالی واردات دارای کمیسیون مشترک IT و لوازم خانگی است که شرکت‌های سخت‌افزاری زیادی عضو آن هستند. قرار است کمیسیون IT از لوازم خانگی جدا شود ولی هنوز این اتفاق نیفتاده است.
حسین غروی رام همچنین دلیل افت جلسات کمیسیون سخت‌افزار را رکود بازار عنوان کرده و می‌گوید: فقدان انگیزه دوستان سخت‌افزاری بیشتر به دلیل رکود حاکم بر بازار است ولی در هیئت مدیره سازمان حضور بسیار فعالی دارند.

علیرضا پورنقشبند نیز که به درخواست باقر بحری، رییس کمیسیون سخت‌افزار درحال حاضر ریاست این کمیسیون را بر عهده گرفته است در واکنش به جمله «کوچ سخت‌افزاری‌ها به مجمع عالی واردات» می‌گوید: این مجمع اهداف خود را با همراهی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای می‌بیند و به دنبال همکاری و تعامل است.
وی می‌افزاید: مجمع منافع واردکنندگان را در نظر می‌گیرد در حالی‌که کمیسیون سخت‌افزار سازمان اهدافی کلی و عام دارد.

البته این نکته را نباید نادیده گرفت که شرکت‌ها غیر از سازمان می‌توانند عضو هر مجمع و تشکل دیگری نیز باشند و این برای سازمان تهدید به شمار نمی‌آید. چه بسا اگر خوشبینانه به این موضوع نگاه کنیم حضور شرکت‌های بزرگ سخت‌افزاری در مجمع را می‌توان به فال نیک گرفت. زیرا ممکن است نزدیک به انتخابات ائتلاف بزرگی شکل گیرد و ورق به نفع شرکت‌های سخت‌افزاری برگردد.

نتیجه ندادن هم‌اندیشی‌ها
یکی از مهم‌ترین دلایل برگزار نشدن جلسات کمیسیون سخت‌افزار که بسیاری از اعضای کمیسیون برآن اتفاق نظر دارند، نتیجه نگرفتن فعالیت‌ها طی سال‌های گذشته است.
پورنقشبند با بیان اینکه به علت نتیجه نگرفتن هم اندیشی‌ها اعضای کمیسیون امید و انگیزه خود را برای مشارکت از دست داده‌اند، می‌گوید: طی یکی دو سال گذشته شرایط خاصی بر بازار حاکم بوده است. نوسانات نرخ ارز، تعرفه‌های گمرکی، مشکلات واردات، سیاستگذاری‌های اشتباه و غیره باعث شد تا رمق شرکت‌ها کم شود و انگیزه‌ها برای مشارکت کاهش یابد.
وی می‌افزاید: موارد بسیاری مانند استاندارد، گمرکات، تنظیم بازار و غیره بوده که در کمیسیون سخت‌افزار روی آن کار کارشناسی شده است ولی در بدنه دولتی راه نفوذ ندارد و قدم از قدم برنداشته است.

نایب رییس کمیسیون سخت‌افزار اضافه می‌کند: به طور مثال در مورد استاندارد کالا کارهای بسیار زیادی شد ولی متاسفانه موسسه استاندارد وقتی برای جلسه به اعضا سازمان نداد.
وی معتقد است، وقتی برای کار کارشناسان آن هم بدون دستمزد ارزشی قایل نشوند و کار بدون نتیجه بماند به تدریج این حس ایجاد می‌شود که پیگیری ومشارکت در جلسات نتیجه‌ای در بر ندارد.
هرچند پورنقشبند موارد متعددی را برای از نفس افتادن کمیسیون مطرح می‌کند اما معتقد است، هیچ کدام از دلایل باعث نمی‌شود که سخت‌افزاری‌ها نسبت به سرنوشت خود بی‌تفاوت باشند و جلسات را پیگیری نکنند.

در این میان سیامک غنیمی فرد، یکی از اعضای کمیسیون سخت‌افزار از دیگر افرادی است که از اجرایی نشدن مصوبات کمیسیون سخت‌افزار ابراز نارضایتی کرده و می‌گوید: چرا حاصل هم اندیشی‌ها در کمیسیون سخت‌افزار نتیجه‌بخش نیست.
وی می‌افزاید: با اینکه که سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تمام تلاش خود را برای تثبیت جایگاهش می‌کند ولی هنوز جای کار زیادی دارد و کاملا در این راه موفق نبوده است.
او اضافه می‌کند: شاید به طور سنتی چون اتحادیه‌ها ۵۰ تا ۶۰ سال سابقه دارند جایگاه آنها در قانون محکم‌تر باشد. ولی باید به این نکته توجه داشت که سیستم مناسبات در بازار متحول شده و در حال حاضر خدمات مشاوره‌ای، مهندسی و نرم‌افزاری وجهه بسیار قوی‌تری در بازار پیدا کرده‌اند.

غنیمی‌فرد می‌گوید: دیگر نقش سنتی اتحادیه‌ها برای تنظیم بازار کافی نیست و تاسیس سازمان برای جوابگویی به تمام نیازهای صنف بوده است.به اعتقاد وی کمیسیون سخت‌افزار سازمان کماکان فعال است. ولی به علت مسافرت برخی اعضا جلسات آن به طور منظم تشکیل نمی‌شود.
این عضو کمیسیون سخت‌افزار تاکید می‌کند: هیچ کوتاهی عمدی در کمیسیون و یا هیئت مدیره سازمان صورت نمی‌گیرد و هیچ فردی به دنبال منافع شخصی نیست. این مورد وجه تمایز سازمان نسبت به نهادهای دیگر است.

تفکر اشتباه عامل سقوط
غلام‌رضا فخری، مدیر عامل شرکت هپیران از دیگر اعضای کمیسیون سخت‌افزار سازمان نظام صنفی رایانه‌ای است که علت کم‌کاری این کمیسیون را از وی جویا شدیم اما برخلاف نظر سایر اعضا او دلیل افت این کمیسیون را شکل‌گیری اشتباه آن از اساس و بنیان می‌داند.
او می‌گوید: کمیسیون سخت‌افزار باید از سه طیف شرکت‌های بزرگ، کوچک و متوسط تشکیل می‌شد. در دور اول این اتفاق نیفتاد و اعضای کمیسیون مدیرعامل شرکت‌های مطرح سخت‌افزار بودند.
وی می‌افزاید: شرکت‌های بزرگ بین خودشان بر روی تعرفه‌های گمرکی اختلاف منافع داشتند. به همین دلیل نمی‌توان گفت که نماینده کل صنف بودند.

وی اضافه می‌کند: در دور اول شرکت‌های مطرح خواسته‌هایشان را نتوانستند پیش ببرند ولی حضورشان کمرنگ‌تر شد. در دور دوم شرکت‌های متوسط وکوچک هم در کمیسیون حضور یافتند ولی به دلایلی نتیجه لازم را ندیدند و این شد که شرکت‌ها در سه طیف از جلسات کمیسیون استقبال نکردند.
او همچنین با بیان اینکه برخی معتقدند هیئت مدیره و شورای مرکزی مانع کار کمیسیون سخت‌افزار سازمان شده است، می‌گوید: من کاملا با این نظر مخالفم. اعضای شورای مرکزی بسیار افراد موثری هستند و باید این را قبول کنیم که کمیسیون سخت‌افزار برخی شهرستان‌ها بسیار پویا و فعال است و شورای مرکزی از این مورد استقبال می‌کند.
وی عملکرد رییس فعلی کمیسیون را بسیار ضعیف ارزیابی کرده و می‌افزاید: عملکرد رییس فعلی کمیسیون قابل قبول نیست. در حال حاضر کمیسیون‌هایی داریم که جلسات آن مرتب تشکیل می‌شود و بسیار فعال است. کمیسیون سخت‌افزار نیز نیاز به تلاش و بازبینی مجدد دارد.
غلامرضا فخری معتقد است، حیطه فعالیت سازمان گسترده است وهمه طیف‌های کامپیوتری را دربرمی‌گیرد. با توجه به این مورد هم سخت‌افزاری‌ها به سازمان احتیاج دارند وهم سازمان نیاز دارد که تمام طیف‌ها زیر چترش فعالیت کنند.

از ماست که بر ماست
رضا حیدری، عضو هیئت مدیره و کمیسیون سخت‌افزار سازمان نیز فقدان همکاری ومشارکت اعضا را دلیل افت این کمیسیون عنوان کرده ومی‌گوید: سخت‌افزاری‌ها خود مشارکت فعالی نداشتند وعلت را نباید در جای دیگری جست‌وجو کرد.
وی می‌افزاید: قطعا اگر نیروهای اکتیو و فعالی در کمیسیون حضور پیدا کنند بازده خوبی خواهیم داشت. حیدری اضافه می‌کند: داشتن یک دبیر اختصاصی با وجاهت صنفی برای کمیسیون به طبع نتایج خوبی در بر خواهد داشت. زیرا می‌تواند پیگیر کار اعضا باشد.
علیرضا پورنقشبند نیز از مشارکت نکردن اعضای کمیسیون ناراضی بوده و می‌گوید: سخت‌افزاری‌ها در جلسات مجمع عمومی شرکت نمی‌کنند، در انتخابات داوطلب نمی‌شوند، در شناسایی و انتخاب افراد مشارکت نمی‌کنند، برگه‌های رای را به صورت سفید در اختیار دیگران قرار می‌دهند، اما توقع دارند کار آنها به نحو احسن پیش رود.
وی می‌افزاید: اگر اعضا صنف مشارکت فعال در تعیین سرنوشت خود ندارند پس انتظار نیز نداشته باشند.

هیچ راهی غیر از تقویت کمیسیون نیست
سیامک غنیمی فرد، معتقد است؛ هیچ راهی غیر از تقویت کمیسیون سخت‌افزار سازمان وجود ندارد و باید همه اعضا دست به دست یکدیگر مشکلات را برطرف کنند.
وی می‌گوید: هرچند مشکلات اقتصادی صنف را فرسوده و خسته کرده است ولی نباید از مشارکت دست کشید بلکه باید با مشارکت حداکثری در انتخابات سازمان را تقویت کرد.
حسین غروی رام نیز می‌گوید: دوستان سخت‌افزاری باید اتحاد خود را حفظ کرده و فکر جداگانه‌ای نداشته باشند. کاملا بدیهی است، با توجه به نزدیک شدن زمان انتخابات دور سوم هیئت مدیره سازمان و از آنجا که حجم زیادی از گردش مالی بازار IT کماکان در دست شرکت‌های بزرگ سخت‌افزاری است، حضور جدی و پویای این شرکت‌ها در نظام صنفی رایانه‌ای ضروری وحیاتی است. بنابراین باید فکری جدی برای حضور حداکثری اعضا در انتخابات شود و کمیسیون سخت‌افزار را از این حالت رخوت و خمودگی در آورد.

کد مطلب: 19226
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام