۳
۰
plusresetminus
پنجشنبه ۶ مرداد ۱۳۹۰ ساعت ۱۱:۳۴
به گفته رييس سازمان فناوري اطلاعات

اپراتور چهارم مشكل پهناي باند را حل مي‌كند

ايتنا - از حالا بايد بيشتر به دنبال محتوا بود تا با گذاشتن آن برروي شبكه، همگان بتوانند از آن استفاده كنند.


فعاليت اپراتور چهارم با توجه به قرار گرفتن بر روي بستر فيبر نوري، مشكل پهناي باند را حل خواهد كرد.

حكيم جوادي -رييس سازمان فناوري اطلاعات ايران- در گفت‌وگو با ايسنا، با بيان اين مطلب، پروژه‌اي همچون شبكه ملي اطلاعات را با اشکال متفاوت در برخي از كشورهاي دنيا در حال انجام دانست و گفت: کاربران براي دسترسي به بسياري از اطلاعات و سرويس‌ها نياز به استفاده از اينترنت ندارند بلکه در يک شبکه داخلي، اطلاعات و سرويس‌هاي خود را مورد استفاده قرار مي‌دهند.

وي خاطر نشان كرد: ما يكسري نيازهايي داريم كه مي‌تواند در داخل كشور تامين شود، پس دليلي ندارد كه براي برقراري ارتباط بين دو دانشگاه كشور، اين ارتباط از طريق خارج و با ميزباني كشورهاي خارجي انجام شود؛ هرچند كه خوشبختانه بسياري از ميزباني‌هاي خارج از كشور به خصوص در بخش دولتي‌تماما به داخل كشور منتقل شده است.

حكيم جوادي درباره ماهيت شبكه ملي اطلاعات اذعان كرد: پهناي باند مورد نياز كشور توسط شركت ارتباطات زيرساخت تامين مي‌شود و مخابرات استان‌ها درصددند كه بسياري از خدمات و سرويس‌هايشان را برروي Broad Band عرضه كنند و پروژه‌هايي از قبيل ايجاد شبكه‌هايي نظير شبكه علمي، شبكه جهاد و شبكه‌هاي وزارت بازرگاني بين بنگاه‌هاي اقتصادي بخشي از يك شبكه بزرگ داخل كشور هستند كه به همان شبكه ملي اطلاعات معروف است.
او عنوان كرد: بايد گفت كه اين شبكه يك اينترانت داخلي با پهناي باند بسيار مناسب است كه ميزان اين پهناي باند به موقعيت استان‌ها بستگي دارد.

رييس سازمان فناوري اطلاعات ايران ادامه داد: اگر اپراتور چهارم فعال شود، مشكل پهناي باند با توجه به قرار گرفتن بر روي بستر فيبر نوري، حل خواهد شد و ما مصريم تا قبل از اجراي آن پروژه، بتوانيم از حداكثر توان فعلي استفاده كنيم تا اين شبكه ايجاد شود و مديريت اين شبكه و IP آدرس‌ها كه توسط اين سازمان انجام و باعث خواهد شد شبكه‌اي داخلي با وجود ديتاسنترهاي داخلي داشته باشيم كه اطلاعات‌مان در داخل آن ذخيره شود.
وي در ادامه با تأكيد بر حوزه محتوا گفت: از حالا بايد بيشتر به دنبال محتوا بود تا با گذاشتن آن برروي شبكه، همگان بتوانند از آن استفاده كنند.

رييس سازمان فناوري اطلاعات ايران درباره پتانسيل داخلي در توليد محتوا تصريح كرد: با توجه به فرهنگ غني داخل كشور هم از لحاظ مباحث فرهنگي و هم علمي ضعفي در اين حوزه نخواهيم داشت. در حوزه مباحث علمي پروژه‌هايي همچون "ايران داك" كه داراي محتواي زيادي در كشورند وجود دارد و ما هم تفاهم‌نامه‌اي با آنها داريم و آن‌ها را آماده مي‌كنيم تا محتواي توليدي‌شان را بر روي اين شبكه قرار دهند.
او ياد‌آور شد:‌ اگر زيرساخت‌ها را فراهم كنيم همچون كاري كه در اكثر كشورهاي دنيا انجام شده است، در حوزه توليد محتوا مشكلي نخواهيم داشت؛ هرچند كه مي‌شود به صورت هم زمان و موازي هم ارائه سرويس‌ها با راه‌اندازي زيرساخت‌ها را داشت.

حكيم جوادي اذعان كرد: هدف‌گذاري كرده‌ايم كه بسياري از كتب مدارس از ابتدايي تا دبيرستان را بتوانيم به محتواي الكترونيكي تبديل كنيم و حتي زمينه را نيز فراهم كرده‌ايم تا افرادي كه وابستگي خاصي به بنگاه اقتصادي يا دولت ندارند، خودشان توليدكنندگان محتوا باشند زيرا در دنيا شاهديم هر فرد در هر نقطه‌اي توان توليد محتوا را دارد ولي مديريت اين شبكه كار بسيار مهمي است.

رييس سازمان IT در باره برنامه‌ريزي براي شبكه ملي اطلاعات تصريح كرد: رايانش ابري يكي از مفاهيمي است كه چند ساليست مطرح شده و در دنيا در حال گسترش است و طبعا ما هم نبايد از اين موضوع عقب بمانيم، بنابراين در طراحي صورت گرفته در كشور چه در حوزه ديتاسنتر ملي و چه در حوزه ديتاسنترهاي استاني مبنا بر اين است كه در يك شبكه ابري كار كنند.
او در توضيح اين طرح گفت: به اين معني كه ممكن است به لحاظ فيزيكي مراكزمان را توزيع شده داشته باشيم ولي به لحاظ منطقي اين‌ها مي‌تواند داخل يك مجموعه به صورت منسجم قرار بگيرند و منافع زيادي به همراه خواهد داشت.

وي ادامه داد: در بازديدهايي كه از چند مجموعه در دنيا داشتم، متوجه شديم بخش خصوصي در يك مجموعه‌اي رايانه‌هايش را جمع كرده بودند و با يك شبكه اطلاعات كه بين ديتاسنترهاي مختلف در استان‌هاي مختلف خودشان داشتند، استفاده مي‌كردند و طبق گفنه آنها مصرف انرژي حداقل به يك سوم كاهش يافته بود و با دسترسي‌ها و تعريف بر روي دسترسي‌ها، افراد مي‌توانستند از منابع بيشتري استفاده كنند؛ به گونه‌اي كه علاوه بر اين‌كه اين شبكه به صورت يكپارچه مديريت مي‌شود، توزيع شده در بخش‌هاي مختلف است و ما هم اميدواريم در شبكه ملي اطلاعات در بخش ديتاسنترها حداقل اين كار را انجام دهيم.

رييس سازمان فناوري اطلاعات در پايان نيز اشاره‌اي هم به حوزه مديريت شبكه كرد و گفت: ‌در بخش مديريت شبكه هم بحث Cloud Computing (پردازش ابري) در دنيا مطرح است و اميدواريم كه بتوانيم با آخرين دستاورد در ارتباط با اين رويداد در دنيا بتوانيم كارمان را ادامه دهيم و خوشبختانه بخش عمد‌ه اين اقدامات را هم داخلي مي‌بينيم و وابستگي در اين حوزه به بخش‌هاي خارجي احساس نمي‌كنيم.
کد مطلب: 18937
نام شما
آدرس ايميل شما


امید
feedback
باز هم یه جوکِ دیگه !
امیر رجائی زاده
feedback
Iran, Islamic Republic of
حالا وایسید اپراتور سوم بیاد.
تا چهارم
مرتضی
feedback
Germany
واقعا" یه جوک دیگه .تازه صبحتهای این مسئول هم معلومه که یه جورایی باز صحبتش در مورد اینترانته میلیه تا اینترنت. خیلی جالبه وقتیکه میگن ما نباید از کشورهای دیگه عقب بمونیم .آقای مسئول اونچیزی رو که ما تازه فرستادیم فضا خارجیها نیم قرن پیش فرستادن . در مورد اپراتور و ووو اینترنت و جی پی ار اس وووو الان میخوای یه سیم کارت تلفن بخرب تو یه کشور دیگه حتما" باید اونها رو به عنوان اشانتیون داشته باشه تا سیم کارت فروخته بشه .این هم از اینترنت ما حرص سرعت پایین و کیفیت پایینو میخوریم سرعت و کیفیت رو پایینتر میبرند . هر وقت اینها رو شما انجام دادین بعدا" میتونین حداقل حرف پیشرفت رو بزنن.