۰
plusresetminus
چهارشنبه ۱۱ آبان ۱۳۸۴ ساعت ۱۱:۴۰

توسعه IPv6 بر دوش ISP‌ها

ایتنا - اين پروتكل جديد ساختار شبكه‌ها را با ارائه قابليت‌هاي امنيتي بيشتر و مسير‌يابي (routing) بهتر، ساده‌تر خواهد نمود.

سرویس اخبار خارجی ایتنا - IPv6، فناوري جديد پروتكل‌هاي اينترنت به وسيله شركت‌هايي چون Global Crossing و Lucent Tech. در حال راه‌اندازي و گسترش مي‌باشد. در همين راستا Lucent قراردادي را با شركت خدمات اينترنتي TeliaSonera در سوئد امضا كرده است و نرم‌افزار VitalQIP را براي مديريت شبكه‌هاي مبتني بر IPv4 و ارتقاء آنها طراحي كرده است.
زير‌ساختار‌هاي IP شركت Global نيز به طور كامل و تا پايان سال جاري به IPv6 مجهز خواهند شد.

اين پروتكل جديد ساختار شبكه‌ها را با ارائه قابليت‌هاي امنيتي بيشتر و مسير‌يابي (routing) بهتر، ساده‌تر خواهد نمود. IPv6 به دستگاه‌ها اجازه تنظيمات خودكار ارتباط با اينترنت را داده و بدين ترتيب ارتباط وسايل هوشمند بيشتري چون تلويزيون‌هاي اينترنتي، كامپيوتر‌هاي دستي و تلفن‌هاي همراه به اينترنت ممكن مي‌شود.

اما مهم‌ترين قابليت اين پروتكل، افرايش تعداد آدرس‌هاي موجود براي كاربران نهايي بوده و همين امر در پذيرش و جايگزيني اين فناوري جديد موثر خواهد بود. به علاوه ايالات متحده تمامي شبكه‌ها را ملزم به پذيرش IPv6 تا سال 2008 كرده است.

اختلاف ميان نسل كنوني و نسل جديد فناوري IP به قدري شديد مي‌باشد كه نسل جديد را نمي‌توان حاصل توسعه IPv4 دانست و بايد آن را يك استاندارد كاملاً جديد به شمار آورد.
افزايش فضاي آدرس‌دهي، كارايي بيشتر مسير‌يابي، امنيت بالاتر، استفاده بهينه از منابع موجود در شبكه‌ها و هزينه پايين‌تر نظارت بر شبكه‌ها مجموعه مزاياي پروتكل IPv6 مي‌باشد.
با قابليت تنظيم خودكار، در فناوري mobile IPv6 نيز ديگر نيازي به مسير‌يابي سه‌طرفه براي دسترسي دستگاه‌هاي سيار به اطلاعات نخواهد بود.

مشكل اصلي ارائه‌كنندگان خدمات اينترنت در ارتقاء به IPv6، هماهنگ ساختن پروتكل جديد و زير‌ساختار‌هاي موجود مي‌باشد.

به هر ترتيب تا كنون ارتقاء به محيط‌هاي مختلط (با قابليت آدرس‌دهي تحت دو پروتكل) به كمك نرم‌افزار‌هاي مختلف ميسر شده است اما كاربران IPv4 كماكان به يك gateway براي ترجمه آدرس‌هاي قديمي به جديد و بالعكس نياز خواهند داشت.

با توجه به سرعت رشد و پذيرش كنوني پروتكل جديد، حدود 8 تا 10 سال زمان براي فراگير شدن آن لازم است.
 
کد مطلب: 2946
برچسب ها: IPv4 IPV6
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام