۰
plusresetminus
شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۴:۱۱

آموزش: چگونه امنیت آنلاین خود را افزایش دهیم؟

ایتنا - هک شدن گوشی تلفن همراه یا سیستم‌های خانگی که در بسیاری موارد با تخلیه حساب بانکی شما از سوی فرد مهاجم یا دسترسی او به اطلاعات شخصی شما همراه است، ازجمله اتفاقاتیست که با گسترش تکنولوژی امکان درگیرشدن با آن بالاست، راه چاره چیست؟
آموزش: چگونه امنیت آنلاین خود را افزایش دهیم؟

اغلب مردم برای جلوگیری از فراموشی رمز عبور حساب‌های مختلف خود از رمزی ساده استفاده می‌کنند، غافل از اینکه حدس زدن و پیدا کردن رمز ساده بسیار آسان است.

استفاده از کلید عبور یا passkey راهی مناسب برای جایگزین کردن رمزهای عبور قدیم است که علاوه بر ایجاد امنیت بیشتر، سرعت ورود به حساب‌های کاربری را نیز افزایش می‌دهد.

هنگام ورود به سیستم، باید گزینه کلید عبور (Passkey) را انتخاب کرده و سپس درخواست ورودتان را با اثرانگشت، اسکن چهره یا PIN تأیید کنید که خیلی سریع این کار انجام خواهد شد.

در کلیدهای عبور از یک روش رمزگذاری استفاده می‌شود که از دو نوع کلید مختلف به‌عنوان بخشی از فرآیند تأیید بهره‌گیری می‌گردد. وب‌سایت، کلید عمومی را دریافت می‌کند و تلفن هوشمند، رایانه شخصی، کلید سخت‌افزار امنیتی و یا مدیر رمز عبور سازگار، کلید خصوصی را نگهداری و از آن محافظت می‌کند. امکان تفکیک کلید خصوصی از کلید عمومی وجود ندارد؛ در نتیجه حتی در صورت هک شدن وب‌سایت هم کلید عبور شما به خطر نخواهد افتاد. حتی اگر به هر ترتیب یک کپی از کلید خصوصی از دستگاه شما به سرقت رفته باشد، اعتباری نخواهد داشت.

 


این کلیدها به دلیل ارتباط همزمان با دستگاهی که آن را تولید می‌کند و وب‌سایت خاصی که برایش ساخته‌شده، امکان سوءاستفاده سایت‌های کلاهبرداری و ساختگی را نیز سلب می‌کند. بنابراین در شرایطی که سایت‌های فیشینگ و کلاه‌برداری‌ها پیچیده‌تر می‌شوند، از امنیت شما بیش از پیش در برابرشان محافظت خواهد شد.

پشتیبانی مستمر از کلیدهای عبور امری مهم است که تنها مختص نام‌های بزرگی نظیر گوگل، مایکروسافت، اپل و آمازون نیست، بلکه در سایت‌های دیگری مثل Target.com و دیگر سایت‌های خرید و حتی در WhatsApp نیز مشاهده می‌شود.

البته باید این را در نظر داشت که اگر شما همچنان به رمزهای عبور علاقه‌مندید، لازم نیست که آن‌ها را به شکل کامل حذف کنید. اکثر سایت‌ها معمولاً این امکان را در اختیارتان قرار می‌دهند که از چند روش مختلف برای ورود به سیستم استفاده کنید.

این را در نظر داشته باشید که بخش مربوط به افزودن احراز هویت دو مرحله‌ای به حساب‌هایتان بسیار مهم است. اگر یک رمز عبور 2FA+ فعال دارید، می‌توانید از آن به‌عنوان یک روش پشتیبان ورود به سیستم استفاده کنید تا درصورتی‌که دستگاه یا کلید امنیتی مرتبط با کلید عبورتان را گم کردید، به سراغش بروید.

این، تنها عیب استفاده انحصاری از کلید عبور است، چون اگر آن را گم‌کرده یا دزدیده شود، باید چندین دستگاه را همراه خودتان داشته باشید.

هرچه کمتر به امنیت آنلاینتان بها بدهید، باید سریع‌تر به سراغ کلید عبور بروید. طبق آخرین نظرسنجی Bitwarden، بیش از ۳۰ درصد از شرکت‌کنندگان در آمریکا، از یک رمز واحد در ۱۱ تا ۲۰ سایت یا اپلیکیشن استفاده می‌کنند.
کد مطلب: 78825
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام