۰
plusresetminus
دوشنبه ۸ خرداد ۱۳۹۱ ساعت ۱۳:۰۶
مینایی خبر داد؛

ساماندهی و نظارت بر گیم‌نت‌ها

ایتنا - همکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات کلید تولید موتور بومی بازی رایانه‌ای در کشور زده شد.


رئیس بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای با اشاره به رایزنی‌های صورت گرفته با شورای‌عالی انقلاب فرهنگی برای نظارت و بازرسی بر عملکرد گیم نت‌ها گفت: در صورت ابلاغیه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی بزودی نظارت و ساماندهی بر گیم‌نت‌ها را به صورت قانونی آغاز خواهیم کرد.

به گزارش ایتنا از مهر، بهروز مینایی در تشریح اهداف برپایی دومین جشنواره و نمایشگاه بین‌المللی بازی‌های رایانه‌ای که ۶ تا ۱۰ تیرماه امسال در مصلی امام خمینی تهران برگزار می‌شود، اظهار داشت: بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در آستانه هفتمین سال راه‌اندازی خود به واسطه مصوبه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی قرار دارد و طی این سال‌ها توانسته فعالیت خود را در زمینه اعتمادسازی بخش خصوصی برای فعالیت در امر بازی‌سازی و فراهم آوردن زیرساخت‌ها و بومی‌سازی بازی‌های رایانه‌ای متمرکز کند.

وی با بیان اینکه در سال جاری بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای تلاش خود را برای اطلاع‌رسانی از شبکه‌های تولید بازی‌سازی در کشور به کار می‌گیرد، حرکت به سمت کیفی‌سازی بازی‌ها را از جمله برنامه‌های این بنیاد عنوان کرد و گفت: طی ۳ سال اخیر بیش از ۵۰ بازی رایانه‌ای تولید داخل مورد حمایت قرار گرفته که نیمی از آنها وارد بازار شده و مابقی نیز به زودی عرضه عمومی خواهد شد؛ استقبال از این بازی‌ها در حدی است که برخی از آنها حتی تا ۱۵۰ هزار نسخه تیراژ داشته‌اند.

مینایی با اشاره به ژانرهای ارزشی، حماسی و کودک و نوجوان که بیشترین تولیدات بازی‌های رایانه‌ای در کشور را شامل می‌شود، خاطرنشان کرد: با اجرای نظام رده بندی سنی بازی‌های رایانه‌ای- اسرا- در طول ۳ سال توانسته‌ایم بیش از ۲ هزار بازی را در سطح کشور رده بندی کنیم که رده بندی این بازی‌ها از طریق پیام کوتاه و نیز سایت بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای اطلاع رسانی می‌شود.

راه اندازی رشته‌های مرتبط با بازی رایانه‌ای در دانشگاه‌ها
رئیس بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای با تاکید بر اینکه شرکت‌های توزیع کننده بازی برای عرضه این بازی‌ها در بازار باید مجوز رده بندی سنی را از این بنیاد دریافت کنند، به فعالیت‌های زیرساختی این بنیاد نیز اشاره کرد و گفت: راه اندازی انستیتو ملی بازی سازی و کسب مجوز برای ایجاد رشته کاردانی تولید بازی رایانه‌ای از دانشگاه جامع علمی کاربردی از جمله اقدامات بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای است که امسال نیز این رشته راه اندازی خواهد شد و برای راه اندازی رشته کارشناسی و کارشناسی ارشد با گرایش طراحی، برنامه نویسی و مدیریت هنری نیز با وزارت علوم تحقیقات و فناوری در حال مذاکره هستیم.

وی در زمینه بازرسی و نظارت در حوزه بازی‌های رایانه‌ای با توجه به اینکه بنیاد ملی متولی این بخش است، تصریح کرد: تاکنون بازرسی از کف بازار در ۱۰ استان کشور صورت گرفته البته باید توجه داشت که وظیفه بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای برخورد با متخلفان نیست و ستاد صیانت و حمایت از محصولات فرهنگی وزارت ارشاد این موارد را پیگیری می‌کند.

مینایی اخذ مجوز از بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای را برای تولیدکنندگان، توزیع‌کنندگان و برگزارکنندگان مسابقات رایانه‌ای الزامی عنوان کرد و گفت: تاکنون بخش خصوصی بیش از ۲ میلیارد تومان برای توزیع بازی‌های رایانه‌ای ایرانی در کشور سرمایه‌گذاری کردند.

نظارت بر گیم نت ها
وی از همکاری با نهادهای ذیربط برای نظارت بر گیم‌نت‌ها خبر داد و افزود: تذکر به گیم نت‌ها که از جهت محتوایی به وزارت ارشاد مربوط می‌شود باید در حوزه نظارت بنیاد قرار گیرد و مجوز فعالیت آنها نیز باید از سوی این بنیاد اخذ شود.

راه‌اندازی باشگاه بازی‌سازی
رئیس بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای از افزایش اعتبار سالانه این بخش و تغییر اساسنامه این بنیاد خبرداد و گفت: برای سال جاری نیز بسته حمایتی با هدف تحقق شعار سال تولید ملی برای این بخش درنظر گرفته شده است که شامل حمایت از بازی سازان مستقل و کوچک، راه اندازی باشگاه بازی سازی در این زمینه، حمایت از مالکیت معنوی آثار، حمایت از بازی‌های موبایل و آنلاین و برگزاری مسابقات ویژه در سطح دانشگاهی است.

تجهیز آزمایشگاه‌های ساخت بازی در دانشگاه‌ها
وی همچنین از راه اندازی مرکز رشد بازی سازی ساده و مستقل در ماه جاری خبرداد و گفت: تجهیز آزمایشگاه‌های ساخت بازی در دانشگاه‌های کشور و حمایت از بازی‌های تولید داخل با موتورهای بومی از دیگر برنامه‌های بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای برای سال جاری است.
مینایی با اشاره به اختصاص ۱۲ متر غرفه رایگان در نمایشگاه بازی‌های رایانه ای تهران به شرکت‌های داخلی گفت: با همکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات کلید تولید موتور بومی بازی رایانه‌ای در کشور زده شد و شناسایی نخبگان در این زمینه در دستور کار قرار گرفته است.

به گفته وی ارائه آخرین دستاوردهای بازی‌های استودیویی و عرضه آن به صورت فن بازار و ایجاد کارگاه‌های آموزشی برای بازی‌سازان از جمله برنامه‌های مدنظر در دومین جشنواره ملی بازی‌های رایانه‌ای تهران است.

وجود ۱۰۰ پروژه بازی در کشور
در این نشست محمد بیطرف قائم مقام بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای نیز به وجود بیش از ۱۰۰ پروژه تولید بازی در کشور اشاره کرد و برغم داشتن نیروی انسانی متخصص نبود تجهیزات زیرساختی تولید گیم و استودیوهای مربوط به آن را از جمله مشکلات این عرصه عنوان کرد. 
 
کد مطلب: 22332
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام