۰
plusresetminus
شنبه ۷ آبان ۱۳۹۰ ساعت ۲۱:۳۷

مروری بر پورتال سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور

ایتنا - استفاده از دامنه ‪.‬ir هم از نظر اعتبار و هم از نظر پیگیری‌های حقوقی می‌تواند به نفع سازمان نظام صنفی باشد.


رضا هاشمی - پورتال نظام صنفی رایانه‌ای کشور به آدرس portal‪.‬irannsr‪.‬org به صورت آزمایش راه‌اندازی شده و پوشش محورهای اصلی اطلاع‌رسانی سازمان هدف اصلی در این مرحله است.

این سایت برای بررسی و مرور امکاناتش از بازدیدکنندگان دعوت و اعلام کرده: «‬در ادامه پروژه قصد راه اندازی پورتال‌های استانی در قالب پورتال فرعی سازمان مرکزی و ارائه خدماتی از جمله ثبت نام و درخواست عضویت آنلاین، تمدید عضویت آنلاین، ثبت درخواست و پیگیری پرونده‌های شورای انتظامی، دایرکتوری تجاری اعضای سازمان پیاده سازی و غیره به مرحله اجرا خواهد رسید.»

با توجه به موارد فوق به مرور فنی و ساختاری سایت در شرایط فعلی آن می‌پردازم.

دامنه و میزبانی سایت
با توجه به ماهیت پورتال سازمان و ابعاد فعالیت آن پیشنهاد می‌کنم همان گونه که اساس میزبانی سایت در ایران است از یک دامنه با پسوند ‪.‬ir نیز استفاده و دامنه فعلی به آدرس جدید منتقل شود.
دامنه فعلی سایت IranNSR‪.‬org است که در سال ۱۳۸۴ توسط شرکت ندارایانه ثبت شده و نام و مشخصات و آدرس پستی و شماره تلفن سازمان صنفی و آدرس ایمیل بخش دامنه شرکت ندا در اطلاعات بخش ثبت کننده whois آن قرار گرفته است.
استفاده از دامنه ‪.‬ir هم از نظر اعتبار و هم از نظر پیگیری‌های حقوقی می‌تواند به نفع سازمان نظام صنفی باشد.

نرم افزار مدیریت محتوا
برای ایجاد پورتال سازمان از پورتال سامان استفاده شده است که امضا و تبلیغ آن در گوشه و کنار سایت و حتی آیکون سایت دیده می‌شود.
نکته‌ای که در مورد این پورتال می‌خواهم اشاره کنم این است که این پورتال بر مبنای نرم‌افزار متن باز PHP PostNuke با نام فعلی Zicula است که تحت لیسانس GNU GPL ارایه می‌شود.

پورتال سامان نسخه فارسی شده PostNuke است که ماژول‌های مختلفی برای آن نوشته یا فارسی سازی شده‌اند و توسعه پیدا کرده است.
با توجه به قوانین GNU GPL در صورتی که محصولی از این نوع، تغییر و توسعه داده شده و به فروش برسد لازم است که علاوه بر نسخه باینری محصول، نسخه کامل کد منبع مشتمل بر تغییرات و اضافات نیز در اختیار خریدار قرار بگیرد.
خریدار می‌تواند از محصول تحت مالکیت خود برای پیاده‌سازی سایر سایت‌ها و خدماتش استفاده کند.

با این توصیف پیشنهاد می‌کنم نسخه نهایی پورتال سازمان نظام صنفی رایانه‌ای به صورت رایگان و کامل در اختیار استان‌ها قرار بگیرد تا در صورت نیاز برای پیاده سازی پورتال‌های استانی استفاده شود.

طراحی و نحوه نمایش محتوا
طراحی ساده سایت با تاکید بر رنگ سبز قابل قبول است. مورد قابل ملاحظه‌ای که می‌توانم اشاره کنم تبلیغ‌های رنگارنگی است که در ستون سمت چپ تمام صفحات سایت دیده می‌شود و متأسفانه به توازن و کارکرد سایت آسیب می‌رساند.
تبلیغ پورتال سامان و شرکت‌های دوران، گام الکترونیک، علم و صنعت، پویان پردازش تهران و دایا از این جمله است که اغلب منتسب به دست‌اندرکاران نظام صنفی رایانه‌ای است.

به نظر می‌رسد از این تبلیغ‌ها در مرحله آزمایشی سایت برای پر کردن فضا استفاده شده باشد اما در هر صورت تبلیغات در صفحات سایت به ماهیت مستقل و غیر انتفاعی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای آسیب می‌زند. ضمن اینکه نه در آمد قابل توجهی برای سایت دارد و نه سودمندی آنچنانی برای تبلیغ دهندگان.
بهتر است به جای بنرهای تبلیغاتی از بنرهای طراحی شده با رنگ‌بندی همگون با سایر اجزای پورتال، به منظور توجه دادن به رویدادها و اطلاعیه‌ها و فعالیت‌های مورد توجه اعضای نظام صنفی استفاده شود تا بازدید کنندگان بتوانند سریع‌تر به موضوعات مهم‌تر دسترسی پیدا کنند.

چیدمان محتوای سایت
اطلاعات پورتال در چهار بخش اصلی گردآوری شده است که شامل بخش اعضای سازمان، بخش اخبار، اطلاعیه‌ها، کتابخانه اسناد و تماس با ما می‌شود. پیشنهاد می‌کنم بخش کتابخانه اسناد به بخش قوانین و مقررات تغییر نام دهد تا جنبه کاربردی بیشتری پیدا کند.

با توجه به اینکه این بخش‌ها همگی از اجزای اصلی فاز اول پورتال است که دارای زیر مجموعه‌های متعدد هستند ارائه پیشنهاد اصلاحات و تغییرات از حوصله این مطلب خارج است ولیکن مورد مهمی که می‌خواهم اشاره کنم خالی بودن بخش آموزش و پژوهش در میان بخش‌های اصلی سایت است.

آموزش در زمینه سازوکارهای فعالیت در صنف رایانه و راهنمایی مسایل حقوقی و قانونی مرتبط با صنف رایانه برای مدیران، آشنایی با انواع قراردادها و حتی قوانین و مقررات بیمه و مالیات مرتبط به شرکت‌های عضو و فرصت‌های قانونی صرفه جویی و کاهش هزینه از مواردی است که می‌تواند در این بخش گنجانده شود.

ارائه کارگاه‌های آموزشی برای مدیران شرکت‌ها و سایر اعضای صنف نیز می‌تواند جزو فعالیت‌های بخش آموزش قرار بگیرد.
بخش تحقیق و توسعه نیز می‌تواند در کنار آموزش به ارایه دستاوردهای کمیسیون‌های تخصصی و ارائه گزارش‌های آماری و اولویت‌ها و طرح‌های پژوهشی و حمایت از آنها بپردازد.

در انتها امیدوارم سازمان نظام صنفی رایانه‌ای بتواند وظایف خود را به بهترین شکل انجام دهد و این مختصر مرور بر وضعیت فعلی پورتال اطلاع رسانی به بهبود کیفیت آن کمک کند.
 
کد مطلب: 20123
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام