۰
plusresetminus
شنبه ۲ دی ۱۴۰۲ ساعت ۰۶:۰۰

کارت گرافیک هوش مصنوعی استارتاپ چینی، تحت تحریم آمریکا

ایتنا - چند هفته پس از قرار گرفتن در لیست سیاه تجاری آمریکا، Moore Threads تصمیمش برای تعدیل نیرو را اعلام کرد. در آن زمان، ژانگ، که قبل از راه‌اندازی استارتاپ خودش، به مدت 15 سال با شرکت Nvidia که پیشرو حوزه GPU است کار کرده بود، گفت که این اخراج‌ها تصمیمی سخت اما ضروری برای تجمیع منابع شرکت برای تمرکز بر توسعه GPU است.
کارت گرافیک هوش مصنوعی استارتاپ چینی، تحت تحریم آمریکا
یک استارت‌آپ واحد پردازش گرافیکی (GPU) چینی که در لیست سیاه تجاری آمریکا قرار گرفته است یک کارت گرافیک جدید را همراه با آنچه که اولین مرکز محاسباتی مبتنی بر GPUی این کشور برای آموزش هوش مصنوعی (AI) نامیده است معرفی کرده است.
 
شرکت Moore Threads Intelligent Technology، طراح پردازنده‌های گرافیکی مستقر در پکن که برای آموزش هوش مصنوعی طراحی شده‌اند، گفت که این GPUی جدید در مرکز محاسبات هوشمند KUAE آن یافت واقع خواهد بود، مرکزی که هدف آن پاسخگویی به نیازهای رو به رشد چین برای آموزش مدل‌های زبانی بزرگ است.
 
مدیر عامل این شرکت، Jams Zhang Jianzhong، در بیانیه‌ای گفت: «Moore Threads یک خط تولید محاسباتی هوشمند، از تراشه‌ها گرفته تا کارت‌های گرافیکی تا خوشه‌ها، با تکیه بر مزایای رایانشی چندمنظوره پردازنده‌های گرافیکی ایجاد کرده است».
 
در ماه اکتبر و در دور جدیدی از کنترل‌های صادراتی آمریکا، Moore Threads و Biren Technology، دو استارتاپ بزرگ تراشه‌های هوش مصنوعی چین، به دلیل نگرانی از آسیب رساندن به امنیت ملی و منافع خط‌مشیی ایالات‌متحده، به آنچه اصطلاحاٌ با عنوان «فهرست نهادی» واشنگتن شناخته می‌شود اضافه شدند.
 
تحریم‌های ایالات متحده، یافتن کارخانه‌های تولید نیمه‌رساناها که مایل به تولید تراشه‌های این شرکت‌های باشند را برایشان چالش‌برانگیز کرده است و این شرکت‌ها را در وضعیتی مشابه آنچه شرکت Huawei Technologies از اواخر سال 2020 با آن مواجه بوده قرار داده است.
 

محدودیت‌های صادراتی همچنین بر دسترسی Moore Threads و Biren به نرم‌افزار اتوماسیون طراحی الکترونیکی آمریکا تأثیر می‌گذارد.
 
چند هفته پس از قرار گرفتن در لیست سیاه تجاری آمریکا، Moore Threads تصمیمش برای تعدیل نیرو را اعلام کرد. در آن زمان، ژانگ، که قبل از راه‌اندازی استارتاپ خودش، به مدت 15 سال با شرکت Nvidia که پیشرو حوزه GPU است کار کرده بود، گفت که این اخراج‌ها تصمیمی سخت اما ضروری برای تجمیع منابع شرکت برای تمرکز بر توسعه GPU است.
 
Moore Threads از زمان آغاز تلاش‌های چین برای خودکفایی در صنعت تراشه مورد توجه ویژه سرمایه‌گذاران بوده است.
 
این شرکت تا دسامبر سال گذشته در مجموع 525.7 میلیون دلار سرمایه جمع‌آوری کرده بود که شامل 1.5 میلیارد یوان (205.4 میلیون دلار) از دور تامین مالی سری B به رهبری شرکت بیمه سلامت Hexie و شرکت مدیریت صندوق سرمایه‌گذاری خصوصی دیجیتال Hechuang بود که، بر اساس داده‌های ردیاب بازار سهام خصوصی PitchBook، برای آن یک ارزش‌گذاری پیش از ورود بازار ارزش گذاری 28.95 میلیارد یوان فراهم آورد.
 
Moore Threads توضیح بیشتری در مورد اینکه کدام کارخانه تولید نیمه‌رسانا تازه‌ترین کارت‌های گرافیک آن را تولید کرده است ارائه نکرد.
 
با این حال، گفته شده است که ساخت تجهیزات رایانشی KUAE تنها 30 روز طول کشیده است و با CUDAی انویدیا، پلتفرم رایانش موازی و مدل برنامه‌نویسی که توسط این شرکت آمریکایی برای رایانش عمومی با استفاده از GPUهایش توسعه یافته است، سازگار است.
 
Moore Threads گفت مرکزش می تواند آموزش یک مدل 130 میلیارد پارامتری را در عرض 56 روز به پایان برساند.
 
بر اساس کنترل‌های صادرات فناوری به‌روزرسانی‌شده توسط وزارت بازرگانی آمریکا در ماه اکتبر، انویدیا دیگر نمی‌تواند تراشه‌های A800 و H800 خود را که برای مطابقت با قوانین قبلی واشنگتن طراحی شده بودن، به شرکت‌های چینی بفروشد.
 
کد مطلب: 76151
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام