۰
plusresetminus
دوشنبه ۱۹ تير ۱۳۹۱ ساعت ۱۴:۱۳

درباره دعوت از نوباوه به مراسم سازمان نظام صنفی

ایتنا - اقدام سعیدی در شرایطی که مدیران دیگر صنفی تقریبا شوکه بودند، درخور قدردانی است، اما آیا اینکه او سوال دو نفر عضو ساده صنف را به کل صنف تعمیم داد، کار درستی بود؟
درباره دعوت از نوباوه به مراسم سازمان نظام صنفی


ایمان بیک
مراسم هفتمین سالگرد تاسیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور، اگرچه جشنی بود برای نمایش قدرت و انسجام صنفی، اما به نظر نگارنده، بررسی اتفاقات و حواشی آن می‌تواند تحلیل‌هایی را به دست بدهد که اتفاقا، بیش از رسانه، به کار مدیریت کلان سازمان می‌آید.
شنبه‌ای که گذشت، یکی از این اتفاق‌ها را که غیبت تعدادی از اعضای هیئت مدیره نصر تهران بود، به طور خلاصه بررسی کردیم.

اتفاق دیگر مراسم سالگرد نصر کشور، به رسم هر سال، دعوت از یک نماینده مجلس بود.
سخنرانی این نماینده و بعد سوالاتی اعضای صنف از وی که تند و تیز هم مطرح شد، موجب دلخوری بیژن نوباوه، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی‌شد و راهی نماند مگر اینکه سعیدی نایینی، رییس اسبق سازمان پشت تریبون برود و با بذله‌گویی‌های خاص خود موضوع را در ظاهر ختم به خیر کند.

نظر به اهمیت رویدادهای این چنینی برای مدیریت سازمان نصر کشور، در شرایطی که کسب آمادگی بیشتر برای حضور در عرصه‌های تصمیم‌سازی کشوری و صنفی ضروری است، نکاتی را که به ذهن می‌رسد با ریاست سازمان مطرح می‌کنم. امیدوارم که پاسخ این سوالات، نه برای ارائه به رسانه، کارگشا باشد.

۱- دعوت از آقای نوباوه به مراسم صنف فناوری اطلاعات با چه هدفی بوده است؟
البته در شان و پیشینه درخور ستایش ایشان – آنچنان که آقای سعیدی تاکید کردند تردیدی نداریم. اما آیا انتخاب مسئولان برای دعوت به حضور در مراسم، گذشته از جنبه نمادین، ارزش‌های حرفه‌ای دیگری ندارد؟ آیا صرفا آشنایی داشتن با نماینده‌ای و مسئولی، می‌تواند توجیه دادن شخصیت محوری به وی در مراسم صنفی باشد؟

۲- مراسم سالگرد تاسیس، دستور داشت یا نداشت و برنامه‌های آن به اطلاع اعضاء - به ویژه اعضای صاحب رای و سوال- رسیده بود یا نه؟
دانستن این نکته از آنجا ضروری است که بدانیم تفاوت هست بین «جشن» و «نشست پرسش و پاسخ» و اگر قرار نیست کسی سوالی بپرسد، نباید اجازه پرسیدن بیابد. این نه نقض دموکراسی و آزادی بیان است و نه دیکتاتوری. صرفا رعایت نظم و برنامه‌محوری در جهت منافع صنفی است.

۳- همان برنامه‌محوری برای منافع صنفی حکم می‌کند بپرسیم منفعت سوال، آن هم با آن لحن، از بیژن نوباوه چه بود؟
نوباوه عضو کمیسیونی با تعامل کم با صنف فناوری اطلاعات است و ضمنا نقشی محوری در شورای عالی فضای مجازی ندارد. اینکه به عتاب از وی بخواهیم "بخش خصوصی را معنا کن!" یا بپرسیم "چرا بخش خصوصی را در شورای عالی فضای مجازی نادیده می‌گیرید؟" به کجای کار گره در گره صنف فناوری اطلاعات می‌آید؟ آقای نوباوه که قرار نیست در هیچ کدام از این موضوعات به کمک صنف بیاید.
اما این سوالات که به تکدر خاطر نوباوه انجامید، شاید حتی امید افتادن کار صنف در دست او و امید به همراهی وی را به حداقل برساند. البته طبیعتا رفتارهای تلافی‌جویانه اینچنینی را نباید در تصمیم‌گیری‌های کلان نمایندگان مجلس جست‌و جو کرد و چنین رفتارهایی هم ندارند، اما آیا صنف نباید با مدیریت خود بر اتفاقات تا حد امکان، مخاطرات را به حداقل برساند؟

۴- سعیدی نایینی به منظور رفع و رجوع تکدر خاطر پیش آمده، ناگزیر پشت میکروفن رفت و با بیان اینکه "نوباوه را دوست داریم که از او سوال می‌کنیم"(نقل به مضمون) موقتا موضوع را جمع و جور کرد.
اقدام سعیدی در شرایطی که مدیران دیگر صنفی تقریبا شوکه بودند، درخور قدردانی است، اما آیا اینکه او سوال دو نفر عضو ساده صنف را به کل صنف تعمیم داد، کار درستی بود؟ آیا این کل سازمان نصر بود که به دلیل علاقه به نوباوه او را در زمینه‌ای که مسئولیت نداشته و در جایی که به میهمانی آمده، مورد انتقادهای تند قرار می‌دهد؟
آیا شرایطی که می‌تواند در ذهن آقای نوباوه نسبت به رفتار و میهمان‌نوازی صنف فناوری اطلاعات سوال ایجاد کند، درست است که به جای تقلیل این پیش‌داوری به یکی–دو نفر، آن را به یک صنف چند هزار نفری(یا چند هزار کسب و کار) تعمیم داد؟
 
کد مطلب: 22756
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام