۰
plusresetminus
پنجشنبه ۲۷ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۹:۵۸

رباتی که می‌تواند به پیرامون سیاهچاله‌ها سفر کند

ایتنا - زمانی که انسان‌ها، حیوانات و ماشین‌ها در جهان حرکت می‌کنند، باید همواره به چیزی فشار آورند - زمین، هوا، یا آب.
رباتی که می‌تواند به پیرامون سیاهچاله‌ها سفر کند

دانشمندان رباتی ساخته‌­اند که قوانین معمول و رایج فیزیک را به چالش می‌­کشد و در نهایت ممکن است به انسان کمک کند تا راهی سفر به پیرامون سیاهچاله‌­ها شود.

به گزارش ایتنا از ایندیپندنت، زمانی که انسان‌ها، حیوانات و ماشین‌ها در جهان حرکت می‌کنند، باید همواره به چیزی فشار آورند - زمین، هوا، یا آب. این قانون سوم نیوتن است: هر عملی، عکس‌العملی برابر با خود و در جهت مخالف دارد.

اما این قانون در فضای مسطح و سه بعدی که انسان در آن حرکت می‌کند صادق است، درحالی که در فضای منحنی، نیروها ممکن است متفاوت باشند - و اجسام می­‌توانند بدون اثر اصطکاکی یا گرانشی حرکت کنند.

محققان موسسه فناوری جورجیا ادعا می‌کنند که بر این اساس، رباتی ساخته‌اند که می‌تواند در فضای منحنی، بدون فشار وارد کردن به چیزی حرکت کند.

زب راکلین، استادیار دانشکده فیزیک در «جورجیا تک»، می­‌گوید: «ما اجازه می‌دهیم جسم تغییر شکل‌دهنده‌مان روی ساده‌ترین فضای منحنی، یعنی یک کره، حرکت کند تا با این روش، حرکت در فضای منحنی را به‌ صورت نظام‌­مند بررسی و مطالعه کنیم.»

«ما دریافتیم که این اثر پیش‌بینی‌شده، که به قدری غیرشهودی بود که از سوی برخی از فیزیکدانان رد شد، در واقعیت رخ می‌دهد: با تغییر شکل ربات، ربات به‌گونه‌ای به سمت جلو و در اطراف کره حرکت کرد که نمی‌توان آن را به برهم‌کنش‌های محیطی نسبت داد.»

این آزمایش با قرار دادن یک «شناور» روی یک کره انجام شد که با موتورهای روشن بر روی بازویی آزادانه در حال چرخش بود. دانشمندان سپس این دستگاه را به یک شفت دوار متصل کردند تا موتورها همیشه روی کره حرکت کنند. خود شفت نیز روی بلبرینگ‌های هوا و غلاف‌ها سوار شده بود تا اصطکاک به حداقل برسد. تراز محور نیز با گرانش زمین تنظیم شد تا نیروی باقیمانده به حداقل برسد.
 

اگرچه حرکات ربات‌ها کم است – و در تصاویر ویدیویی به چشم نمی‌آیند – کوچک‌ترین تغییر می‌تواند پیامدهای مهم و جدی در بر داشته باشد؛ همان‌گونه که یک تغییر جزئی در نوسان و بسامد ناشی از گرانش، برای کار  سیستم‌های سامانه موقعیت‌یاب جهانی (GPS) مهم است.

دانشمندان بر این باورند که آگاهی از قواعد کلی در مورد نحوه به‌کارگیری و استفاده از انحنای فضا، در نهایت می‌تواند به وسایل نقلیه این امکان را بدهد تا در فضای بسیار خمیده و منحنی‌شکل پیرامون سیاهچاله حرکت کنند.

آقای راکلین با اشاره به مفهوم موتوری که می‌تواند بدون سوخت، نیروی پیشرانش ایجاد کند، می‌گوید: «این پژوهش همچنین به مطالعه «موتورهای از لحاظ ترمودینامیکی ناممکن» مربوط می‌‌شود.

«بر اساس ادعای سازنده، این دستگاه قادر است بدون هیچ پیشرانه‌ای به جلو حرکت کند. این موتور اساسا از نوع موتورهای محال و اصطلاحا از نظر ترمودینامیکی ناممکن بود، اما از آنجایی که فضازمان به میزان بسیار اندکی خمیده است، دستگاه درواقع می‌تواند بدون هیچ نیروی خارجی یا بدون پیشرانش، به جلو حرکت کند - کشفی نوین.»

ناسا از سال ۲۰۱۵ روی چنین موتوری با نام «ام‌­درایو» (EmDrive) کار کرده‌ ­است، اما این تلاش تاکنون هیچ نتیجه مفیدی در بر نداشته است.
کد مطلب: 69469
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام