۱
۰
plusresetminus
جمعه ۱۵ بهمن ۱۳۸۹ ساعت ۰۱:۱۱

هکرها هم برای کمک به معترضان مصري دست به كار شدند

ايتنا - هکرها نيز به پايان طراحی يک نرم‌افزار جديد نزديک شده‌اند که به وسيله آن می‌توان هر لپ‌تاپ ساده‌ای را به يک روتر ارزان‌قيمت برای اتصال به اينترنت بدل کرد.

در پي قطع شبکه اينترنت از سوي توسط دولت مصر، و به دنبال ارائه سرويس ويژه گوگل براي کاربران مصری، اکنون يک گروه از هکرها نيز به پايان طراحی يک نرم‌افزار جديد نزديک شده‌اند که به وسيله آن می‌توان هر لپ‌تاپ ساده‌ای را به يک روتر ارزان‌قيمت برای اتصال به اينترنت بدل کرد و بنابراين کمک ديگری برای معترضان مصری در راه است.

هفته نامه نيوزويک می‌نويسد که به فاصله چند ساعت پس ازقطع شبکه اينترنت توسط دولت مصر، گروهی از هکرها از نقاط مختلف جهان کار روی اين نرم‌افزار را آغاز کرده و می‌گويند که در فاصله يک تا دو روز بخشی از اين راه حل را تکميل خواهند کرد.
اين پروژه ‌ توری آزاد» نام دارد و زمانی شروع شد که شروين پيشه‌ور يک سرمايه‌گذار ايراني رشته‌های اينترنت ساکن کاليفرنيا با انتشار پيامی روی شبکه توئيتر از همه خواست به طرح او برای ارسال اين نوع نرم‌افزار به مصر کمک کنند.

براساس اين روش فنی که «شبکه توری» ناميده می‌شود هر لپ‌تاپ يا کامپيوتری می‌تواند به کامپيوتر ديگری پيام بفرستد.
به نوشته نيوزويک با استفاده از اين تکنولوژی حداقل کامپيوترهای نزديک به يکديگر به هم مرتبط خواهند شد.
 هر يک از لپ‌تاپ‌های متصل به اين مجموعه نيز اگر از کار بيفتند پيام‌های ارسالی خود را به سوی نزديک‌ترين کامپيوتر ديگر خواهد پيمود.

پيشه‌ور می‌گويد: اين نرم‌افزار حداقل به مردم امکان می‌دهد که يک شبکه متحرک و فی‌البداهه برای ارتباط بسازند و مردم در مصر خواهند توانست در داخل خود کشور با هم در تماس بوده و اعتراضات خود را سازماندهی کنند. همچنين اگر يکی از کاربران در اين مجموعه بتواند به شبکه اينترنت در خارج از کشور دست يابد خواهد توانست اين امکان ارتباطی را با ديگران شريک شود.

پس از انتشار پيام مربوط به اين نرم‌افزار روی شبکه توئيتر يکی از کسانی که به اين اقدام جمعی پيوست گری جی بروکس بود که مدير يک موسسه تکنولوژی مدرن در ايالت ميشيگان آمريکا است.
 او با راه‌اندازی يک وب سايت برای اين منظور توانسته گروه کثيری از مهندسان و طراحان در سراسر جهان را به هم مرتبط کرده و حتی در مواردی با مهندسان و طراحان کامپيوتر در داخل مصر ارتباط برقرار کند.

گری جی بروکس می‌گويد: طی ۲۴ ساعت تا ۴۸ ساعت آينده بخش مهمی از اين نرم‌افزار تکميل شده و سپس با کپی کردن آن روی سی‌دی و يا کارت حافظه USB می‌توان آن را به مصر فرستاد.

نيوزويک سپس به سابقه تکنولوژی «شبکه توری» پرداخته و يادآوری می‌کند که در گذشته در چند طرح توليد لپ‌تاپ‌های ارزان برای کودکان از اين فناوری استفاده شده است. هدف آن اين بود که به کودکان صاحب اين نوع لپ‌تاپ‌های ارزان امکان دهد که در هر منطقه دورافتاده‌ای حتی بدون دسترسی به شبکه اينترنت بتوانند ارتباط خود را برقرار کنند.

البته برای خلق «شبکه توری» راه‌های ديگری نيز وجود دارد.
يک گروه از مهندسان کانادايی در پاسخ به درخواست همياری شروين پيشه‌ور، اختراع خود را پيشنهاد کرده‌اند.
وسيله‌ای که آنها ساخته‌اند يک روتر بسيار کوچک است که به شکل سيار می‌توان از آن برای برقرار تماس بين کامپيوترها استفاده کرد.
با حمل تعدادی از اين وسايل در کوله پشتی و يا داخل اتومبيل‌هايی که در سطح شهر در حال حرکت هستند می‌شود يک شبکه ثانوی اينترنت را ايجاد کرد که قابل مسدود کردن نيست.

پيشه‌ور می‌گويد برای توليد اين ابزارها به حدود يک ميليون دلار بودجه نياز دارد و از هم اکنون يک سرمايه‌گذار تامين اين هزينه را تقبل کرده است.
به گفته وی طی چند ماه آينده اين روترهای سيار توليد و آماده ارسال خواهند بود.
کد مطلب: 16826
نام شما
آدرس ايميل شما


amir freedom
feedback
Iran, Islamic Republic of
دروووووود بر تکنولوژی که خار چشم دیکتاتورهای جهان است .
ای ایتنای زبروزرنگ و ناقلا کارت درسته D:
مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام