۰
plusresetminus
جمعه ۱۸ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۰۰:۵۶

با هدفون هوش مصنوعی فقط یک صدا را بشنوید

ایتنا - فناوری جدید هدفون هوش مصنوعی می‌تواند به افراد کمک کند تا با افراد خاصی در یک جمعیت هماهنگ شوند و به آن‌ها اجازه می‌دهد حتی در محیط‌های پر سر و صدا بهتر صداها را بشنوند.
با هدفون هوش مصنوعی فقط یک صدا را بشنوید

محققان گزارش می‌دهند که با این سیستم که "شنوایی گفتار هدف" نام دارد، کاربر با هدفون به مدت سه تا پنج ثانیه به فردی که صحبت می‌کند نگاه می‌کند تا او را "ثبت " کند. سپس هوش مصنوعی تمام صداهای دیگر را در محیط حذف می‌کند و فقط صدای گوینده ثبت شده را پخش می‌کند، حتی اگر شنونده در حال حرکت باشد و دیگر رو به بلندگو نباشد.

به گزارش ایتنا، شیام گولاکوتا، محقق ارشد، استاد علوم و مهندسی کامپیوتر در دانشگاه واشنگتن، گفت:« با دستگاه‌های ما، اکنون می‌توانید یک منبع صدا را به وضوح بشنوید، حتی اگر در یک محیط پر سر و صدا با افراد زیادی صحبت می‌کنند.» محققان توضیح دادند که سیستم هوش مصنوعی توانایی مغز انسان برای تمرکز بر گفتار یک فرد را تقلید می‌کند و آن را بهبود می‌بخشد.

برای استفاده از این سیستم، فردی که هدفون‌ به میکروفون مجهز شده را دارد، در حالی که مستقیماً به فردی در حال صحبت نگاه می‌کند، روی دکمه‌ای ضربه می‌زند. امواج صوتی صدای بلندگو به میکروفون‌های دو طرف هدست می‌رسد و سیگنال به هوش مصنوعی نصب شده در هدفون ارسال می‌شود.

هوش مصنوعی الگوهای صوتی گوینده را می‌آموزد و بر صدای فرد تمرکز می‌کند و حتی اگر گوینده و شنونده در اطراف حرکت کنند به پخش آن ادامه می‌دهد. به گفته محققان، توانایی سیستم برای تمرکز بر روی صدا حتی با ادامه صحبت آنها بهبود می‌یابد.

 

تیم تحقیقاتی، این سیستم را روی 21 نفر آزمایش کردند که وضوح صدای بلندگوهای ثبت نام شده را تقریباً دو برابر بیشتر از صدای آنها در صدای فیلتر نشده ارزیابی کردند.

محققان اخیرا یافته های خود را در هونولولو در کنفرانس ACM CHI در مورد عوامل انسانی در سیستم‌های محاسباتی ارائه کردند. یافته‌های ارائه شده در نشست‌های علمی باید مقدماتی در نظر گرفته شود تا زمانی که در یک مجله معتبر منتشر شود. کد الکترونیکی برای دستگاه آنها برای دیگران در دسترس است تا بتوانند بر روی آن سیستم بسازند، اما این سیستم به صورت تجاری در دسترس نیست.

به گفته محققان، در حال حاضر، این سیستم می‌تواند هر بار فقط یک بلندگو را ثبت‌ کند، و اگر صدای بلند دیگری از همان جهت باشد، نمی‌تواند بلندگوی دیگر را ثبت کند.
این تیم در حال کار بر روی گسترش سیستم به هدفون و سمعک در آینده است.
کد مطلب: 79237
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام