۰
plusresetminus
دوشنبه ۸ خرداد ۱۳۸۵ ساعت ۲۲:۳۳

ارايه طرح يك ميليارد دلاري صادرات نرم‌افزار به شوراي عالي فناوري اطلاعات

به گزارش ايسنا، محمد امين طالب شهرستاني، در نشست خبري در سالن همايش شركت ايزايران اظهار داشت: تعاريف و مصاديق نشر الكترونيكي يكي از موضوعات مهمي است كه بايد به آن توجه و در واقع هويت و جايگاه واقعي نشر الكترونيكي يا نشر مدرن را به مخاطبان معرفي كنيم. به گفته وي، هنوز نتوانسته‌ايم مخاطب‌شناسي صحيحي را با توجه به پتاسيل‌هاي اين فضا انجام دهيم؛ كتاب‌هاي دانش‌آموزي كه نزديك به 65 درصد از نشر كشور را تشكيل مي‌دهند، با شيوه‌هاي سنتي منتشر مي‌شوند، اين درحالي است كه نسل جوان ما بيشتر به دنبال جذابيت‌هاي فضاي ديجيتال بوده و تمايل چنداني به استفاده از ابزارهاي سنتي ندارند؛ درواقع با بررسي ميزان افت درسي دانش‌آموزان در مقاطع راهنمايي و دبيرستان مي‌توان به اين مساله پي برد. به عقيده شهرستاني، فرآيند جهاني‌سازي و ورود به عصر دانايي محور، به توسعه ابزارهايي نياز دارد كه با اين فرآيند هماهنگ باشد، از اين رو نشر الكترونيكي يكي از ابزارهاي مهم در انتقال و تبادل اطلاعات است. او افزود: جنبش نرم‌افزاري و توليد علم، بدون بهره‌گيري از اين ابزار ناممكن خواهد بود، بر اين اساس نشر الكترونيكي يك فرصت است و اگر به درستي از آن بهره‌گيري نشود، به تهديدي براي توسعه كشور تبديل خواهد شد. رييس مجمع ناشران الكترونيك، مساله كپي‌رايت را از معضلات اصلي حوزه نشر الكترونيكي دانست و گفت: مادامي ‌كه مسوولان كشور، فضاي امني را براي توسعه صنعت نرم‌افزار فراهم نكنند، نمي‌توان انتظار داشت كه اين صنعت، بويژه نشر الكترونيكي، همگام با استانداردهاي جهاني حركت كند. وي با بيان اين كه بيمه محصولات نرم‌افزاري، كمترين توقعي است كه ما از دولت، بويژه رييس جمهور داريم، به رشد چشم‌گير هندوستان در صادرات نرم‌افزار، اشاره كرد و گفت: اين كشور در صدد است تا سال 2007، به ركورد بالايي در صادرات نرم‌افزار دست پيدا كند، اين در حالي است كه ما در ايران، پتانسيل‌هاي بسياري قوي داريم؛ اما دولت كمتر به اين مسائل توجه مي‌كند. وي در ادامه‌ خاطر نشان كرد: وزارت ارشاد كمترين تعامل را با حوزه نشر الكترونيكي داشته است، اين در حالي است كه با افزايش دسترسي عامه جامعه به اينترنت‌، نشر الكترونيكي نسبت به نشر سنتي از اقبال بيشتري برخوردار مي‌شود. او با بيان اين كه فرهنگ‌سازي و اطلاع‌رساني، بيمه محصولات نرم‌افزاري و بازارسازي از جمله اولويت‌هاي مجمع ناشران الكترونيكي براي توسعه حوزه‌ي نشر الكترونيك است، تصريح كرد: اجرايي كردن اين مسائل به حمايت‌هاي متوليان ICT در كشور نياز دارد، چرا كه امروز نبايد به دنبال متولي IT باشيم؛ اين متولي در قانون مشخص شده است و شوراي عالي فناوري اطلاعات بايد پاسخگوي نيازهاي اين حوزه باشد. وي همچنين افزود: طي 10 روز برگزاري هفتمين نمايشگاه نشر الكترونيكي، فروشي بالغ بر 800 ميليون تومان از مجموع 160 شركت حاضر در اين نمايشگاه حاصل شد؛ در اين نمايشگاه، روزانه به طور متوسط، پنج ميليون محصول نرم‌افزاري به فروش رسيد. در ادامه اين نشست، سعيد سالاريان -معاون پشتيباني شوراي عالي اطلاع‌رساني- گفت: به دنبال ايجاد بازار جهاني در حوزه ICT، بايد زيرساخت‌هاي بازار داخلي را قدرتمند كنيم، زيرا تا زماني كه از بازار قوي داخل برخوردار نباشيم، نمي‌توان انتظار داشت تا در سطح جهاني محصولات خوبي را با توجه به استانداردهاي جهاني ارايه كنيم. او يادآور شد: ساماندهي حوزه IT كشور، به هماهنگي سه شوراي عالي انفورماتيك‌، شوراي عالي اطلاع‌رساني و شوراي عالي فناوري اطلاعات نياز دارد؛ از اين رو اين شوراها با مشخص كردن وظايف خود بايد از موازي كاري جلوگيري و زمينه‌ را براي توسعه كشور فراهم كنند. سالاريان در ادامه گفت: طرح تكفا با توجه به رويكردها و اهدافي كه داشت، به اجرا گذاشته شد؛ تكفا، با هر نتيجه و اشكالاتي كه مواجه بوده، تا به امروز پيگيري شده است و بيشتر نيز در حوزه بسترسازي و سخت‌افزاري هزينه كرده است؛ اما در حال حاضر شوراي عالي اطلاع‌رساني بيشتر به دنبال ساماندهي در حوزه محتوا است و شرح وظايفش را بر اين مبنا قرار داده است. به گفته‌ي وي، طرح تسما و طرح تكفا2، بر اساس ضابطه‌ حركت خواهند كرد و اميدواريم با برنامه‌ريزي‌هاي صحيح در اين حوزه به سرانجام برسند. در پايان اين نشست نيز محمدرضا طلايي - نايب رييس اتحاديه صادركنندگان نرم‌افزار - به تشريح طرح يك ميليارد دلاري صادرات نرم‌افزار پرداخت و گفت: اين طرح در جهت جهش صادرات نرم‌افزار كشور، از سوي مجمع تشكل‌هاي فناوري اطلاعات مطرح شد و درصدد هستيم تا صادرات نرم‌افزار كه در حال حاضر از سهم ناچيزي در ايران برخوردار است را با توجه به پتانسيل‌هاي اين حوزه افزايش دهيم. او افزود: برگزاري دو نمايشگاه در افغانستان و تاجيكستان يكي از فازهاي اين طرح هستند كه با برگزاري آن مي‌توانيم بازار قوي در حوزه ICT در اين كشورها و سپس در كشور‌هاي منطقه داشته باشيم؛ اجرايي كردن اين طرح به همكاري و هماهنگي تمام اتحاديه‌ها، انجمن‌ها و نهادهاي درگير با حوزه‌ي ICT نياز دارد.
کد مطلب: 4569
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام