۳
۰
plusresetminus
يکشنبه ۱۳ شهريور ۱۳۹۰ ساعت ۱۹:۲۲

نسخه های خطی و نادر الازهر در اینترنت

ایتنا – برخی کتاب های نادر الازهر با استفاده از اینترنت در معرض دید علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.
نسخه های خطی و نادر الازهر در اینترنت


کتابخانه الازهر تعدادی از کتاب‌های قدیمی و نسخه‌های خطی خود را برای استفاده پژوهشگران، به صورت دیجیتالی در اینترنت منتشر کرد.

به گزارش ایتنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، در این طرح ۵۰ هزار جلد کتاب خطی شامل ۸ میلیون صفحه، که تاریخ آنها به قرون اول اسلام باز می‌گردد، به صورت الکترونیکی در معرض دید و استفاده همگان قرار می‌گیرد.

رئیس الازهر این طرح را «هدیه‌ای گرانبها به امت اسلامی در ماه مبارک رمضان» دانست.

بنا به گفته رئیس اداره مرکزی کتابخانه الازهر، نسخه‌های خطی نادر موجود در کتابخانه الازهر بر اساس تفاهم‌نامه ای که بین این دانشگاه با موسسه شیخ محمد بن راشد آل مکتوم امضا شده، دیجیتالی می‌شود.

این پروژه که هزینه آن توسط شیخ محمد بن راشد آل مکتوم ولیعهد دبی و وزیر دفاع امارات تقبل شده است، با هدف پاسداشت میراث علمی اسلام و ترویج آن به گونه ای که در دسترس علاقه‌مندان در سراسر جهان قرار گیرد، آغاز شده است.

ولیعهد دبی در این باره گفت: این پروژه تلاشی ناچیز از سوی ما برای جاودان نگه داشتن علم و علما و حفظ میراث الازهر شریف است که از قدیم تا کنون مناره علم، قبله دانش‌آموختگان و مرجعی برای کافه مسلمانان در انحای عالم به شمار می‌رود.

در این پروژه علاوه بر بایگانی نسخه‌های خطی قرار است بیش از ۱۲۵ هزار کتاب مرجع دیگر به صورت آنلاین و از طریق سایت الازهر در اختیار عموم قرار گیرد.

محمد عبدالله القرقاوی وزیر امور هیات وزیران امارات این طرح را گامی بلند در حوزه روابط دوستانه بین امارات و مصر برشمرده است.
کد مطلب: 19425
نام شما
آدرس ايميل شما


mani
feedback
خیلی خوبه ولی آدرسش چیه؟ فقط اطلاع رسانی ناقص انجام ندین خواهشا؟
feedback
Iran, Islamic Republic of
مانی جان الازهر رو سرچ کن
mah_man
feedback
آدرس دقيقشو مي خوام لطفاً راهنمايي كامل بفرماييد
مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام