۰
plusresetminus
سه شنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۱۳

توليد ۱۳ بازي رايانه‌اي ایرانی

ایتنا - ۱۳ بازي رايانه‌اي مخصوص تلفن همراه، PC و کنسول کینکت با همكاري بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، دبیرخانه شوراي عالي اطلاع‌رساني و سازمان فناوری اطلاعات توليد شده است.




۱۳ بازي رايانه‌اي مخصوص تلفن همراه، PC و کنسول کینکت با همكاري بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، دبیرخانه شوراي عالي اطلاع‌رساني و سازمان فناوری اطلاعات توليد شده است.


به گزارش ایتنا از واحد ارتباطات دبيرخانه شوراي عالي اطلاع‌رساني، بهروز مينايي، معاون فني دبيرخانه شوراي عالي اطلاع‌رساني با اشاره به همكاري‌هاي بنياد ملي بازي‌هاي رايانه‌اي و دبيرخانه شورای عالی اطلاع‌رسانی در دو سال اخیر در سه محور بيان داشت: تنظيم قرارداد برنامه‌ريزي راهبردي صنعت بازي‌هاي رايانه‌اي در افق ۱۴۰۴، از جمله موارد ياد شده است. تدوين چشم‌انداز و مأموریت‌ها، ترسيم وضعيت موجود و مطلوب و ارائه برنامه‌ريزي راهبردي كوتاه مدت، ميان مدت و بلند مدت در اين قرارداد ديده شده است.

وي با اشاره به نقش كليدي بنياد، بيان داشت: اين پروژه از حدود دو سال گذشته آغاز شده است و در مرحله ارائه به شوراي عالي فضاي مجازي است. همچنين برگزاري هم‌انديشي با دست‌اندركاران اين حوزه و بررسي مباحث مرتبط در ۱۰ كشور ديگر نیز در دستور كار است.

مينايي ارتقاي نظام رده‌بندي سني بازي‌هاي رايانه‌اي را دومين محور همكاري با دبيرخانه شوراي عالي اطلاع‌رساني ذكر كرد و گفت: از سال ۸۶ حركتي در بنياد ملي بازي‌هاي رايانه‌اي براي رده‌بندي سني بازي‌ها تحت عنوان "اسرا" آغاز و فاز اول و دوم آن با طبقه‌بندي ۱۵۰۰ بازي به انجام رسيد، اما در مقام عمل با مشكلاتي مواجه شد كه بايد مورد تجديد نظر قرار گرفته و ارتقا مي‌يافت. 

وي ادامه داد: از اين رو با همكاري شوراي عالي اطلاع‌رساني و دانشگاه علم و صنعت فاز سه و چهار ارتقاي نظام رده‌بندي سني بازي‌هاي رايانه‌اي كليد زده شد كه اكنون به اتمام رسيده و منتظر اجراي آن هستيم. بر اساس تجربه اول، ارتقا، حذف، تغيير و اضافه برخي شاخص‌ها انجام شد و همچنين محتواسنجي محصول تعاملي در بعد بومي مورد توجه قرار گرفت. 

وي افزود: از ديگر فعاليت‌ها در اين محور تدوين كتاب "اسرا" محسوب مي‌شود كه از ديد كلان سياست‌گذاري در حوزه بازي‌هاي رايانه‌اي را مورد توجه قرار داده است و به زودي با همكاري شورا به چاپ خواهد رسيد. 

مینايي، سومين محور همكاري با دبيرخانه شوراي عالي اطلاع‌رساني را ابلاغ محل اعتبار بودجه‌ سازمان فناوري اطلاعات ذكر كرد و بيان داشت: سازمان فناوری اطلاعات براي كمك به ساخت بازي‌هاي بومي، قول مساعدی برای در اختیار گذاشتن اعتباری به بنیاد داده بود، اما به دلیل ماهیت غیردولتی و غیر انتفاعی بودن بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، در حالت رسمی امکان این اختصاص اعتبار وجود نداشت و به همین دلیل اعتبار در اختیار شورای عالی اطلاع‌رسانی گذاشته شد و آنها به عنوان کارفرما، محل مصرف اعتبار و بهره‌بردار را بنیاد معرفی کردند. 

وی با اشاره به اینکه ۲۰۰ میلیون از این مبلغ در سال ۹۱ و در قالب تولید ۱۳ بازی رایانه‌ای صرف شد، گفت: از میان بازی‌های تولید شده، شش بازی با عنوان‌های "آسمان‌خراش‌ها"، "تسخير آسمان"، "شيطونك"، "تيله بازي"، "زمين من" و "ده توپ" مربوط به تلفن همراه و با سیستم‌عامل جاوا است که البته دو مورد آن برای گوشی‌های هوشمند نیز قابل استفاده است. 

وی ادامه داد: چهار بازی دیگر نیز شامل "دروازه‌هاي پارس"، "شبان"، "سرگذشت اويار" و"سرزمين دايناسورها" هستند که اولی مخصوص سیستم عاملIOS اپل و مابقی مربوط به PC با دیگر سیستم‌های عامل است. نکته قابل توجه مربوط به بازی "شبان" است که با ساخت حدود سه ساعت بازی دوبعدی جذاب، در سال ۹۱ به عنوان بازی برتر سال شناخته شد. از این رو با کمک بنیاد دو ساعت دیگر به این بازی اضافه شد و اکنون آماده توزیع در بازار کشور است. 

مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در ادامه گفت: سه بازی دیگر اعم از "ببر بعد از ظهر"، "صاعقه " و "مربی ورزشی"، از جمله بازی‌های حرکتی محسوب می‌شوند که بر روی کنسول بازی کینکت (kinect)، پیاده‌سازی شده است. پیش‌تولید این بازی‌ها به اتمام رسیده است و تولید نهایی هم در دست اقدام است که با کمک یک سرمایه‌گذار در محیط پارک‌ها و رستوران‌ها عرضه خواهد شد.
دکتر مینایی در پایان ابراز داشت: در سال ۹۲ نیز مبلغ ۱۵۰ میلیون از محل اعتبارات، اختصاص داده شده است که قصد داریم پیش‌تولید یکسری بازی‌های کوچک و بزرگ را آغاز کنیم. 
 
 
کد مطلب: 27043
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام