۰
plusresetminus
سه شنبه ۲۱ دی ۱۳۸۹ ساعت ۱۴:۴۲
بیر جدید سازمان نظام صنفی رایانه‌اي استان تهران

آمده‌ام كه بمانم

پنجمین دبیر سازمان در مدت زمانی کوتاه پس از برگزاری مجمع به محل سازمان نقل مکان کرده و معرفی مدیر روابط عمومی را در بهمن ماه به اعضای صنف نوید داده است.
داود حقگو دبیر سازمان نظام صنفی رایانه­ای استان تهران
داود حقگو دبیر سازمان نظام صنفی رایانه­ای استان تهران

داود حقگو، دبیرجدید سازمان نظام صنفی رایانه‌اي از دوشنبه هفته گذشته با رای تمایل هیئت مدیره، رسما فعالیت خود را آغاز کرد و از ابتدای هفته جاری در محل سازمان مستقر شد. این مدیر ۵۶ ساله و تحصیلکرده دوره اول مدرسه عالی کامپیوتر که سال‌ها تجربه مدیریت در بنگاه‌های خصوصی و دولتی را داشته، با توجه به رشته تحصیلی و سابقه فعالیت در صنف فناوری اطلاعات، علاقه‌مند به حل مسائل و مشکلات صنفی است.
پنجمین دبیر سازمان در مدت زمانی کوتاه پس از برگزاری مجمع به محل سازمان نقل مکان کرده و معرفی مدیر روابط عمومی را در بهمن ماه به اعضای صنف نوید داده است.

پیشرفت و توسعه صنف فناوری اطلاعات و ارتباطات از آرزوهای وی بوده و معتقد است؛ چنان کار را با صداقت و پشتکار انجام خواهد داد که هیئت مدیره بعدی دلیلی برای کنارگذاشتن او نداشته باشند.
به منظور آشنایی بیشتر با فعالیت‌ها و برنامه‌های آتی دبیر سازمان، گفت‌وگويی با وی انجام داده‌ایم.

برای شروع لطفا خودتان را معرفی کنید و توضیحی کامل در مورد سوابق شغلی و تجربی و همچنین میزان تحصیلات خود بدهید.
من داود حقگو متولد سال ۱۳۳۳ و فارغ‌التحصیل مدرسه‎ عالی برنامه‎ریزی و کاربرد کامپیوتر هستم. کارم را از برنامه‌نویسی سیستم پذیرش کنکور سازمان سنجش وزارت علوم قبل از انقلاب آغاز کردم و در سال ۶۲ مدیر مالی شرکت کشت و صنعت جیرفت شدم. از سال ۶۳ به مدت ۱۰ سال در شرکت بین‌المللی مهندسی ایران (ایریتک) فعاليت كردم كه مشاور ما در مجتمع فولاد مبارکه كه در اين شركت در حوزه طراحی و ساخت سیستم و مدیریت پروژه فعالیت کردم و کار جدی من از آن زمان شروع شد و از مرحله خاکبرداری فولاد مبارکه تا پايان نصب تجهيزات و راه‌اندازي حضور داشتم و در زمينه برنامه‌ريزي و كنترل پروژه و پس از آن در تحليل، طراحي و پياده‌سازي MIS درگیر بودم و با شرکت‌های ایتالیایی و آلمانی همکاری نزدیک داشتم. سال ۷۳ تا ۸۲ نیز به عنوان مدیر توسعه بازار، مدیر نظارت بر قراردادها مسئول امور مشتریان، پشتیبانی و فروش و همچنین مدیر پروژه‌های شرکت داده‌پردازي ایران مشغول به کار شدم.

البته مدت کوتاهی نیز مشاور ایران خودرو در پروژها بودم. در عین حال شرکتی تاسیس شد در مورد مشاوره مدیریت سیستم‌های ERP به نام پیام آوران که جزء موسسان
نبود یک دبیر اجرایی در سازمان موجب مي‌شود رییس و اعضای هیئت مدیره بار اجرایی را به دوش بکشند، در حالی که این وظیفه آنها نیست.
آن بودم و به عنوان قائم مقام و مدير توسعه بازار کار کردم.
سال ۸۳ تا۸۶ به شرکت ماشین‌های اداری خوارزمی رفتم و تحت عنوان مدیرکل خدمات مهندسی، مدیر کل مشتری مهندسان و مدیر ATM فعالیت کردم.

گویا یک دوره با دبیر قبلی سازمان همکار بودید؟
بله، آقای گرکانی‌نژاد به مدت دو سال در شرکت ماشین‌های اداری خوارزمی مدیر من بودند.

در چند سال اخیر چه فعالیتی داشتید؟
آخرین شغل من قائم‌مقام مدیرعامل شرکت لايزر بوده و علاوه بر امور اجرايي در كميسيون PAP نيز نماينده بوده‌ام. البته سال ۸۷ تا ۸۸ تحت عنوان رییس کنترل فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک سامان مشغول به کار شدم و ۷ تا ۸ ماه نیز در شرکت همپا (پروژه‌های پتروشیمی)به عنوان رییس ICT وکنترل پروژه‌ها کار کردم.

در هر صورت اکنون شما به عنوان دبیر سازمان نظام صنفی انتخاب شدید. بفرمایید فرآیند انتخاب شما چگونه بوده است؟
پروسه آن خیلی طولانی نبود. من در واقع معتقد به کار صنفی هستم و علاقه‌مندم صنفی که در آن کار مي‌کنم، پیشرفت کند.
این اعتقاد باعث شد اخبار مربوط به صنف را با حساسیت دنبال کنم.در زمان آقاي گركاني ارتباطم با سازمان بيشتر شد برخی از دوستان در هیئت مدیره از من خواستند اگر شخص مناسبی را مي‌شناسم برای دبیری سازمان معرفی کنم که این خود به خود تبدیل شد به معرفی خود من.
چندی پیش با من تماس گرفته شد که اگر شما را به عنوان کاندیدای دبیری در هیئت مدیره مطرح کنیم قبول مي‌کنید. پس از یک روز بررسی این موضوع در هیئت مدیره مطرح شد و من به عنوان دبیر سازمان انتخاب شدم.

چه میزان اعضای هیئت مدیره با شما آشنا بودند؟
سه، چهار نفر.

اینکه سوابق شغلی شما را بشناسند؟
آقای رحمتي و سه چهار نفر از اعضای هیئت مدیره تا حدودی با سوابق کاری من آشنا بودند و سایر اعضا نیز هفته قبل با سوابق شغلی من آشنا شدند.

دبیر قبلی چقدر در انتخاب شما تاثیرگذار بود؟
نمی‌دانم چقدر تاثیر گذاشته است. ولی ایشان من را از این کار نهی نکرد. آقای گرکانی‌نژاد حتی اعلام کرد که به هر نحوی که لازم باشد به من کمک خواهد کرد.

آیا آقای گرکانی‌نژاد پیشنهاد دادند که شما این کار را قبول کنید؟
من با آقای گرکانی‌نژاد مشورت کردم و ایشان توصیه کردند کار را قبول کنم.

این‌گونه به نظر مي‌رسد چون هیئت مدیره سازمان به خاطر نداشتن دبیر تحت فشار بوده، بلافاصله بعد از برگزاری مجمع تصمیم گرفت دبیر انتخاب کند. در صورتی که قبلا انتخاب دبیر ماه‌ها طول مي‌کشید .نظر شما در این مورد چیست؟
اطلاعی در این خصوص ندارم ولی آنچه مسلم است، نبود یک دبیر اجرایی در سازمان موجب مي‌شود رییس و اعضای هیئت
من تصمیم به ماندن گرفته‌ام و تا زمانی که بتوانم کار کنم، مي‌مانم. جایگاه هیئت مدیره را تا اینجا شناخته‌ام و از این به بعد نیز بهتر خواهم شناخت.
مدیره بار اجرایی را به دوش بکشند، در حالی که این وظیفه آنها نیست. در حال حاضر بسیاری از کارها انجام شده ولی به نتیجه صد‌درصد نرسیده است. این نشان مي‌دهد در سازمان باید شخصی تمام وقت باشد تا بتواند کارها را هماهنگ کند.

شما به طور کامل از شرکت لایزر جدا شده‌اید؟
بله کاملا از شرکت لایزر جدا شدم و تمام وقت در خدمت سازمان هستم.

تاکنون دبیر سازمان موقعیت متزلزلی داشته است. در واقع تداخل در وظایف و سطوح اختیارات اغلب دست‌وپا‌گیر است. آیا در مذاکرات خود این موضوع را مطرح کرده‌اید؟ به راه‌حلی رسیده‌اید؟
من تصمیم به ماندن گرفته‌ام و تا زمانی که بتوانم کار کنم، مي‌مانم. جایگاه هیئت مدیره را تا اینجا شناخته‌ام و از این به بعد نیز بهتر خواهم شناخت. با توجه به معیارهایی که در زندگی دارم، در خودم این انعطاف‌پذیری را برای ساختن مي‌بینم. بنابراین فکر مي‌کنم امکان ادامه کار بدون دغدغه وجود داشته باشد.
واقعیت این است که مدیران سازمان اگر مي‌خواستند دبیر نماند، این مقدار کار را به جلو نمي‌بردند. از نتیجه کار این احساس دست مي‌دهد که اگر هم اختلاف سلیقه‌اي هست، برای بهتر شدن امور است و این احساس انگیزه من را بیشتر مي‌کند.

منظور اختلاف نظر نبود در واقع شکل ساختار سازمانی و وظیفه‌اي که به دبیر داده مي‌شود.
در هر سازمانی یک کف اختیارات هست که در پروسه تغییر خواهد کرد. کف اختیارات دبیر، مدیریت اجرایی دبیرخانه است. دبیر نیز دارای اختیاراتی است که برنامه‌های من نیز بر اساس آن خواهد بود. من برنامه‌ام را بر اساس کف اختیارات تنظیم و علاوه بر دبیرخانه تعاملات با نهادهای بیرونی سازمان را هم پیگیری مي‌کنم.
در مورد سقف اختیارات هم باید به این همکاری زمان داد تا طرفین بر اساس تجربه همکاری و سطح توانمندی‌ها تصمیم بگیرند. در مديريت دبيرخانه هم اصل را بر حفظ كرامت انساني و تعامل با پرسنل زحمتكش سازمان خواهد گذاشت.

در مورد کف اختیارات مسئله دیگری نیز وجود دارد. در همین مدیریت دبیرخانه سازمان به نظر مي‌رسد اعمال نظرها زیاد است البته نه از جانب رییس. در سازمان نظام صنفی رایانه‌اي هم مثل هر جای دیگری سازمان‌های غیررسمی هست که ممکن است بتواند مخرب باشد. برای حل این مشکل راهکاری دارید؟
هنوز این معضل را نمي‌بینم. ولی اگر چنین مشکلی باشد آن را حل خواهیم کرد تا آثار تخریب آن از بین برود. امیدوارم در این راه موفق شوم.

آیا در خود سازمان با شما در خصوص تعامل با سازمان‌های غیررسمی مشورت شده است؟
بله. در حدی که در این چند روز امکانش وجود داشته مشورت گرفته‌ام.

در واقع کف اختیارات‌تان را مدیریت
کف اختیارات دبیر، مدیریت اجرایی دبیرخانه است. دبیر نیز دارای اختیاراتی است که برنامه‌های من نیز بر اساس آن خواهد بود. من برنامه‌ام را بر اساس کف اختیارات تنظیم و علاوه بر دبیرخانه تعاملات با نهادهای بیرونی سازمان را هم پیگیری مي‌کنم.
دبیرخانه مي‌دانید و بعد به تعامل با نهادهای دیگر مي‌پردازید؟

بله، فعلا با مدیریت دبیرخانه شروع مي‌کنم. در محورهای برنامه‌هایم تقویت بنیادی ساختار اجرایی و بازسازی روابط عمومی را اولویت داده‌ام و سعی مي‌کنم از نیروهای موجود در سازمان برای رسیدن به برنامه‌ها استفاده ‌کنم. البته ارتباط با نهادها و کار را معطل نگذاشتن نیز بسیار مهم است.

آیا براساس برنامه‌اي که ارایه داده‌اید، به عنوان دبیر انتخاب شده‌اید؟
بله. البته برنامه‌اي که ارائه دادم فقط سرفصل‌ها بود و وارد جزئیات نشدیم.

سرفصل برنامه‌هایتان چه بود؟
در محورهای اصلی برنامه تقویت بنیادی ساختار اجرایی دبیرخانه، جذب نیروهای کیفی پاره وقت جهت تسریع در انجام برخی فعالیت­ های برنامه‌ریزی شده سازمان نصر تهران، بازسازی روابط عمومی سازمان و ارتقاي سرعت، دقت و کیفیت گردش کار سازمان از وجه درون سازمانی(کمیسیون‌های تخصصی و کارگروه‌ها و غيره) و از منظر برون سازمانی (در تعامل با دستگاه‌ها و سازمان‌های دولتی و نهادهای مرتبط) و در نهايت تعمیق اطلاع‌رسانی به اعضا و جلب مشارکت بیشتر آنان است.

رییس سازمان چه مواردی را به عنوان وظایف دبیر مطرح کردند؟
مواردی که از سوی رییس سازمان مطرح شد با برنامه پیشنهادی من منطبق بود. کاملا از برنامه‌ها در هیئت مدیره استقبال شد.

گفتید که شکل دادن به واحد روابط عمومی وظیفه دبیر بوده است ولی تاکنون این امر اجرایی نشده و سازمان کماکان بدون مدیر روابط عمومی است. شما چه برنامه‌اي در این خصوص دارید؟
ابتدا باید داشته‌های سازمان را تقویت کنم و سپس از متخصص روابط عمومی جهت برپایی روابط عمومی پویا بهره‌مند شویم.

چه زمانی این اتفاق مي‌افتد؟
جزو برنامه‌هایم در ماه اول و دوم است.

بنابراین باید ماه آینده انتظار داشتن یک مدیر روابط عمومی را در سازمان داشته باشیم؟
بله، سعی خواهم کرد. ماه آینده شخصی را که قرار است در روابط عمومی از تجارب او استفاده کنیم، معرفی شود.

آیا بررسی کرده‌اید که سازمان چقدر از نداشتن مدیر روابط عمومی ضربه خورده است؟
این موضوع بررسی شده، از میزان اخبار کمی که از سازمان تولید مي‌شود مي‌توان نتیجه گرفت که نیاز به مدیر روابط عمومی ضروری است.

در مورد تعامل با نهادهای دولتی هرچند این امر در سوابق شما در کارگروه PAP وجود دارد، ولی فکر مي‌کنید چقدر مي‌توانید در ارتباط با نهادهای دولتی فعال باشید؟
پیشگویی نمي‌توانم بکنم ولی با توجه به گذشته خودم پیش‌بینی مي‌کنم در تعامل با نهادهای دولتی موفق باشم. البته ۵۰ درصد کار دبیر تعامل با نهادهای دیگر است که برای آن باید زمان‌بندی دقیقی داشت.
به هرحال از تجربیات اعضای هیئت مدیره مي‌توان استفاده کرد. کاملا بدیهی است با وجود دبیری که در سازمان کارها را پیگیری کند نتایج بهتری به دست مي‌آید.
کد مطلب: 16541
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام