۰
plusresetminus
سه شنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۰۵:۳۰

تقویت شبکه اینترنت ماهواره‌ای آمازون به کمک لیزرهای فضایی

ایتنا - اساساً هر کسی از مسافر کشتی کروز گرفته تا آنهایی که به کوهنوردی چندروزه می‌روند قاعدتاٌ خواهند توانست از این اتصال بهره‌مند شوند.
تقویت شبکه اینترنت ماهواره‌ای آمازون به کمک لیزرهای فضایی
لیزرهای فضایی، که زمانی صرفاً یک شوخی تخیلی تصور می‌شدند، به ابزاری واقعی برای ساختن فناوری در فضا و بهبود زندگی بر روی زمین تبدیل شده‌اند. ناسا از لیزرهای فضایی برای مطالعه پلانکتون‌ها استفاده کرده است، برنامه‌هایی برای منفجر کردن زباله‌های فضایی با آن دارد، و، اکنون، نوبت به آمازون رسیده است که یک شبکه ماهواره‌ای توسط آن برای خود ایجاد کند.
 
آمازون اعلام کرده است که پروژه کایپر این شرکت قابلیت‌های پیوندهای بین‌ماهواره‌ای نوری (OISLها) خود را برای ایجاد یک شبکه مش قابل‌توجه از پیوندهای متقابل لیزری پرسرعت ایجاد کرده است. این فناوری می‌تواند منجر به انتقال سریعتر داده‌ها حتی به دورافتاده‌ترین جاهای روی زمین شود.
 
در ماه اکتبر، آمازون دو نمونه اولیه ماهواره را پرتاب کرد و یک ماه بعد آزمایش‌های موفقیت‌آمیزی را گزارش کرد که این جفت داده‌ها را با سرعت 100 گیگابیت بر ثانیه ارسال و بازیابی می‌کرد. این شرکت اعلام کرد که «این آزمایش‌ها توانایی ما را در ایجاد یک پیوند دوطرفه واحد بین دو ماهواره نشان داد، و داده‌های اولیه نشان می‌دهد که طراحی ما قادر خواهد بود پیوندهای متقابل بین چندین ماهواره را به طور همزمان حفظ کند – چیزی که یک ویژگی حیاتی یک شبکه مش نسل بعدی در فضا به شمار می‌رود».
 
برای استفاده موفقیت‌آمیز از OISLها، پیوندهای لیزری باید تماس خود را در فاصله تا 1616 مایلی (2600 کیلومتری) حفظ می‌کردند و در عین حال با فضاپیماهایی که با سرعت 15534 مایل (25000 کیلومتر) در ساعت حرکت می‌کردند نیز رقابت می‌کردند. همچنین، آمازون ناچار بود انتشار نور را به حداقل برساند تا سیگنال را حفظ کند و دینامیک اضافی تمام این قطعات متحرک را در نظر بگیرد - کاری که می‌گوید با موفقیت به انجام رسانده است.
 

آمازون همچنین مدعیست که این شبکه مش داده‌ها را حدود 30 درصد سریعتر از کابل‌های فیبر نوری زمینی منتقل می‌کند. ریکی فریمن، نایب رییس در امور راهکار‌های دولتی کویپر، در بیانیه‌ای توضیح داد: «شبکه مش نوری آمازون مسیرهای متعددی را برای مسیریابی داده‌ها در فضا فراهم خواهد آورد و برای مشتریانی که نیاز به انتقال امن اطلاعات در سراسر جهان دارند انعطاف‌پذیری و افزونگی ایجاد می‌کند. این قابلیت به ویژه برای کسانی که به دنبال اجتناب از معماری‌های ارتباطی که امکان رهگیری یا مسدود شدن‌شان وجود دارد هستند مهم است و ما مشتاقانه منتظر هستیم تا این قابلیت‌ها را برای مشتریان بخش عمومی که به دنبال انتقال و دریافت داده‌ها از مکان‌های دور به مقصد مورد نظر خود هستند در دسترس قرار دهیم.» اساساً هر کسی از مسافر کشتی کروز گرفته تا آنهایی که به کوهنوردی چندروزه می‌روند قاعدتاٌ خواهند توانست از این اتصال بهره‌مند شوند.
 
پروژه کویپر در سال 2019 شروع شد اما در چند ماه گذشته شاهد رشدی چشمگیر بوده است. آمازون گفته است که با اجرای موفقیت‌آمیز این آزمایش‌ها، پروژه کویپر تولید ماهواره را با «استقرار کامل» در نیمه اول سال 2024 آغاز می‌کند. این شرکت همچنین پیش‌بینی کرده است که آزمایش‌های اولیه برای مشتریان در نیمه دوم سال آغاز شود. شایان ذکر است، آمازون قراردادی را با اسپیس ایکس امضا کرد تا با سرعت بیشتری ماهواره‌های پروژه کویپر را به مدار پرتاب کند.
 
کد مطلب: 76066
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام