۱
۰
plusresetminus
شنبه ۲۷ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۴۹

فیلترینگ و احکامی که اجرا نمی‌شود

ایتنا- فیلترینگ در ایران مبحثی جنجالی است که البته متولیان زیادی هم دارد.
فیلترینگ و احکامی که اجرا نمی‌شود


ظاهرا انتظار اتخاذ تصمیمی واحد برای نحوه مواجهه با مقوله ابزار، شبکه‌ها و سایت‌های اینترنتی در کشور، سرانجامی نداشته و احتمالا نیز نخواهد داشت.


حالا سه دیدگاه کاملا متفاوت در کشور شکل گرفته که عده‌ای معتقد به راهکار انسداد هستند، عده‌ای مخالف آن و خوشبین به فرهنگ‌سازی، و عده‌ای دیگر نیز به راه‌ حل میانی یعنی فیلترینگ هوشمند و جداسازی تر و خشک اعتقاد دارند.

حامیان دیدگاه نخست یعنی انسداد بی‌شک با راهکار گروه دوم موافق نبوده و راهکار سوم را وقت‌کشی می‌دانند. آنها معتقدند مادامیکه فیلترینگ هوشمند اجرایی نشده نمی‌توان همه چیز را به حال خود رها کرد.

فارغ از این که حق با کدام گروه و دیدگاه است، این روزها احکام و ضرب‌الاجل‌هایی متعددی در برخی رسانه منتشر می‌شود که حکایت از برخورد با دولتی‌ها و مشخصا وزارت ارتباطی‌ها در عدم اجرای آن موارد دارد.

در نمونه اخیر یعنی دستور فیلتر سه نرم‌افزار پیام‌رسان موبایلی، اگرچه هیچ خبری از صادرکننده حکم منتشر نشد،‌ اما سرانجام دادستان تهران به میدان پاسخ آمد و رسما اعلام کرد حکم فیلتر نرم‌افزارهای مذکور پابرجاست.

از سوی دیگر اما خبر می‌رسد روسای قوا توافق کرده‌اند، فعلا فیلتری انجام نشود. وزیر دادگستری هم می‌گوید فعلا قراری بر فیلتر نیست. یک نماینده مجلس عضو کمیته فیلترینگ از صدور حکمی در این خصوص اظهار بی‌اطلاعی کرده و وزارت ارتباطات هم اعلام می‌کند دستوری به دست ایشان نرسیده است.

این که نرم‌افزارهای مذکور باید فیلتر بشوند یا نشوند و این که چرا تنها سه نرم‌افزار از چندین ابزار موجود و مشابه کاندید فیلتر شده‌اند، خود محل بحث و پرسش است.

اما این که هر از چندگاهی گفته شود حکم و ضرب‌الاجل جدیدی صادر شده و بعد از آن اتفاقی رخ ندهد، به اعتبار و اقتدار اخبار و احکام صادره خدشه وارد می‌کند.

این که حکمی رسانه‌ای هم شود اما اجرا نشود، پدیده خوشایندی نبوده و تبعات زیادی نیز برای تمامی طرفین در پی خواهد داشت.
لذا بجاست قبل از وقوع چنین مواردی، رایزنی‌ها و هماهنگی‌های لازم به عمل آید تا برداشت‌ها و تحلیل‌های ناخوشایندی در پی نداشته باشد.

منبع: فناوران
کد مطلب: 34211
نام شما
آدرس ايميل شما


mohsen
feedback
Iran, Islamic Republic of
انشاالله و به یاری خداوند متعال پروژه اینترنت جهانی آغاز خواهد شد این موارد و مشکلات دوران حجری ایران پایان میابد :))
مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام