۰
plusresetminus
شنبه ۱ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۱۱
با وجود کاهش جهانی تقاضا

ایرانی‌ها هنوز به نوت‌بوک وفادارند

ایتنا- در تازه‌ترین گزارش‌های منتشر شده از سوی مراکز تحقیقاتی، میزان محبوبیت نوت‌بوک در بازارهای جهانی رو به کاهش است.
ایرانی‌ها هنوز به نوت‌بوک وفادارند


اگر چه تقاضا برای نوت‌بوک در بازار ایران، نسبت به سال گذشته در حد چشمگیری کاهش یافته است و بیشتر کاربران رایانه‌های همراه به جای خرید یک نوت‌بوک جدید به ارتقا یا تعمیر دستگاه‌های قدیمی روی آورده‌اند، اما این موضوع هرگز به معنای کاهش محبوبیت نوت‌بوک در بازار ایران نیست و همچنان بسیاری در انتظار کاهش یا ثبات نرخ دلار آزاد هستند تا برای خرید نوت‌بوک اقدام کنند.


به گفته کارشناسان، با وجود سرمایه‌گذاری بسیاری از شرکت‌های واردکننده کالاهای کامپیوتری، روی تبلت و کامپیوترهای چندمنظوره، اما نوت‌بوک‌ها همچنان محبوب‌ترین رایانه‌های شخصی در بازار ایران به شمار می‌آیند.

این درحالی است که در تازه‌ترین گزارش‌های منتشر شده از سوی مراکز تحقیقاتی، میزان محبوبیت نوت‌بوک در بازارهای جهانی رو به کاهش است.

بر اساس گزارش منتشر شده از سوی اینکوایرر، فروش جهانی لپ‌تاپ در سال ۲۰۱۵ نسبت به سال قبل حدود ۶.۵ درصد کاهش یافته است.

به صورتی که فروش جهانی لپ‌تاپ در سال ۲۰۱۵ حدود یکصد و شصت و چهار میلیون دستگاه برآورد شده است.

کارشناسان بر این باورند که در بازارهای جهانی توجه به سمت ابزارهای دیگری نظیر دستگاه‌های تبدیل شونده و فبلت‌ها جلب شده است و این موضوع به کاهش تقاضا از بازار نوت‌بوک منجر شده است؛ دستگاه‌هایی که در ایران چندان مخاطبی ندارند و همچنان در رقابت با نوت‌بوک‌ها شانسی ندارند.

به گفته آنها، در صورت کاهش یا ثبات نرخ دلار آزاد ثابت خواهد شد که نوت‌بوک قهرمان بی‌چون و چرای بازار رایانه‌های شخصی ایران است.

منفرد یک کارشناس و واردکننده کالاهای کامپیوتری در این زمینه می‌گوید: به نظر نمی‌رسد در بازارهای جهانی نیز روند نزولی کاهش تقاضا برای نوت‌بوک دائمی و جدی باشد؛ چراکه برخی از تولیدکنندگان موبایل و سایر تجهیزات کامپیوتری نظیر هووآوی و مایکروسافت به تولید نوت‌بوک روی آورده‌اند و سایر تولیدکنندگان نیز در حال طراحی مدل‌های جدید و حرفه‌ای‌تر نوت‌بوک هستند.

با این حال گروهی با اشاره به کناره‌گیری برندهای مطرحی همچون توشیبا و سونی از تولید نوت‌بوک می‌گویند که پایان عمر نوت‌بوک چندان دور نیست و محصولات جدیدتر سرانجام عرصه را بر این کالاها تنگ می‌کنند.

اما این پایان از بازار کامپیوتر ایران دور است و به گفته کارشناسان، به نظر می‌رسد که کاربران ایرانی به دنبال جایگزینی قابل، حرفه‌ای و البته خوش قیمت برای نوت‌بوک هستند.

منبع : فناوران اطلاعات
کد مطلب: 41347
نام شما
آدرس ايميل شما