۰
plusresetminus
سه شنبه ۲۸ شهريور ۱۴۰۲ ساعت ۰۵:۰۰

گزارش ۳۳ صفحه‌ای دانشمندان مستقل درباره بشقاب‌پرنده‌ها

ایتنا - یک گزارش مستقل جدید نشان می‌دهد که ناسا می‌تواند در جمع‌آوری داده‌های بیشتر درباره بشقاب‌پرنده‌ها یا آنچه رسما به عنوان اشیای پرنده ناشناس شناخته می‌شوند، نقش مهمی ایفا کند.
گزارش ۳۳ صفحه‌ای دانشمندان مستقل درباره بشقاب‌پرنده‌ها

این گزارش جدید را گروهی مستقل از کارشناسان و دانشمندان تهیه کرده‌اند. آن‌ها سال ۲۰۲۲ تصمیم گرفتند نقشه‌راهی برای ناسا ترسیم کنند تا این سازمان بتواند به کمک آن، تحقیقات در مورد پدیده‌های غیرعادی و ناشناس فضایی را آغاز و داده‌ها را دسته‌بندی کند تا ببیند چگونه می‌توان این پدیده‌های مرموز را به شکل علمی بررسی کرد.

به گزارش ایتنا و به نقل از ایندیپندنت، این تیم تحقیقاتی مستقل اعلام کرد که تاکنون هیچ مدرک محکمی پیدا نکرده است که نشان دهد این رخدادهای ناشناخته و توضیح‌ناپذیر به حیات‌ فرازمینی هوشمند ارتباط دارند. این تیم پژوهشی می‌گوید ناسا باید برای جست‌وجوی اطلاعات بیشتر در مورد این پدیده‌ها از ماهواره‌ها و ابزارهای دیگر استفاده کند.

سازمان فضایی ناسا در پاسخ به این یافته‌ها، روز پنجشنبه گذشته اعلام کرد که نخستین مدیر تحقیقات بخش پدیده‌های غیرعادی ناشناس فضایی خود را منصوب می‌کند.

بیل نلسون، رئیس ناسا، در یک نشست خبری گفت: «این نخستین بار است که ناسا به منظور بررسی جدی پدیده‌های غیرعادی ناشناس اقدامی ملموس انجام می‌دهد. ما این کار را بدون هیچ پیش‌فرضی آغاز می‌کنیم، اما این را هم می‌فهمیم که در دنیای اکتشافات به سر می‌بریم.»
 

بررسی عمیق‌تر


این گزارش ۳۳صفحه‌‌ای بر داده‌های غیرمحرمانه تکیه دارد تا بتوان آن را به صورت عمومی بحث و بررسی کرد. این گزارش همچنین بیان می‌کند که فرازمینی دانستن این پدیده‌‌ها تنها توضیح موجود به شمار نمی‌رود و حتی احتمالا توضیحی هم برای آن محسوب نمی‌شود. اما جست‌وجو برای به دست آوردن پاسخ‌های قطعی ادامه دارد.

در این گزارش آمده است که اخیرا بسیاری از شاهدان معتبر، غالبا خلبانان نظامی، گزارش داده‌اند اشیایی را مشاهده کرده‌اند که آن اشیا را بر فراز حریم هوایی ایالات متحده نمی‌شناخته‌اند. بسیاری از این رویدادها از آن زمان توضیح داده شده‌اند، اما تعداد انگشت‌شماری از آن‌ها را نمی‌توان فورا به عنوان پدیده‌های آشنای طبیعی یا پدیده‌های ساخت دست انسان شناسایی کرد.

این گزارش حاکی از آن است که ناسا می‌تواند با استفاده از فناوری موجود، تلاش‌هایش را به منظور یافتن پاسخ به این پرسش‌‌ها گسترش دهد. نلسون همچنین به استفاده احتمالی از هوش مصنوعی برای استخراج داده‌های گسترده اشاره کرد. به گفته او، این به دانشمندان امکان می‌دهد اطلاعات جمع‌آوری‌شده با ابزارهای مختلف را برای ارائه تصویر واضح‌تری از این پدیده‌ها به کار بگیرند و دریابند در زمان وقوع این رویدادهای غیرقابل توضیح در واقع چه چیزی اتفاق می‌افتد.

این گزارش همچنین بر ضرورت مقابله با سوگیری‌ها و شک‌گرایی و پیش‌داوری و داشتن پیش‌فرض تاکید می‌کند و می‌گوید که پیش‌داوری ممکن است باعث شود شاهدان پدیده‌های غیرعادی ناشناس درباره آنچه مشاهده کرده‌‌اند، بحث نکنند.

این گزارش می‌گوید: «علم فرایندی است که واقعیت را آشکار می‌کند نه اینکه به آن شکل دهد و ایجادش کند؛ مهم نیست که این واقعیت تا چه حد رضایت‌بخش یا گیج‌کننده باشد.»

 


با این حال، نویسندگان این گزارش یادآور می‌شوند که اظهارات شاهدان عینی در این زمینه اغلب قابل‌اعتماد نبوده‌اند و تایید اظهارات آن‌ها دشوار است.

در این گزارش همچنین آمده است: «بنابراین برای درک پدیده‌های غیرعادی ناشناس وجود یک چارچوب علمی دقیق، مبتنی بر شواهد و مبتنی بر داده‌ها ضروری است.»

این گزارش در عین حال، نیاز به در نظر گرفتن فرایند علمی را طرح می‌کند و با استناد به سخنان توماس جفرسون، سومین رئیس‌جمهوری ایالات متحده، در مورد مفاهیمی که هنوز درک نشده‌اند، می‌گوید: «روزانه هزار پدیده ظاهر می‌شوند که نمی‌توانیم آن‌ها را توضیح دهیم، اما جایی که حقایق و فکت‌هایی مطرح می‌شوند که با قوانین تاکنون شناخته‌شده طبیعت سازگاری ندارند، راستی‌آزمایی آن‌ها به شواهدی نیاز دارد که باید با دشواری آن‌ها متناسب باشد.» این گزارش به طور خلاصه بیان می‌کند که «ادعاهای فوق‌العاده به شواهد فوق‌العاده نیاز دارند».

دن ایوانز، دستیار معاون پژوهشی ناسا، در جلسه‌ روز پنجشنبه اعلام کرد که سازمان فضایی ناسا به دلیل جلوگیری از احتمال آزار و اذیت، نام مدیر بخش پدیده‌های غیرعادی ناشناس را به صورت عمومی منتشر نخواهد کرد.

ایوانز گفت که پیش از این افرادی که در این بررسی شرکت‌ داشتند، با آزار و اذیت گستاخانه و غیرقابل قبول و مزاحمت آنلاین مواجه شده بودند.
 

آیا ممکن است حیات فرازمینی وجود داشته باشد؟


مدیر ناسا در اظهاراتش با اشاره به اینکه جست‌و‌جوی حیات فرازمینی در حال حاضر یک اصل اساسی در ناسا است، یادآور شد که این سازمان از دهه‌ها پیش درگیر چنین تحقیقاتی بوده و همچنان برای جست‌وجوی سیاراتی در کیهان از تلسکوپ‌های پیشرفته استفاده می‌کند که در مناطق زیست‌پذیر قرار دارند و ممکن است مانند زمین برای وجود حیات مناسب باشند.

او افزود: «آیا من بر این باورم که در عالمی به این عظمت که درک بزرگی آن برایم دشوار است، حیات وجود دارد؟ پاسخ شخصی من بله است.»

با این حال، نلسون تاکید کرد این به معنای آن نیست که پدیده‌های غیرعادی ناشناس شواهدی از وجود چنین حیاتی به شمار می‌روند. به گفته او، اگر حیات هوشمند فرازمینی وجود داشته باشد، احتمالا برای رسیدن به زمین باید میلیون‌ها یا میلیاردها سال نوری را طی کند؛ از این رو تا حد زیادی ناشناخته می‌ماند.

او همچنین افزود: «ما می‌خواهیم بحث درباره پدیده‌های غیرعادی ناشناس را از جوسازی و تهییج احساسات به علم تغییر دهیم.»
کد مطلب: 74713
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام