۱
۰
plusresetminus
شنبه ۷ دی ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۰۱

نقش بازی‌های رایانه‌ای در تحول نظام آموزشی

ایتنا - مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای: بازی قبل از اینکه سرگرمی باشد، هیجان و جذابیت است و ظرفیت‌های متفاوتی دارد که می‌تواند آموزش را بهینه کند. اگر به این موضوع نگاه جدی اتفاق بیفتد حتما می‌تواند در کشور ما تحولی را در نظام آموزشی ایجاد کند.
نقش بازی‌های رایانه‌ای در تحول نظام آموزشی

مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای با بیان اینکه هر زمان از بازی‌های دیجیتال صحبت کردیم، به سراغ تهدید و آسیب‌های آن رفته‌ایم، گفت: بازی ظرفیت‌های متفاوتی دارد که می‌تواند آموزش را بهینه کند و اگر به این موضوع نگاه جدی اتفاق بیفتد حتما می‌تواند در کشور ما تحولی را در نظام آموزشی ایجاد کند.

به گزارش ایتنا از ایسنا، سید صادق پژمان در مراسم اختتامیه سومین دوره جایزه بازی‌های جدی که عصر روز جمعه، ششم دی‌ماه در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، گفت: یکی از اهداف مهم این کنفرانس کمک به توسعه، تحقیق، تولید و ترویج بازی‌های جدی بوده است. درحقیقت بعد از خاتمه این برنامه کار اصلی ما شروع می‌شود. یکی از اقدامات مهم ما این است که  اهمیت بازی‌های جدی را در مجموعه‌های دولتی، خصوصی، نخبگان و رسانه‌ها منعکس کنیم.

وی ادامه داد: در طول این چند سال با اقداماتی که مجموعه بنیاد انجام داده است، شاهد توسعه و رشد این فضا هستیم ولی این فعالیت‌ها کافی نیست. با توجه به اینکه بازی‌سازان امروز درگیر این موضوع هستند و اهمیت این موضوع را درک می‌کنند، لازم است که ما هم فعالیت‌های جدی‌تر و موثرتری را انجام بدهیم.

مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای تصریح کرد: یکی از کارهایی که امسال به صورت جدی پیگیر شدیم، این بود که این درک به سایر بخش‌های کشور هم منتقل شود. ما امروز شاهد مشارکت حضور ۱۴ دستگاه مختلف در این حوزه هستیم که هرکدام ماموریت‌های متفاوتی دارند. در طول این مدت پیگیری‌های بسیاری اتفاق افتاد و تلاش‌هایی انجام گرفت که منجر به گفت‌وگوهایی شد که دریچه پیشرفت را برای افراد بسیاری باز کند.

پژمان با بیان اینکه مشارکت دستگاه‌ها در این موضوع بیشتر شده است، افزود: امروز در تعداد جوایز این مشارکت را می‌بینیم. همین که کمک دستگاه‌ها و مشارکت آنها بشتر شود، در آینده باعث خواهد شد که ما به هم بازار بزرگتری برسیم و صنعت بازی‌های رایانه‌ای هم توسعه پیدا کند.

بازی‌های رایانه‌ای مغفول مانده‌اند
وی با بیان اینکه یکی از مهمترین بحث‌هایی که در بخش‌های مختلف کشور، ظرفیت‌های آن مغفول واقع شده بازی‌های رایانه‌ای است، اظهار کرد: این غفلت هم به دلیل این است که ما هر زمان از بازی‌های دیجیتال صحبت کردیم، به سراغ تهدید، مشکلات و یا آسیب‌های آن رفته‌ایم. بر همین اساس در مجموعه بنیاد اقداماتی را در این حوزه انجام می‌دهیم.

وی با بیان اینکه ما در رسانه‌های جدید دچار سوء‌مصرف هستیم، ادامه داد: برهمین اساس لازم است اقداماتی را برای نحوه مصرف و مواجهه با بازی‌های رایانه‌ای انجام و تجربیات این عرصه را در این خصوص انتقال دهیم. لذا این تغییر دیدگاه باید اتفاق بیفتد که بازی ظرفیت‌های دیگری هم دارد و می‌تواند بیش از منافع و در امتداد برنامه‌ها و ماموریت‌های مختلف مورد استفاده قرار گیرد.

مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای اضافه کرد: یکی از ظرفیت‌های بازی‌های جدی، فرصت‌های آموزشی برای کشور است. ما امروز در موضوع آموزش دچار مشکلات جدی هستیم، لذا اینکه بتوانیم در همه بخش‌ها روش‌های سنتی را تبدیل به روش‌های نوین کنیم، یکی از اهداف و اقدامات ماست. برهمین اساس یکی از مسیرهای موفق در موضوع آموزش استفاده از مسیر بازی‌های جدی است که می‌توان با هزینه کم  از آن استفاده کنیم‌.

پژمان ادامه داد: امروز در موضوع آموزش شاهد این هستیم که تلاش می‌کنیم ولی اثر اقدامات، قابل قبول نیست، اما بازی قبل از اینکه سرگرمی باشد، هیجان و جذابیت است و ظرفیت‌های متفاوتی دارد که می‌تواند آموزش را بهینه کند. اگر به این موضوع نگاه جدی اتفاق بیفتد حتما می‌تواند در کشور ما تحولی را در نظام آموزشی ایجاد کند.

وی بیان کرد: دست‌اندرکاران در نظام سلامت، در طول این چند دوره مشارکت و همکاری بسیار خوبی داشتند. باتوجه به اینکه با هزینه‌های سنگینی که در نظام سلامت و نظام درمان مواجه هستیم، راه‌حل‌های موثری را می‌توان در عرصه بازی‌های جدی برای تجویز و درمان بسیاری از بیمارها داشته‌باشیم.

ارائه راهکارهایی در حوزه اقتصادی و فرهنگی
مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای تصریح کرد: بازی‌های رایانه‌ای می‌تواند درمان بسیاری از مشکلات جسمی و روانی باشد. بازی‌های رایانه‌ای می‌تواند راه‌کارهایی را در حوزه‌های اقتصادی، کسب و کار، فرهنگی و در فضاهای عینی و واقعی داشته باشد و بر آنها تاثیر بگذارد. بازی‌های جدی می‌تواند کیفیت زندگی را ارتقا بدهد، براین اساس نیازمندیم در این حوزه از تمامی دست‌اندرکاران این عرصه ازجمله بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای تا دستگاه‌های مشارکت‌کننده در این جایزه و رسانه‌ها و تولیدکنندگان مطالبه کنیم.

پژمان با بیان اینکه بسیاری از افرادی که در این حوزه حضور دازند، نخبگان هستند که باید دغدغه و اهمیت این عرصه را به همه بخش‌های کشور منتقل کنند، گفت: باید منابع مالی را در این عرصه درست مدیریت کنیم و اهمیت این فعالیت را انعکاس دهیم و اگر این اتفاق رخ دهد می‌توانیم سرمایه‌گذاران را هم برای این موضوع جلب کنیم. امروز ۱۴ دستگاه در این حوزه درگیر هستند و با ما مشارکت می‌کنند. لذا هدف این بود که همین دستگاه‌ها بتوانند پیشران این حوزه و الهام‌بخش بقیه دستگاه‌ها برای سرمایه‌گذاری و تامین منابع مالی باشند.

وی اظهار کرد: در این حوزه غفلت از تجاری‌سازی راحت‌تر اتفاق می‌افتد. همچنین محصول راحت‌تر تولید می‌شود و وقتی این زنجیره درست کار کند، قاعدتاً ما به توسعه این حوزه کمک کردیم. بنیاد در این رویداد تلاش کرده که معبر میان سرمایه‌گذاران و کسانی که منابع دارند با مجموعه تولیدکنندگان باشد و باید تلاش کنیم که در طول سال این ظرفیت پیگیری شود.

مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای با اشاره به اهمیت تولید دانش در عرصه بازی‌های رایانه‌ای گفت: ما اگر در این بخش تولید دانش نداشته باشیم، حتماً در آینده دچار مشکل می‌شویم. لذا با برگزاری سمپوزیوم این رویداد تلاش کردیم این وجه کار را تقویت کنیم. با تقویت مبانی نظری و علمی تلاش می‌کنیم این پشتوانه‌ها برای اقدامات بعدی در کشور محکم‌تر شود تا کسانی که بعداً در این حوزه کار می‌کنند، بتوانند از این ظرفیت‌ها استفاده کنند. امیدواریم از ظرفیت بازی‌های جدی بیشتر استفاده شود و به‌عنوان بازو در حل مسایل کشور کمک و یاری‌رسان باشد.
کد مطلب: 59333
نام شما
آدرس ايميل شما


feedback
Iran, Islamic Republic of
تریاک شاید به زعم کسی درمان درد باشد ولی یقیناً خودش دردی است که ‌درمان ندارد
بازی رایانه‌ای هم مانند افیون‌های دیگر، جز ضرر تخدیر، هواسپرتی، خیالبافی هپروتی، اتلاف عمر و بازداشتن انسان از تحصیل و تفکر، هیچ خاصیتی ندارد