توضيحاتي در باره يك مقاله
حميد خانزاده
در خصوص پاسخ ارسالي براي مقاله اينجانب ذكر توضيحاتي ضروري بنظر ميرسد:
آوردهايد كه: «همه ما، خواسته و ناخواسته، روزانه صدها ایمیل دریافت میکنیم که بسیاری از آنها نه به خواست ما، و نه با توجه به نیاز و علاقه ما ارسال شدهاند. همان طور که ملاحظه مینمایید، در اطلاعیه سایت شاتل به طور کامل در مورد هرزنامه(اسپم) مثال و توضیح آورده شده است و به همین دلیل از توضیح اضافه در مورد آن خودداری میکنیم. لیکن، دلیل اصلی بسته شدن پورت 25 که مربوط به ارسال ایمیل(Outgoing Mail) است نه تنها جلوگیری از ارسال اسپم توسط کاربران موسوم به «اسپمر» است، بلکه راهی است برای جلوگیری از سوءاستفاده اسپمرهای خارج از شبکه شاتل از کامپیوتر کاربر به عنوان ارسال کننده اسپم یا به اصطلاح «Zombie» است.»
در تخصص شما در نوشتن شکی نیست ، اما عمدتا اینگونه مقالات تخصصی به پشتوانه تخصص نویسنده چاپ میشود و کسی بر روی آنها نظر کارشناسانهای نخواهد داشت.
همچنين افزوده شده كه: «در مورد این که شرکت شاتل به کاربران عادی بها نمیدهد، حرفی نادرست است، زیرا بسته شدن پورت 25 هیچگونه ضرر و مشکلی برای کاربران عادی ایجاد نخواهد کرد، چرا که بیش از 90% کاربران خانگی حتی استفاده از برنامههای ارسال ایمیل مانند Outlook را نمیدانند و فقط از سرویسهای رایگان ایمیل مانند yahoo و gmail استفاده میکنند، که پرواضح است که بسته شدن پورت 25 هیچ تغییری در روش چک کردن و ارسال ایمیل کاربران عادی ایجاد نمینماید.»
اما در مورد بستن پورت 25 که از به صورت پیشفرض برای ارسال ایمیل در نظر همه شناخته شده است، طبق فرمایش شما 90 درصد از کاربران از سرویس outlook استفاده نمیکنند و اکثرا از یاهو و جیمیل بهرهمند هستند، باقیمانده آنها 10 درصد است که بیشتر شامل کاربران شرکتی میشود و آنها از سرویسهای ایمیل اختصاصی در outlook استفاده میکنند و این 10 درصد که البته به نظر من عدد درستی نیست تعداد کمی هم نیست و بسیاری از آنها با تنظیمات outlook نیز آشنایی کاملی ندارند.
بر اساس مقاله شما که روی سخنش با کاربران شرکتی که ایمیل سرورشان به صورت مستقیم پشت اینترنت شاتل قرار گرفته است میباشد میتوان گفت شاید 1 درصد از این 10 درصد را شامل شود و شما 9 درصد از کاربران را قربانی آن 1 درصد و آنان را دچار دردسر کردهاید.
افزوده شده كه: «امروزه بسیاری از شرکتهای ارایه دهنده سرویسهای میزبانی وب (مانند persianhosts.com) جهت همکاری در داشتن محیط اینترنتی امن و بدون اسپم، اقدام به محدود نمودن پورت 25 سرورهای ایمیل خود نمودهاند تا با این کار هم به صاحبان وبسایتهای میزبانی شده اجازه دهند ایمیلهای Whitelist شده بفرستند، و هم از این طریق از زامبی شدن سرورها و کلاینتهای خود جلوگیری کنند. استفاده بیش از حد از یک ایمیل سرور باعث بالارفتن CPU Usage و منابع دیگر سرور شده و موجب کندی ارسال و دریافت آنها میگردد. علاوه بر این، بسیاری از سرویس دهندههای ایمیل مانند یاهـو، آیپیهایی که مشکوک به اسپم کردن هستند یا واقعا" اقدام به ارسال اسپم میکنند را در لیست سیاه(Blacklist) قرار میدهند و به این ترتیب اگر مدیران سایتها، یا کارکنان یک شرکت بخواهند از ایمیل خود به یک آدرس در یاهو ایمیل بزنند، بدون هیچ استثنایی ایمیل آنها را در پوشه اسپم یا Bulk میفرستند؛ چه بسا ایمیل ارسال شده بسیار حیاتی و در مورد کاری حساس باشد!»
در مورد ایجاد محیط بدون اسپم بطور کلی شرکت persianhost راهکاری برای دریافت نکردن اسپم ارائه نکرده است. بلکه برای جلوگیری از اسپمی شدن سرور خود راه ارسال ایمیل را بر روی کاربران خود بسته است تا مبادا سرور ایمیل خودش اسپمی شود و در Blacklist برود. در حالی که کاربران مدام از دریافت ایمیلهای تبلیغاتی و اسپمی شاکی و ناراضی هستند.
از یک سو بهتر بود شما و persianhost با همکاری یکدیگر و کمک اهل فن سعی بر راضی نگه داشتن کاربران میکردید و دروازه اصلی را بروی آنها نمیبستید و آنها را دچار مشکل نمیکردید و از سوی دیگر روش مقابله و اصولیتر برای اسپمها انتخاب میکردید.
آوردهايد كه: «شایان ذکر است، بسیاری از ارایه دهندگان سرویس ایمیل مانند یاهو و گوگل، و اکثر سرویس دهندگان اینترنت جهان مانند شرکت Verizon ایالات متحده از همین روش برای جلوگیری از ارسال و دریافت اسپم استفاده میکنند و تصمیم شرکت شاتل، اقدامی بدون منطق و اساس علمی نبوده است. شاید بهتر باشد وقت بیشتری را برای خواندن کامل مقاله سایت شاتل صرف کنیم:
http://www.shatel.ir/content/category/3/85/148/lang,fa_IR/index.html »
در خصوص کاربران جیمیل و روش آنها نمیتوانم نظر بدهم چون جیمیل میلیونها کاربر دارد و اختیار این را دارد که سرویسی که بصورت رایگان در اختیار کاربران میگذارد را به هر نحوی ایمن کند. اما اواسط راه تنظیمات خود را برهم نمیزند و کاربران را دچار سردرگمی نمیکند.
در انتهای از جواب شما سپاسگزاری میکنم.
بيشتر در اين زمينه:
- زيان به كاربران در اثر اقدامات نادرست برخي سرويس دهندگان اينترنتي
- اقدام شاتل منطقي بوده است