۰
plusresetminus
سه شنبه ۵ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۵۷

مستند افشاگری‌های اسنودن اسکار گرفت

ایتنا- افشاگری‌های اسنودن بالاخره جایزه اسکاری را برای کارگردان به ارمغان آورد!
مستند افشاگری‌های اسنودن اسکار گرفت


فیلم مستند لورا پیتروس در مورد افشاگری‌های ادوارد اسنودن علیه جاسوسی‌های سایبری دولت آمریکا جایزه اسکار بهترین فیلم مستند سال ۲۰۱۵ را از آن خود کرد.


به گزارش ایتنا از فارس، در جریان مراسم اسکار سال ۲۰۱۵ که صبح روز گذشته به وقت تهران برگزار شد، لورا پیتروس کارگردان زن فیلم شهروند چهار یا Citizenfour همراه با متلیدا بونفوی تدوین‌گر و درک ویتلوزکی تهیه کننده آن جوایز خود را دریافت کردند.

لورا پیتروس در جریان دریافت این جایزه و در زمان حضور در سن گفت: افشاگری‌های ادوارد اسنودن نه تنها موجب برملا شدن تهدیدات موجود علیه حریم شخصی ما شده، بلکه نشان داده که خود دموکراسی ما نیز به خطر افتاده است.

وقتی تصمیمات حاکم بر ما در خفا گرفته می‌شوند، قدرت کنترل و مدیریت خودمان را از دست می‌دهیم.

وی در ادامه از ادوارد اسنودن به علت فداکاری خود برای افشای این اسناد تشکر کرد و افزود: من این جایزه را با گلن گرینوالد( خبرنگاری که اولین بار گزارش‌هایی در مورد افشاگری‌های اسنودن تهیه کرد) و بسیاری دیگر از روزنامه نگارانی که خطر افشای حقیقت را به جان خریدند، سهیم هستند.

خود اسنودن در واکنش به این جایزه پیام زیر را منتشر کرده است: زمانی که لورا از من پرسید آیا می‌تواند از برخوردهایمان تصویربرداری کند، من به شدت بی‌میل بودم.

سپاسگذارم که به وی اجازه دادم من را قانع کند. نتیجه این کار یک فیلم شجاعانه و درخشان است که مستحق تحسین و افتخاری است که کسب کرده است.

امیدوارم این جایزه افراد بیشتری را به دیدن این فیلم ترغیب کند و این پیام را ترویج کند که شهروندان عادی با همکاری هم می‌توانند جهان را تغییر دهند.

Citizenfour داستان اولین روزهای افشاگری علنی ادوارد اسنودن علیه جاسوسی‌های سایبری و مخابراتی دولت آمریکا در هنگ کنگ را به صورت تاریخی روایت می‌کند.

نام فیلم برگرفته از اسم مستعاری است که اسنودن در زمان ارسال ایمیل‌های ناشناس برای لورا پیتروس از آن استفاده می‌کرد.

لورا پیتروس قبلا هم به خاطر ساخت فیلم "کشورم، کشورم" در سال ۲۰۰۷ که مستندی تکان دهنده در مورد زندگی مردم عراق در شرایط اشغال این کشور توسط آمریکا بود، نامزد دریافت اسکار شده بود.

وی به علت ساخت مستندهای افشاگرانه علیه دولت آمریکا بارها بازجویی شده و چند سالی است در شهر برلین زندگی می‌کند.

وی برای جلوگیری از ضبط این فیلم و تصاویر ضبط شده آن توسط اف بی آی کار تدوین و ساخت آن را در همین شهر انجام داد.
کد مطلب: 34847
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام