۰
plusresetminus
شنبه ۲۹ تير ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۳۱
یک کارشناس ارشد مخابرات:

وزیر بعدی ICT باید ادبیات و گفتمان ارتباطات داشته باشد

ایتنا- تا شروع دولت یازدهم و مشخص شدن وزیر ارتباطات، گمانه‌زنی‌ها و البته انتظارات از وزیر ارتباطات ادامه دارد.


زمان چندانی تا روی کار آمدن دولت جدید باقی نمانده و در این میان موضوع انتخاب وزرای جدید در حوزه‌های مختلف این روزها از بحث های داغ است. در این زمینه یک کارشناس ارشد مخابرات معتقد است: لازم است وزیر ارتباطات ادبیات و گفتمان ارتباطات داشته باشد.



به گزارش ایتنا از ایسنا، مختار آقاملایی  در این باره اظهار کرد: بیست سال اخیر سرعت فناوریها و به تبع آن سرویسهای ارتباطی، دنیا را تکان داده و سبک زندگی را عوض کرده است. ارتباطات زیرساخت پبشرفت همه جانبه، رفاه ، توسعه ، قدرت ، امنیت و بطور کلی ایجاد و پایش نظامات اجتماعی، فرهنگی و سیاسی دنیا شده است.


وی ادامه داد: در این میان شاید اگر از این منظر بگوییم مهمترین وزارتخانه در دولت، وزارت ارتباطات است غلو نگفته ایم. دیر زمانی است بر عکس روند پیشرفت ارتباطات در جهان، در کشور ما به ارتباطات یک نگاه روبنایی در حد یک بنگاه اقتصادی می شود. علیرغم امکانات بالقوه و نیروی انسانی متخصص زیادی که در این عرصه در کشور حضور دارند ما واقعا همچنان شاهد یک عقب ماندگی بزرگ هستیم و شرایط امروز می طلبد ارتباطات وزیری داشته باشد که هم متخصص ارشد این عرصه باشد تا چشم انداز روشنی برای فردای این میدان با اهمیت برای کشور ترسیم کند و هم کفایت مدیریت او ضمانت اجرای امور را داشته باشد.

این کارشناس ارشد مخابرات در عین حال گفت: اکنون بیش از ۱۰ سال است که وزارت ارتباطات روند خصوصی سازی را طی کرده و بدنبال آن، همه انتظار پویایی و پیشرفت سریع در این حوزه را داشته‌ایم اما خواسته یا ناخواسته وضع به نحو مطلوب پیش نرفته و این خصوصی‌سازی چالشهای بزرگی به همراه داشته است. از جمله این که تا کنون مرز مالکیت فنی (دولتی و خصوصی) تعریف و رگولاتوری (تنظیم مقررات ) نشده است.

آقاملایی ادامه داد: در عمل بخش خصوصی منابع ترانزیت دولتی را دور می زند و شبکه موازی می سازد. مورد مهم دیگر این است که بخش خصوصی باید هر بخش شبکه در اختیار را طوری طراحی کند که کیفیت سرویس انتها به انتها که هم شامل بخش خصوصی و هم بخش دولتی است را در حد استاندارد تامین کند.

به اعتقاد او خوب و بد بودن سرویس تابع طراحی باشد و نه موقعیت مکانی و شانسی. اصالتا سیاست گذاری تفکیکی دولتی – خصوصی انجام شده مرز مشخصی ندارد و به جای خود یک گروه هر دو حوزه را مدیریت می کند و بعلاوه این تقسیم بندی بیشتر جغرافیایی است تا فنی و با نقشه راه تعریف شده بین المللی تحولات فناوری‌های مربوطه انطباق مناسبی ندارد. مزید بر آن این وزارتخانه که امور آن باید بر اساس ارکان فنی جریان یابد اکثر مناصب فنی آن سیاسی شده است و تحت نفوذ آنها منافع بخشی نگری و شخصی نگری مشکلات و عقب ماندگی بزرگی را هم برای ارتباطات کشور و هم برای نیروی انسانی متخصص آن آفریده است. انگار سرزمین عجایب همین جاست. ادبیات، ادبیات فنی و گفتمان ارتباطات نیست.

وی ادامه داد: حتی به نظر می رسد مناصب به گونه ای پر شده‌اند که نیروهای متخصص در موقعیتی قرار نمی گیرند که اظهارنظر کنند. در حالی که اینجا اصلی ترین نمود عینی بستر همان "نهضت نرم افزاری" مورد نظر مقام معظم رهبری است. زیرا تا بستر نرم افزاری یعنی شبکه‌های گوناگون اصلی و فرعی بطور هماهنگ با اصول علمی و فنی پیاده نشوند قابلیت پیاده‌سازی فراگیر نرم افزارها و خلق نرم افزارها وجود نخواهد داشت.
کد مطلب: 26849
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام