۲
۰
plusresetminus
شنبه ۹ مهر ۱۳۹۰ ساعت ۱۹:۲۴
جزییاتی از ترکیب سهامداران ایرانیان نت مشخص می‌شود

ورود قرارگاه خاتم به اپراتور چهارم

ايتنا - مرکز پژوهش‌های مجلس طرح رسانـدن فیبر نـوری به درب مـنازل را تحـت هر عـنوانی به‌دلیـل فـقدان کـاربری لازم از سوی کاربران اینتـرنـت غـیر قابل توجـیـه و غیر اقتصادی می‌داند.


رقابت میان دستگاه‌های مختلف برای کسب سهم بیشتر در اپراتور چهارم در حالی افزون شده است که گفته می‌شود پای قرارگاه خاتم انبیا به این پروژه ملی ۶ میلیار دلاری نیز باز شده است.

به گزارش ایتنا از عصر ارتباط، پروژه اپراتور چهارم که پیش از این با نام‌های مختلف و گاه متناقضی همچون اینترنت ملی و یا شبکه ملی دیتا نام برده می‌شد و اخیرا نیز تحت عنوان پروژه رساندن شبکه فیبرنوری استفاده کنندگان نهایی (fttx) از آن نامبرده می‌شود قرار است با سرمایه‌گذاری ۶ میلیار دلاری چین در ایران به اجرا گذاشته شود توافق‌نامه این میزان سرمایه‌گذاری چین در پروژه‌های ملی در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران در حالی صورت گرفته که دولت ایران متعهد شده است که اپراتور چهارم یا همان پروژه (fttx) را با استفاده از توان شرکت‌های تولیدکننده تجهیزات فناوری اطلاعات و ارتباطات چینی اجرایی کند.

اگرچه تاکنون جزییات دقیقی از طرح کلی، نحوه اجرا و سهامداران و اهداف این پروژه ملی منتشر نشده است اما پیش از این اعلام شده بود که ۲۰ درصد از سهام کنسرسیومی‌به نام ایرانیان نت که قرار است پروژه اینترانت کشوری یا همان اپراتور چهارم را راه‌اندازی کند متعلق به شرکت ارتباطات زیرساخت خواهد بود هرچند که در این میان از نام مدعیان بسیاری از جمله شهرداری، سازمان صداو سیما، شرکت مخابرات ایران و صاایران نیز به میان آمده بود اما اخیرا نیز گفته می‌شود که قرارگاه خاتم انبیا نیز به جمع مدعیان راه‌اندازی این پروژه پیوسته است.

مجید مردانی، مدیر پروژه اپراتور چهارم با تاکید بر اینکه طرح تجاری اپراتور چهارم به پایان رسیده است و تیم‌های تخصصی درحال تکمیل طرح کلان (RFP) برای اجرا هستند. بدون اشار به نام اعضا کنسرسیوم ایرانیان نت گفته بود: «به موازات کارهای فنی که انجام می‌شود، بخشی از اعضای کنسرسیوم هم مشخص شده‌اند اما در مورد بخشی دیگر از اعضا هنوز درحال رایزنی هستیم تا آنها نیز مشخص شوند. بنابراین پس از اینکه تمامی‌اعضای کنسرسیوم مشخص شوند، اسامی‌ آنها را اعلام خواهیم کرد. به هرحال اعلام کردن اسامی‌کسانیکه مشخص شده‌اند، زود است.»

در شرایطی که تاکنون هیچ اطلاع و خبر رسمی در خصوص میزان سرمایه‌گذاری و مدت اجرا و اهداف پروژه رساندن فیبر نوری به منازل اعلام نشده است و طراحان این پروژه مبهم مـلی اعلام کـرده‌اند که با اجرای این پروژه می‌خواهند ۲۰ مگابیت برثانیه به شهروندان پهنای باند بدهند اما در مقابل مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی‌ با بررسی انتقادی طرح نامعلوم اپراتور چهارم اعلام کرد: «پیاده‌سازی فیبر نوری بهتر است باتوجه به تقاضایی باشد که به‌صورت زنجیروار از طرف کاربر نهایی ایجاد شده است. به عبارت دیگر پیاده‌سازی فیبر نوری براساس تقاضای مصرف‌کننده از دیدگاه عرضه و تقاضا و اصطلاحا در سیستم کششی است که در آن ابتدا میزان مصرف کالا برآورد می‌شود و سپس بر مبنای آن خدمات عرضه می‌شود. دلیل این نگرش، گران بودن هزینه پیاده‌سازی فیبر نوری است.»

در واقع مرکز پژوهش‌های مجلس طرح رسانـدن فیبر نـوری به درب مـنازل را تحـت هر عـنوانی به‌دلیـل فـقدان کـاربری لازم از سوی کاربران اینتـرنـت غـیر قابل توجـیـه و غیر اقتصادی می‌داند.

طرح شبکه کشوری اینترانت اگرچه تاکنون نام‌های مختلفی به خود گرفته است اما عمده‌ترین دلیل پیگیری آن از سوی تصمیم‌سازان و طراحان آن ارایه اینترنتی است که نیاز به پالایش یا فیلترینگ نداشته باشد از همین‌رو نام‌هایی همچون اینترنت هلال یا اینترنت پاک از جمله مفاهیمی‌ است که ایده‌آل طراحان برای اجرای این پروژه مبتنی بر الگوی چینی است.

طرح پروژه اتصال فیبرنوری به منازل، در سال ۱۳۸۴ از سوی مسوولان شرکت فناوری اطلاعات ایران آغاز شد و با وجود انجام اقدامات اجرایی اولیه پروژه و پایلوت آن، انجام این پروژه به پس از خصوصی‌سازی مخابرات موکول شد.

بعد از خصوصی‌سازی در ابتدای مهرماه سال ۱۳۸۸، مسوولان شرکت مخابرات از اجرای پروژه اتصال فیبر نوری در استان‌های مازندران و بوشهر به‌صورت آزمایشی خبر دادند اما رقیب دیگری نیز برای این پروژه پا به عرصه گذاشت و مهدی اخوان بهابادی قائم‌مقام وزیر ارتباطات خبر از ورود اپراتور چهارم به منظور اتصال فیبر نوری به منازل داد که بر اساس آن دسترسی حداقل ۲۰ مگابیتی کاربران به اینترنت از نوع ملی آن فراهم می‌شود.
 
کد مطلب: 19769
نام شما
آدرس ايميل شما


feedback
بنده خداها آمدند برای کمک به مستضعان.
شما فکر بد نکنید!!
محمد
feedback
Iran, Islamic Republic of
سلام .تكنيك وقدرت پرصلابت نيروهاي ايراني باعث اقتدارو افتخارنظام مقدس انقلاب اسلامي است .باافتخاربه همت خودادامه دهيد.دعا ي مردم شريف ايران باشماست.
مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام