۰
plusresetminus
چهارشنبه ۱۵ شهريور ۱۳۹۱ ساعت ۰۳:۲۰
رئيس سازمان فناوري اطلاعات اعلام كرد:

مدل جديد وزير ICT براي شبكه ملي اطلاعات

ایتنا - بيشترين انتظار ما از شبكه‌ ملي اطلاعات، ارائه‌ خدمات است.


شبكه ملي اطلاعات كه عده‌اي از آن به عنوان اينترنت ملي هم ياد كرده‌اند، تدبيري است كه متوليان فناوري اطلاعات كشور در قبال مشكلاتي چون حملات سايبري و تهديدات فضاي مجازي انديشيده و وعده داده‌اند كه فاز اول آن تا پايان شهريورماه امسال به پايان مي‌رسد.


به گزارش ایتنا علي حكيم جوادي  در گفت‌وگو با ايسنا، اظهار كرد: براساس برنامه‌ پنجم توسعه لازم است تا پايان سال ۹۴ حدود ۶۰ درصد از خانواده‌ها و تمام كسب‌وكار‌ها به اينترنت پرسرعت دسترسي داشته باشند.


تلاش براي آماده‌سازي زيرساخت‌ها
او ادامه داد: در اين ميان زيرساخت‌ها مهم‌ترين نقش را دارند و در زمينه‌ دسترسي لازم است، اقدامات مهمي در رابطه با زيرساخت‌‌ها صورت بگيرد تا ساير موارد طبق برنامه پيش برود.

حكيم‌جوادي با اشاره به اين‌كه طبق برنامه‌ پنجم توسعه لازم بوده كه تمام دستگاه‌ها‌ي اجرايي كشور نيز به شبكه‌ ملي متصل شوند، توضيح داد: طبق برنامه‌ پنجم توسعه لازم بود كه تمام دستگاه‌ها تا دو سال ديگر به اين شبكه متصل شوند كه خوشبختانه با دستور شخص رئيس جمهوري اين مرحله‌ فشرده‌سازي شده و قرار بر اين است كه تمام دستگاه‌ها ظرف مدت دو ماه به اين شبكه متصل شوند.

معاون وزير ICT در ادامه عنوان كرد: بدين ترتيب بحث زيرساخت‌ها كه يكي از مباحث مورد نظر وزارتخانه بود به اين ترتيب مورد توجه جدي قرار گرفت و در حال حاضر تامين زيرساخت‌هاي لازم و ورودي‌هاي مورد نياز در شركت ارتباطات زيرساخت مورد پيگيري قرار دارد.


مدل جديد وزير براي شبكه ملي اطلاعات
اما حكيم‌جوادي در ادامه صحبت‌هاي خود از مدل جديد وزير ارتباطات براي اين شبكه خبر داد و افزود: امسال وزير محترم ICT براي شبكه‌ ملي اطلاعات مدل جديدي ارائه كردند و كار حالت رسمي‌تري به خود گرفت و بدين ترتيب اين طرح در وزارتخانه حالتي فراسازماني پيدا كرد و قرار شد اعضاي مختلف از نظر علمي و اجرايي سرعت اجراي اين طرح را افزايش دهند.

وي با بيان اين‌كه در قالب اين طرح نمايندگاني از شركت ارتباطات زيرساخت، سازمان تنظيم مقررات راديويي، مؤسسه تحقيقات فاوا و سازمان فناوري اطلاعات كميته‌اي مشترك راه‌اندازي كرده‌اند، گفت: از طرف شخص وزير مسئوليت اين كميته به بنده واگذار شده و البته اگر لازم باشد در مراحل بعدي بخش‌هاي ديگري مانند مخابرات نيز به اين كميته خواهند پيوست تا ادامه كار هرچه سريع‌تر پيگيري شود و بحث راه‌اندازي اين شبكه به شكلي فراسازماني دنبال شود.

رئيس سازمان فناوري اطلاعات در عين حال از تشكيل كميته‌هاي ديگري نيز خبر داد و افزود: در ارتباط با داده‌ها، مباحث زيرساختي، يكپارچه‌سازي، تحقيقات، آموزش و فرهنگ‌سازي نيز كميته‌هاي ديگري تشكيل شده است تا تمام توان وزارتخانه براي راه‌اندازي هرچه سريع‌تر شبكه‌ ملي اطلاعات به كار گرفته شود.


ايميل و جست‌وجوگر، زير ساخت لازم
حكيم‌‌جوادي در ادامه ياد‌آور شد: البته در كنار تمام اين موارد براي راه‌اندازي شبكه‌ ملي اطلاعات لازم است مواردي چون موتور جست‌وجو ملي و ... نيز مورد توجه قرار گيرد.

وي ادامه داد: خوشبختانه در اين زمينه بخش خصوصي به شدت ابراز علاقه‌مندي كرده و ما هم در حال آماده‌سازي شرايط مناسب هستيم تا بخش خصوصي با راحتي هرچه بيشتر بتواند به مشاركت در اين زمينه بپردازد.

رئيس سازمان فناوري اطلاعات هم‌چنين به بحث راه‌اندازي ايميل‌هاي ايراني اشاره كرد و گفت: ايميل‌ ايراني يكي‌ديگر از مواردي است كه مي‌تواند به عنوان زيرساخت به كمك شبكه‌ ملي اطلاعات بيايد. در اين بخش هم تاكنون سه يا چهار ايميل معرفي شده و بخش خصوصي نيز علاقه‌مند است ايميل‌هاي مدنظر خود را معرفي كند.

حكيم‌جوادي در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود يادآور شد: براي تحقق اهداف برنامه‌ پنجم توسعه، به‌طور پايلوت بخشي از خانواده‌ها را به شبكه ملي اطلاعات متصل خواهيم كرد. در حال حاضر تغييرات عمده طرح پايلوت انجام و تست‌ها صورت گرفته و پاسخ مثبتي هم دريافت شده است. از اين پس هم برنامه‌ريزي كرده‌ايم كه از سال ۹۱ تا پايان سال ۹۴ جمعيت متصل به اينترنت را از ۱۵ درصد به بالاي ۶۰ درصد ارتقاء دهيم كه البته اين برنامه‌ريزي با توجه به امكانات كشور امكان فشرده‌سازي هم دارد.

وي در عين حال عنوان كرد: در حال حاضر برنامه‌ريزي‌هاي مختلفي صورت گرفته است تا با توجه به امكانات موجود در كشور در اين روند تسريع و فشرده‌سازي‌هاي لازم صورت بگيرد. به همين دليل تلاش مي‌شود زير‌ساخت‌هاي لازم اطلاعاتي مهيا شوند، البته بخش مهمي از اين زيرساخت‌ها به مراكز داده استاني مربوط مي‌شود كه در حال حاضر ۹ استان با برگزاري مناقصات لازم و مشخص‌ شدن برنده‌ها، در مرحله نصب و راه‌اندازي قرار گرفته‌اند.

حكيم‌جوادي ادامه داد: در آينده نزديك مناقصه‌هاي لازم در ۱۲ استان ديگر هم انجام خواهد شد و كل كشور به مراكز داده استاني مجهز خواهد شد.

رئيس سازمان فناوري اطلاعات در عين حال از وقفه‌اي كه در تامين تجهيزات اين بخش ايجاد شده، ياد كرد و افزود: خوشبختانه در حال حاضر بخش عمده‌‌اي از مشكلات برطرف شده و كار با سرعت پيش مي‌رود.

وي ادامه داد: پيش از اين برنامه‌هاي ما براي حمايت از استان‌هاي مختلف آن بود كه آنها را به شبكه متصل كنيم، اما امسال اتصال اين استان‌ها به شبكه‌ي الكترونيكي و بهره‌مندي از خدمات الكترونيكي در برنامه است و بيشتر تلاش ما مربوط به اين بخش مي‌شود.


از شبكه ملي اطلاعات چه انتظاري داريد؟
حكيم‌جوادي هم‌چنين عنوان كرد: بيشترين انتظار ما از شبكه‌ ملي اطلاعات، ارائه‌ خدمات است. اكنون مدتي است كه شبكه‌‌اي علمي در تهران ايجاد شده است و ما اميدواريم اين شبكه در شهرستان‌ها نيز راه‌اندازي شود تا به توليد محتواي لازم و مناسب براي كشور اقدام شود، چرا كه توليد محتوا يكي از نكات ديگري است كه بايد مورد توجه قرار گيرد.
 
کد مطلب: 23485
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام