۰
plusresetminus
پنجشنبه ۵ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۲۳:۱۶

قضیه «اپلیکیشن همه‌کاره» ایلان ماسک چیست؟

ایتنا - سایرین ابراز نگرانی کرده‌اند که کنار گذاشتن نام توییتر و لوگو پرنده‌اش به اعتبار این بستر مجازی، که از زمان مالکیت ماسک بر این رسانه اجتماعی در سال گذشته زیر ذره‌بین بوده است، بیش از پیش آسیب بزند
قضیه «اپلیکیشن همه‌کاره» ایلان ماسک چیست؟

ماسک حتی پیش از آنکه توییتر را در اکتبر ۲۰۲۲ بخرد، گفته بود خرید این وب‌سایت «تسریع‌کننده» ساخت ابراپلیکیشنی مشابه وی‌چت (WeChat) چین، پی‌تی‌ام (PayTM) هند و گوجک (GoJek) اندونزی است. این اپلیکیشن‌ها به کاربران امکان می‌دهند که نه تنها پست منتشر کنند، بلکه پول پرداخت و دریافت کنند، محتوا سمعی و بصری تماشا کنند و بشنوند، و حتی به خدماتی مانند رزرو تاکسی یا سفارش تحویل غذا در منزل دسترسی داشته باشند.

به گزارش ایتنا و به نقل از ایندیپندنت، بر اساس گزارش‌ها، پیش‌تر در ماه جاری، ماسک مجوز انتقال پول در سه ایالت آمریکا را دریافت کرد، که حاکی از آن است این اپلیکیشن دارد برای انجام پرداخت‌ها آماده می‌شود.

لیندا یاکارینو، که ماه گذشته مسئولیت مدیریت اجرایی توییتر را بر عهده گرفت، جزئیات بیشتری در مورد اپلیکیشن جدید اکس ارائه داد. او روز یکشنبه در توییتی گفت این تغییر نام بخشی از هدف شرکت برای «تغییرشکل میدان این جهان‌شهر» به چیزی فراتر از یک شبکه اجتماعی است.

او در این توییت نوشت: «اکس آینده تعامل نامحدود است‌ــ در مرکز محتوای صوتی، ویدیویی، پیام‌رسانی، پرداخت/تراکنش بانکی‌ــ و بازاری جهانی برای ایده‌ها، کالاها، خدمات، و فرصت‌ها ایجاد می‌کند. اکس با استفاده از هوش مصنوعی، ما را از تمام راه‌هایی به یکدیگر متصل خواهد کرد که تازه دارد به مخیله‌مان خطور می‌کند.»

او در ادامه نوشت: «سال‌ها است که هم طرفداران و هم منتقدان توییتر را ترغیب کرده‌اند بزرگ‌تر فکر کند، سریع‌تر نوآوری کند، و پتانسیل عظیم ما را محقق کند. اکس این کار را و بیشتر از آن را انجام خواهد داد. در ۸ ماه اخیر در روند راه‌اندازی سریع قابلیت‌هایمان، کم‌کم داریم شکل‌گیری اکس را می‌بینیم، اما تازه اول راهیم.» 

اکس به درخواست ایندیپندنت برای اطلاعات بیشتر در مورد زمان این تغییرات پاسخی نداد. ماسک اندکی پیش از آنکه روند انتقال مالکیت توییتر تکمیل شود، توییت زد: «احتمالا توییتر روند ساخت اکس را سه تا پنج سال تسریع می‌کند، اما ممکن است اشتباه برآورده کرده باشم.»

ماسک از سال ۲۰۰۰ به دامنه X.com دسترسی داشته است، و در این مدت روی پی‌پال کار می‌کرد. این وب‌سایت پیش از تغییرنام توییتر فقط حرف X را نشان می‌داد؛ اما اکنون به Twitter.com تغییر مسیر داده است.

پیش‌تر در سال جاری، توییتر در راستای چشم‌انداز «اپلیکیشن همه‌کاره» ماسک، نام شرکتش را به «اکس کورپ» تغییر داد، اما کارشناسان رسانه‌های اجتماعی ابراز تردید کرده‌اند که چنین ایده‌ای در خارج از آسیا اصلا عملی باشد.

مت ناوارا، تحلیلگر این حوزه، هنگامی که ماسک مالک توییتر شد، گفت: «وقتی باور می‌کنم که به چشم خودم ببینم.»

او گفت: «ابراپلیکیشن‌ها، به شکلی که در این صنعت می‌شناسیم، تازگی ندارند. در آسیا به‌شدت موفق بوده‌اند، اما در سایر جاها کارشان واقعا نگرفت. آیا توییتر می‌تواند بخشی از یک ابراپلیکیشن باشد که به شما امکان خرید کالا، چت با دوستان، دریافت خبرهای روز، رزرو تاکسی و غیره را می‌دهد؟ قطعا. آیا ایلان ماسک می‌تواند راهش بیندازد؟ احتمالا. آیا ایلان ماسک واقعا این کار را خواهد کرد؟ کسی چه می‌داند. به نظر می‌رسد او در زمینه عمل به قول و تعهد مشکلاتی داشته باشد.»

سایرین ابراز نگرانی کرده‌اند که کنار گذاشتن نام توییتر و لوگو پرنده‌اش به اعتبار این بستر مجازی، که از زمان مالکیت ماسک بر این رسانه اجتماعی در سال گذشته زیر ذره‌بین بوده است، بیش از پیش آسیب بزند.

مایک پرولکس، مدیر پژوهشی شرکت مشاوره فورستر، در این زمینه به ایندیپندنت گفت: «ایلان ماسک با تغییر نام اپلیکیشن توییتر، یک‌تنه سابقه بیش از پانزده ساله نامی تجاری را پاک کرد که در قاموس فرهنگی ما جا باز کرده است.»

«این اقدامی به‌شدت پرمخاطره است زیرا ماسک با اکس در اصل دارد از نو شروع می‌کند، در حالی که رقابت در جریان است.»
کد مطلب: 73974
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام