۰
plusresetminus
شنبه ۱ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۲۰:۴۱

همکاری فیس‌بوک برای مبارزه با تروریسم

ایتنا- فیس‌بوک به عنوان بزرگترین شبکه اجتماعی، اطلاعات محرمانه‌ای را در دسترس سازمان‌های امنیتی که مورد حملات تروریستی قرار گرفته اند، قرار خواهد داد.
همکاری فیس‌بوک برای مبارزه با تروریسم



پس از فشار و تهدید بسیاری از کشورهای اروپایی و ایالات متحده آمریکا، سرانجام فیس بوک به همکاری با این کشورها در راستای مقابله با تروریسم و اقدامات مداخله جویانه امنیتی اذعان کرد.
 
به گزارش ایتنا از ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، پس از درخواست ایالات متحده آمریکا و کشورهای اروپایی بسیاری از شبکه‌های اجتماعی نظیر فیس بوک مبنی بر آنکه آنها باید به مقابله با حرکات تروریستی و اقدامات مداخله جویانه امنیتی بپردازند، شبکه اجتماعی فیس بوک ضمن آنکه این اتهامات را رد کرد، پذیرفت که با این کشورها در این خصوص همکاری خواهد کرد.
قرار شد فیس‌بوک به عنوان بزرگترین و محبوب‌ترین شبکه اجتماعی مورد استفاده در جهان، اطلاعات محرمانه‌ای را در دسترس سازمان های امنیتی ایالات متحده آمریکا و کشورهای اروپایی که مورد حملات تروریستی قرار گرفته اند، قرار بدهد.

ترزا می - نخست وزیر انگلستان - اعلام کرده بود که با هدف مقابله با تروریسم و افراط گرایی، شبکه های اجتماعی در فضای اینترنتی نظیر گوگل، فیس بوک و توییتر باید از انتشار پیام هایی که سایرین را به اقدامات تروریستی تحریک و تشویق می‌کند و یا به توسعه طرفداران تروریست‌ها و افراطی‌ها منجر می‌شود، جلوگیری به عمل بیاورند و در صورتیکه در این راستا اقدامی انجام ندهند، جریمه‌های سنگینی در انتظارشان خواهد بود.

وی با بیان اینکه این شبکه‌های اجتماعی نقش بسیار پررنگی در انتشار و توسعه این گونه محتواها داشته است، عنوان کرده که انگلستان قرار است قوانین و مقررات سخت گیرانه تری را در خصوص شبکه‌های اجتماعی و اینترنتی وضع کند. بدین ترتیب غول‌های تکنولوژی و فضای سایبری را موظف کرده تا هرچه سریع‌تر به مقابله با حرکات تروریستی و اقدامات مداخله جویانه امنیتی بپردازند.

همچنین دولت انگلستان درحال مذاکراتی با شرکت‌های آمازون و ای بی (Ebay) است تا از به فروش گذاشتن تمامی ابزارها و وسایلی که توسط ترورریست‌ها در این فروشگاه‌های اینترنتی قرار داده می شود، جلوگیری کنند.  چراکه طبق گزارش‌های منتشر شده، بسیاری از تروریست‌هایی که به ساخت بمب‌های دست ساز اقدام کرده‌اند، از این وب سایت ها و فروشگاه‌های اینترنتی به خرید تجهیزات مورد نیاز خود اقدام کرده‌اند.
نخست وزیر انگلستان روز چهارشنبه در حاشیه گردهمایی سازمان ملل در نیویورک با امانوئل ماکرون - رئیس جمهور فرانسه - و همچنین پائولو جنتولینی - نخست وزیر ایتالیا - دیدار و گفت‌وگو کرد و در خلال این دیدارها، به بررسی لزوم همکاری شبکه های اجتماعی با دولت ها و سازمان های امنیتی پرداختند.

آنها بر این باورند که کشورهای جهان بخصوص در بخش تکنولوژی باید به سرعت محتوا و پیام های مشکوک و مرتبط با تروریسم را شناسایی کرده و از انتشار آنها در فضای مجازی و سپس حقیقی جلوگیری به عمل بیاورند. در صورتیکه تروریست‌ها نتوانند در فضای اینترنت  پیام‌های خود را منتشر کنند، به زودی ارتباط آنها با مردم و طرفدارانشان قطع خواهد شد و از آن به بعد مردم می توانند شاهد نابودی تدریجی آنها باشند.
به گفته مقامات دولتی و امنیتی این کشورها، فیس بوک نقش به سزایی در اقدامات مداخله جویانه روسیه در روند انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، حضور هکرهای روسیه در تبلیغات نژادپرستانه  ضد یهودیت در فیس بوک و گسترش حملات تروریستی لندن، پاریس و بارسلون داشته است.

هرچند که مارک زاکربرگ - مدیر عامل و موسس شرکت فیس بوک - همه این اتهامات را رد کرده و با هدف اثبات حسن نیت خود و شرکتش، اعلام کرده که با سازمان های امنیتی این کشورها همکاری خواهد کرد و در صورت لزوم، اطلاعات محرمانه مورد نظر را در اختیار آنها قرار خواهد داد.

غول های تکنولوژی در جهان از جمله توییتر، فیس بوک و گوگل تحت فشارهای فزاینده ای از جانب جامعه بین المللی هستند که موظف خواهند بود از انتشار محتوا و پیام های مشکوک و افراطی و اخبار دروغین جلوگیری بعمل بیاورند. از آن سو هم قانون گذاران در کشورهای مذکور درصدد  وضع قوانین و مقررات جدیدی بوده تا بتوانند افراد مظنون را ردیابی و شناسایی کنند.
مارک زاکربرگ در دفاعیه خود خاطر نشان کرده است که فیس بوک بعنوان ترکیبی از تکنولوژی و انسانیت، همواره از انتشار محتوای غیراخلاقی، غیرانسانی و افراطی جلوگیری می کرده است.

گوگل و یوتیوب پیشتر اعلام کرده بودند که در حال بکارگیری فناوری‌هایی هستند که بطور خودکار ویدیو و محتوای حاوی موارد خشونت آمیز را شناسایی می کند. فیس بوک نیز در یک بیانیه عمومی اعلام کرده بود که از فناوری هوش مصنوعی برای شناسایی آنها استفاده خواهد کرد. توییتر نیز در اقدامی مشابه، بالغ بر یک میلیون اکانت مشکوک را به حالت تعلیق درآورده است
کد مطلب: 50270
برچسب ها: فیس‌بوک
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام