۰
plusresetminus
سه شنبه ۱۲ دی ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۲۳

افزایش ۳۴ درصدی تعرفه اینترنت چگونه محاسبه شد؟

ایتنا - معاون راهبردی و توسعه بازار سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی گفت: بررسی‌های مختلفی درباره نحوه محاسبه افزایش تعرفه انجام شد اما نرخ تورم برای ما بسیار مهم بود تا آن چیزی که مصوب می‌شود، نزدیک به نرخ تورم باشد.
افزایش ۳۴ درصدی تعرفه اینترنت چگونه محاسبه شد؟

مهدی روحانی‌نژاد درباره مبنای درصد افزایش تعرفه اینترنت اظهار کرد: بررسی‌های مختلفی از این جهت که اپراتورها چقدر هزینه برای توسعه شبکه خود نیاز دارند انجام شد.

وی افزود: همچنین اپراتورها متناسب با درآمدی که دارند چه میزان افزایش می‌توانند هزینه را پوشش دهند. در کنار موارد گفته نرخ تورم برای ما بسیار مهم بود تا آن چیزی که مصوب می‌شود نزدیک به نرخ تورم باشد.

به گزارش ایتنا از ایسنا، روحانی نژاد که در یک گفت‌وگوی تلویزیونی سخن می‌گفت، تأکید کرد: طبیعتا کمتر از نرخ تورم نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که هزینه اپراتورها باشد به همین دلیل افزایش تعرفه ۳۴ درصد است.

تعرفه‌های اینترنت پس از چند سال و به دلیل درخواست اپراتورها و پذیرفتن شروط سازمان تنطیم مقررات و ارتباطات رادیویی و  وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ۳۴ درصد افزایش یافت.

معاون راهبردی و توسعه بازار سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در ادامه تصریح کرد: طبیعتا زمانی هر کالا و خدمتی افزایش قیمت داشته باشد، ممکن است مصرف کننده  حس مثبتی نداشته باشد اما این موضوع دلایل متعددی دارد که در ادامه درباره آن صحبت می‌شود.

روحانی‌نژاد در پاسخ به این سوال که داستان افزایش تعرفه از کجا شروع شد، تصریح کرد: درخواست اپراتورها در این زمینه از سال گذشته مطرح شده اما اشاره به این نکته ضروری است که مصوبه‌هایی که ما داریم و تعرفه‌هایی که اعمال شده، متعلق به سال 1396 است؛ یعنی آن چیزی که تا هفته گذشته در بسته‌های اینترنتی ارائه می‌شد، به سال 1396 مربوط می‌شود و طی چند سال تغییر قیمتی رخ نداده است. در طول این چند سال به دلیل بحث تورم به خصوص در زمینه خدمات ارتباطی تغییر نرخ،  مهم‌تر و موثرتر است.

وی ادامه داد: از سال گذشته اپراتورها این بحث را جدی‌تر مطرح کردند که اگر این روند ادامه یابد، ممکن است در بحث کیفیت دچار مشکل شوند، بنابراین این درخواست را در جلسات کارشناسی مطرح کردیم تا اینکه امسال این موضوع به صورت جدی‌تر پیگیری شد.

معاون رگولاتوری با بیان اینکه ما به عنوان نماینده مردم در جلسات مذاکره با اپراتورها که داشتیم، تعهداتی را از آن دریافت و آن را الحاقیه پروانه کرده‌ایم، افزود: اپراتورها برای خدمات خود پروانه دارند، بنابراین این موضوع ضمیمه پروانه شده و آنها متعهد هستند؛ یکی از این تعهدات ارائه خدمات جدید ارتباطی مانند نسل پنجم اینترنت است که تعهد دادند تا انتهای سال بعد، 10 درصد جمعیت کشور تحت پوشش این خدمات قرار دهند. همچنین پوشش نسل چهارم به 96 درصد خواهد رسید و از سوی دیگر در زمینه سرعت هم متعهد شدند تا شش ماه آینده 30 درصد سرعت را بهبود دهند.

روحانی‌نژاد گفت: رتبه اینترنت با نرخ متفاوت است؛ چون فاصله کشورها می تواند کم یا زیاد شود. به طور مثال سرعت 10 مگابیت بوده بنابراین ما این میزان را می‌خواهیم 30 درصد افزایش دهیم و وضعیت بهتر خواهد شد.

وی همچنین درباره وعده رئیس جمهوری در زمینه ارائه اینترنت رایگان به کاربران توضیح داد: ما در کنار افزایش تعرفه اقدامی که انجام داده‌ایم این است بسته هدیه در نظر گرفته شده که احتمالا پیامک آن را مردم دریافت کرده‌اند اما کسانی که پیامک را دریافت نکرده‌اند می‌توانند با مراجعه به سایت پنجره ملی خدمات دولت هوشمند ثبت نام کنند. همچنین متناسب با زمان‌های گوناگون، مقدار این بسته‌ها اعلام می‌شود. برنامه‌ریزی کرده‌ایم که در این مقطع زمانی تا پایان سال، بتوانیم برای اقشاری که این افزایش هزینه ممکن است برایشان زحمت ایجاد کند، این بسته اینترنتی را ارائه دهیم.

مسوولان از جمله وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در این باره تأکید کردند که هیچ بسته اینترنتی از سوی اپراتورهای تلفن همراه نباید بیش از ۳۴ درصد افزایش قیمت داشته باشند، در غیر این صورت غیر قانونی خواهد و شهروندان برای گزارش این امر می‌توانند با شماره ۱۹۵ تماس بگیرند.
کد مطلب: 76405
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام