۲
۰
plusresetminus
يکشنبه ۲ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۲۲:۴۱
سرعت و قيمت اينترنت تغيير خواهد كرد؟!

مهرماه؛ آغاز راه‌اندازي شبكه ملي اطلاعات

ایتنا - كاربران و متخصصان حوزه فناوري اطلاعات بر اين اميدند كه با تكميل و راه‌اندازي اين شبكه از اين پس شاهد پائين آمدن تعرفه‌هاي اينترنت و در عين حال بالا رفتن سرعت و كيفيت باشند


آخرين اظهارات مقامات رسمي وزارت ارتباطات از راه‌اندازي فاز اول شبكه ملي اطلاعات در آينده‌اي نزديك خبر مي‌دهد. گفته مي‌شود اولين فاز اين شبكه كه تفكيك اينترنت از اينترنت را شامل مي‌شود در مهرماه عملياتي خواهد شد.

به گزارش ایتنا از ایسنا، چند سالي از زماني كه ايده‌اي با عنوان اينترنت ملي مطرح شد مي‌گذرد و در اين دوران تغييرات مختلفي در اين طرح صورت گرفته و امروز ما با بحثي به نام "شبكه ملي اطلاعات" به عنوان يكي از مهمترين طرح‌هاي فضاي سايبري كشور مواجهيم. 
طرحي كه اميد مي‌رود با اجرايي شدن آن آسيب‌هاي حملات سايبري به كشور به حداقل برسد و به گفته وزير ارتباطات تمام حملات سايبري به درگاه‌هاي كشور با آن مهار شود.
با اين حال همچنان صحبت روشني درباره تغيير سرعت و قيمت اينترنت نشده و حتي بسياري از اظهارنظرهاي مقامات رسمي از عدم تغيير قيمت اينترنت در ماه‌هاي آتي حكايت دارد.

دسترسي به اينترنت جهاني قطع نخواهد شد
اما از زمان طرح اين موضوع هراز چندگاهي يكبار اين گونه صحبت مي‌شد كه ممكن است با راه‌اندازي چنين شبكه‌اي دسترسي كاربران به اينترنت جهاني محدود شود كه البته اين موضوع بارها و بارها از سوي مسئولان تكذيب و اين گونه عنوان شد كه در واقع راه اندازي اين شبكه راهكاري است تا اطلاعات داخل كشور در كشورهاي ديگر ميزباني نشوند و مديريت اين اطلاعات در داخل كشور صورت بگيرد.

زيرساخت‌هاي لازم فراهم است؟ 
نكته ديگر آن كه براي استقبال از چنين شبكه‌اي بي شك لازم است امكانات مختلفي مانند موتور جست‌وجو و ايميل هم براي آن در نظر گرفته شود كه البته اين روزها بخش دولتي متولي اينترنت بيشتر در تلاش است مسئوليت اين قسمت را به گردن بخش خصوصي بيندازد با اين حال نبايد فراموش كرد كه شبكه ملي اطلاعات در صورتي مي‌تواند موفق عمل كند كه از زيرساخت‌هاي خوبي برخوردار باشد و كاربران آن حداقل با يك موتور جست‌وجو و ايميل قوي داخلي مواجه باشند.

علي حكيم جوادي پيشتر دراين باره به ايسنا گفته بود: تاكنون سه يا چهار ايميل ايراني معرفي شده‌اند و بخش خصوصي هم علاقه‌مند است ايميل‌هاي مدنظر خود را معرفي كند به هر حال اكنون برنامه‌ريزي‌هاي مختلفي صورت گرفته تا با توجه به امكانات موجود در كشور در اين روند تسريع و فشرده‌سازي‌هاي لازم صورت گيرد به همين دليل تلاش مي‌شود زيرساخت‌هاي لازم اطلاعات مهيا شوند كه البته بخش مهمي از اين زيرساخت‌ها به مراكز داده استاني مربوط مي‌شود. 

معاون وزير ارتباطات در عين حال به برنامه‌ پنجم توسعه اشاره و اظهار كرده بود: بر اساس اين برنامه لازم بود كه تا دو سال ديگر تمام دستگاه‌ها‌ي اجرايي كشور به شبكه‌ ملي متصل شوند كه خوشبختانه با دستور شخص رئيس جمهوري اين مرحله‌ فشرده‌سازي شده و قرار بر اين است كه تمام دستگاه‌ها ظرف مدت دو ماه به اين شبكه متصل شوند.

از مراكز داده استاني چه خبر؟
بنا بر اعلام مسئولان وزارت ارتباطات يكي از مهم‌ترين بخش‌هاي راه‌اندازي شبكه ملي اطلاعات در فاز اول راه‌اندازي مراكز داده استاني است كه گويا تاكنون ۲۹ استان كشور به اين مراكز تجهيز شده‌اند و قرار است با تاسيس مركز داده در دو استان ديگر، اوايل مهرماه شاهد راه‌اندازي و بهره‌برداري رسمي از فاز اول شبكه ملي اطلاعات باشيم.

مروري بر فازهاي شبكه ملي اطلاعات 
براساس پيش‌بيني‌هاي صورت گرفته سه فاز براي اجرايي شدن اين شبكه پيش‌بيني شده كه در مرحله اول كه قرار است تا مهرماه امسال به نتيجه برسد، زيرساخت‌هاي كشور تفكيك شده و مابين اينترنت جهاني و شبكه ملي اطلاعات جداسازي مي‌شود.

پيش از اين وزير فناوري اطلاعات و ارتباطات در باره فازهاي مختلف اين شبكه گفته بود: براي راه‌اندازي اين شبكه لازم است اقدامات زيربنايي و اصلي را انجام دهيم و به موازات اين كار توسعه مراكز داده داخلي را نيز در برنامه داشته باشيم كه امروز مراكز داده در بسياري از استان‌ها آغاز به كار كرده و در برخي از استان‌ها هم به افتتاح رسيده‌اند.

تقي‌پور در ارتباط با فاز سوم اين شبكه هم گفته بود: در مرحله نهايي به بحث انتقال ميزباني‌ها به داخل كشور خواهيم رسيد و در اين بحث به تكميل مديريت بومي توجه خواهد شد و سعي خواهد شد كه همه نرم‌افزارها به خصوص نرم‌افزارهاي مديريت شبكه و نرم‌افزارهاي مديريتي به طور كامل در داخل كشور طراحي شوند.

وزير فناوري اطلاعات و ارتباطات در عين حال عنوان كرد: البته بسياري از اين موارد از زمان آغاز طرح شبكه ملي اطلاعات مورد توجه قرار گرفته‌اند و در اين فازها بيشتر نقطه تكميلي آنها مورد توجه قرار دارد.

از شبكه ملي اطلاعات چه انتظاري مي‌رود؟
اما درباره انتظاراتي كه از چنين شبكه‌اي وجود دارد هم معاون وزير ارتباطات اين گونه گفته است كه بيشترين انتظار ما از شبكه‌ ملي اطلاعات، ارائه‌ خدمات است.
اكنون مدتي است كه شبكه‌‌اي علمي در تهران ايجاد شده است و ما اميدواريم اين شبكه در شهرستان‌ها نيز راه‌اندازي شود تا به توليد محتواي لازم و مناسب براي كشور اقدام شود، چرا كه توليد محتوا يكي از نكات ديگري است كه بايد مورد توجه قرار گيرد.

كاربران و متخصصان حوزه فناوري اطلاعات هم بر اين اميدند كه با تكميل و راه‌اندازي اين شبكه از اين پس شاهد پائين آمدن تعرفه‌هاي اينترنت و در عين حال بالا رفتن سرعت و كيفيت باشند و در كنار امنيت بيشتر كيفيت بالاتري را نيز تجربه كنند اما اينكه هر يك از اين خواسته‌ها تا چه اندازه محقق خواهد شد موضوعي است كه بايد منتظر ماند تا با تكميل اين شبكه درباره آن به قضاوت پرداخت.
 
کد مطلب: 23689
نام شما
آدرس ايميل شما


مرتضی
feedback
Iran, Islamic Republic of
ما که باورمون نمیشه چیز خوبی باشه شما چطور؟
یک ایرانی
feedback
ما هم همین طور بقیه شما چطور ;)
مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام